Hoe lang gaat dit door? (dochter hardhandig met haar broertje)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Arti13, 14 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Roan is 5 maanden en de eerste 3 maanden was Evy (2jr + 9 mnd) een schatje met haar broertje. Maar nu is het helemaal omgedraaid. Elke keer doet ze hem pijn. Ze gaat om hem liggen, trekt aan zijn armen en benen, duwt op zijn hoofd, buik, gezicht etc. Soms vindt hij het prachtig en soms huilt hij omdat hij schrikt of pijn heeft.
    Wat kan ik hier nou aan doen? Ik probeer uit te leggen dat het zachtjes moet, hou haar beust niet vn hem weg. Geef haar alle aandacht zowel met haar broertje als wanneer huh slaapt.
    Ze is momenteel sowieso in een dramafase. Ze kan zichzelf echt pijn doen, maar ook ons. Ze kan eindeloos op de grond ligge huilen om niets. Ja, als haar stickers kwijt zijn ofzo. In ieder geval onbenullig.
    Wie heeft er tips :cool::cool:? En gaat het nog over ;).
    Dank!

2. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Niemand tips?

3. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Ik zou niet teveel nadruk leggen op het pijn doen, want ik denk dat het actie - reactie is.
    Zij doet iets en broertje of jij reageert. Doet ze hem bewust pijn? Of is het inderdaad reactie uitlokken? Ziet ze het verschil tussen spelen en pijn doen?
    Probeer haar af te leiden, en blijf voordoen hoe ze anders kan doen, aaien ipv trekken. Ik noem maar wat. Ik denk dat je niet zoveel anders kunt doen, dan dat je nu al doet.
    Ik denk ook dat ze grenzen aan het verkennen is, bijv. naar haar broertje: he, als ik hierop druk (zijn buik) reageert hij. En wat haar eigen gedrag, een groeisprong?Wat voor jou onbenullig is, is voor haar misschien heel erg belangrijk!!!! Groeisprongen voelen volgens mij heel vervelend en frustrerend, maar gaan weer over ;)(ooit)

4. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Thx!
    Wat betreft de groeisprongen. Die maakt ze idd in rap tempo door. Opeens kan ze puzzelen, memory, werkwoorden vervormen, tellen etc, ze is ook nog eens zindelijk. Dat is denk ik ook veel voor haar om te bevatten.

Wat je zegt over het niet e veel benadrukken is misschien wel een goede. Het voelt zo negatief de hele tijd nee, niet doen, je doet pijn etc.

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik kan je (helaas) de hand schudden! Hier is het echt bijna 7 mnd goed gegaan en vandaag was het DRAMA!

Het begon hier om 7.15! Bijten op haar zusjes vinger! Ik vroeg haar waarom, zegt ze: vind ik leuk!
    Nou jaa...

En ik weet wel dat ze vooral mij aan het uittesten is en dat ze aan het proberen is wat de reactie van haar zusje is...maar dodelijk vermoeiend is het wel!
    Ben echt blij dat ze nu even 2 uurtjes naar de psz is, want ik heb echt een vreselijke ochtend achter de rug!

6. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Je geduld wordt dan aardig op de proef gesteld he?
    Die waarom vraag heb ik al zo vaak gesteld en krijg alleen een eigenwijs snoetje,... Grrrrrrrrr........

7. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Pfff....verschrikkelijk! Hier is het trouwens vooral als het weekend bijvoorbeeld erg druk was. Dit weekend was natuurlijk de intocht van Sinterklaas en zondag hadden we een verjaardag.
    Maandag past oma de hele dag op en dan is er niks aan de hand.
    Dinsdag ben ik zelf de hele dag thuis en dan kan ze even "los" gaan...wel erg verklaarbaar, maar niet minder vermoeiend.

En nu gaat ze haar grenzen verkennen ten opzichte van haar zusje....en aangezien die nog niet voor haar zelf kan opkomen ;):)

8. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in Belgiƫ
    hier ging het ook zo.. layla was in het begin lief voor dani, maar daarna niet meer.. slaan en haren trekken.
    en weet je wat het erge is.. dani is nu bijna 2 en nu begint hij het bij haar te doen

dus dat is elke dag elkaar slaan, omduwen, en haren trekken
    errrrug leuk :S

Deel Deze Pagina