Ik zit thuis met een heel vervelende keelontsteking. Omdat ik het eigenlijk best wel vaak heb ga ik liever niet elke keer naar de huisarts voor antibiotica. Helemaal niet nu ik zwanger ben, vind het echt troep. Weten jullie naast veel drinken/ijsjes eten en keelsnoepjes nog andere huis-, tuin- en keukenmiddeltjes?
als je het echt vaak hebt, zou ik je amandelen eruit laten halen na je zwangerschap. ik heb het vorig jaar juni laten doen en ben echt blij dat ik het heb gedaan. verder heb ik geen tips voor je. beterschap
- Gorgelen met zout water: één afgestreken theelepel keukenzout op een glas lauw water. Volgens de kringapotheek zijn de in de handel verkrijgbare gorgeldranken niet beter dan de gewone keukenzoutoplossing. - Speciale zuigtabletten tegen beginnende keelpijn bieden tijdelijke verlichting van de pijn. Doch de werkzame bestanddelen in deze tabletten hebben weinig of geen effect tegen virussen. - Een dropje kan ook verlichting van de klachten geven, omdat hiermee de speekselproductie bevordert wordt. Let op: zuigtabletten en harde snoepjes leveren verstikkingsgevaar op voor kleine kinderen. - Een luchtbevochtiger of waterbakjes aan de verwarming kunnen behulpzaam zijn bij het verlichten van symptomen, vooral als de keelpijn veroorzaakt wordt door droge lucht. - Stop met roken en/of vermijd rokerige ruimtes. - Paracetamol kan de pijn verlichten. Paracetamol werkt zowel pijnstillend als koortsverlagend. - Maak thee met gedroogde of verse blaadjes tijm. - Drink de hele dag door thee met honing. Thee met honing werkt verzachtend voor de keel. Bovendien beschikt honing over bacterieremmende eigenschappen. - Gember helpt ook tegen keelpijn. Schil een stukje gember en snijd deze in plakjes en breng het aan de kook met een beker wat. Nadat het gekookt heeft zal het geel kleuren. Giet het mengsel in een beker of glas en voeg een eetlepel honing toe. Drink de thee langzaam op en laat elk slokje even in de mond rusten alvorens door te slikken. - Kamille (thee) heeft een licht ontsmettende werking en werkt verzachtend voor de keel. - Houd de keel buitenshuis goed warm met bijvoorbeeld een sjaal.
Of gewoon pure honing. Ga nooit naar de huisarts met keelontsteking. Gorgelen met zout water helpt ook.
Vanavond als je naar bed gaat een vochtige theedoek om je nek doen en daar overheen van die transparante huishoudfolie of als je dat te krap vindt zitten een wolle sjaal. Daar een nachtje meer slapen en dan moet je je de volgende dag een stuk beter voelen. Het klinkt bizar maar op deze manier 'broei' je de ontsteking er als het ware uit.
Oh ja was de thee met honing helemaal vergeten Zit er idd over te denken om mijn amandelen te laten verwijderen, altijd áls ik ziek ben dan is het keelontsteking. Thanks allemaal!
Klopt! En nog beter helpt het als je de theedoek drenkt in azijn. Klinkt en ruikt vies maar het werkt echt heel goed! Theedoek in een pedaalemmerzak en met veiligheidsspeld vastzetten.
Gorgelen met kamillethee. Denk er aan dat je heel veel keeltabletten zoals Strepsils en Trachitol niet mag hebben als je zwanger bent. Hibitane mag wel.