Absoluut, maar dat is niet iets wat je af kunt dwingen. Het komt van twee kanten. Als je elkaar al niet aanvoelt dan gebeuren dit soort dingen eerder, dan kun je wel elke keer er een groot ding van gaan maken, maar nog beter is om elkaar beter te leren kennen. Wanneer dat gebeurt zijn er geen regels nodig of uitleg over regels....mensen weten dan waar ze aantoe zijn, zonder dat het raar voelt.
Uit je verhaal lees ik dat het niet zozeer om het vloeken gaat, maar om de reactie van je schoonmoeder die even duidelijk laat blijken dat ze sch**t heeft aan wat jij belangrijk vindt, nota bene zowel in de opvoeding van je kinderen als in je eigen huis. Ik had ook zo'n schoonmoeder die wat zij vond allemaal erg belangrijk achtte om -te pas en onpas- te uiten. Sinds haar zoon en ik kinderen hebben, ben ik in de omgang met haar flink veranderd. Ik lees in je bericht dat je het als jouw probleem beschouwt en dat je vind dat je je daaraan moet aanpassen, maar daarmee voedt je juist dat soort respectloos, dominant gedrag. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met een aantal die aangeven dat je haar (hun) daar toch niet in kunt veranderen. Dat klopt namelijk niet. Dat kan wel, maar om dat te doen moet je bereid zijn je eigen houding aan te passen, strakke grenzen te stellen en het belangrijkste: daar ook naar te handelen. Zo is het mij uiteindelijk ook gelukt. Het heeft destijds wel als gevolg gehad dat we een poos helemaal geen contact meer hadden, maar het kwartje viel toen wel. Zowel bij mijn man als schoonmoeder. De duivel zit 'm namelijk niet in de detail (het gaat niet om het vloeken). Het zit 'm in de bron van het probleem: het waarom ze het doet (ze moet haar mening even laten gelden ten koste van jou en onderschat daarmee jouw rol als moeder niet alleen tegenover de kinderen, maar ook tegenover je man en jouw bezoek in jouw huis). Overigens heeft het mij geholpen om haar niet langer te zien als mijn schoonmoeder, maar als de oma van mijn kinderen. Dat geeft een heel ander perspectief. Ook denk ik dat de houding van mijn man nadat ik het contact verbrak een grote rol heeft gespeeld in hoe het nu gaat. Want nu gaat het goed tussen mijn schoonmoeder en mij. We respecteren elkaar, elkaar's tekortkomingen en slikken allebei weleens een mening in omdat het 't simpelweg niet waard is .
Het ging hier niet om het woord "shit" dat gooi ik er zelf ook weleens uit, maar hier vloog de gvd er volop uit en dat moest mijn schoonmoeder herhalen. Ik heb niet gezegd dat ze ONS huis uit moest, maar mee ef met een grapje omdat mijn schoonmoeder er over begon gezegd anders is daar het gat van de deur en dat was dus een reactie op wat mijn schoonmoeder er daarna nog achter aan maakte en daar dus op reageerde. Ik wil de zaak niet op de spits drijven omdat ik wil dat ONZE kinderen met beide ops's en oma's op moeten groeien daarom gaan de kinderen er regelmatig heen en kom ik er meer met ons gezin als bij mijn eigen ouders. Vind het trouwens wel grappig om die reacties hier Zit hier bijna met een bak popcorn 😅
Poppy4 jij hebt het inderdaad heel mooi verwoord. Het gaat hem vooral om dat mijn schoonmoeder over mijn gevoel heen walst wat ze al vaker gedaan heeft. Dit is niet het eerste acefietje helaas. Ik moet misschien meer ruggengraat krijgen en ik hou het zelf in de hand. Maar anders is het contact echt verbroken als ik haar goed ken. Ze hebben namelijk met hun familie ook geen contact meer o poll 2 zus van mijn schoonmoeder na en dit is pas sinds een jaar of 5.werr. Daarnaast hadden ze ruzie met de halve buurt in hun vorige woonplaats en nu ook met de buurvrouw Door een kleinigheidje waarmee hun niet om weten te gaan. Communicatie is slecht bij mijn schoonmoeder maar dan nog vind ik niet dat je je dan zo kan laten gaan.
GVD in jullie huis, expres nog een keer (terwijl ze weet dat jij dat dus niet leuk vind), vind ik inderdaad not done.
Nou ts je schoonmoeder walst zeker over je gevoelens heen. En over je normen en waarden. Dat lijkt nergens op. Ik ben zelf niet heel gelovig, maar ik wil dergelijke taal hier in huis ook niet hebben. Geen gevloek en gescheld, geen k-woorden. Ik vind het asociaal en niet nodig. Het is naar mijn idee een aanwennen.
Jouw huis, jouw regels. Begrijp wel dat het wellicht voor anderen onduidelijk kan zijn, omdat je man blijkbaar geen moeite met vloeken heeft. De consequentie hierin ontbreekt. En je schoonmoeder wil blijkbaar duidelijk haar stempel drukken en nog even een trap nageven. Dat herken ik wel bij de ouders van mijn partner. Wij zijn niet gelovig, maar GVD wil ik niet horen. Vind ik erg asociaal klinken. Maar helaas is het er bij mij ook eens uitgefloept. Dochter pikte het gelijk op. Nu weet ze dat ze dat niet mag zeggen en wij ook. Ze corrigeert nu andere mensen. Laatst haar opa aan de telefoon, die GVD zei. 'Dat zeggen we niet opa'...... De opa in kwestie beweerde toen bij hoog en bij laag dat ie dat niet had gezegd, terwijl wij alle drie het hebben gehoord. (Stond op speaker). Jammer dat je man je hier niet in steunt. Ik zou toch eens in een gesprek met je man aangeven wat het met je doet.
Ik heb mezelf aangeleerd om als ik me stoot of iets dergelijks, ik zeg : "banaan!" slaat misschien nergens op maar het "werkt" voor mij wel
Dit inderdaad. Sommige dingen zeg/doe je niet omdat je respect hebt voor de ander. Daar valt schelden ook onder vind ik.
Ik heb zelf totaal geen moeite met vloeken. Maar buitenshuis doe ik het zelden. Op de werkvloer waardeert men het ook niet, en andere mensen kunnen er idd problemen mee hebben. Ik vind het respectloos als je dat negeert. Jij telt ook mee!