Respect voor ouderen ?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Tanja20, 29 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Nu denk ik dat er genoeg respect is voor ouderen. En jong of oud, iedereen kan verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik als iemand mij bijv. met een karretje bij de supermarkt aanrijdt niet denk van 'goh, die heeft vast een vervelend verleden gehad of een geestelijke aandoening'. Dat kan mij dan, hoe lullig het ook klinkt, even weinig schelen. Ik respecteer anderen en verwacht dat ook terug.
    Zelf werk ik ook veel met ouderen en ik behandel ze allemaal respectvol, maar goed, zo ga ik ook met de rest om, ongeacht leeftijd.

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik zou meteen de wagen dwars zetten en zeggen "als het zo moet loop je maar om"ja sorry hoor ik zou dit van niemand pikke ook niet van een oude dame. en als ze niet tegen de drukte kunnen gaan ze toch door de weeks winkelen, die oudere hebben tijd genoeg en kunnen dan lekker op hun gemak winkele, maar nee zij moeten op zaterdag waarom is min een ? want ja als je er zo gestrest van wordt en agresief ga dan niet op zaterdag.

3. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren

Dus..je moet eerst vanalles hebben meegemaakt om met respect te worden behandeld?
    Kun jij aan de buitenkant z\ien wat ik (bijvoorbeeld) allemaal heb 'meegemaakt"en aan de hand daarvan beoordelen of ik wel of niet met mijn kar tegen iemands zwangere lijf mag gaan lopen botsen, of sexueel getinte opmerkingen mag maken omdat ik nou eenmaal iets heb meegemaakt?
    Ik vind dat echt een onzin-reden..sorry dat ik me zo uitdruk. Bijna iedereen heeft het hier over wederzijds respect hebben voor anderen, dus er wordt niet gezegd dat je zomaar alle ouderen als stront moet gaan behandelen..maar omgekeerd is er niks*nada*noppes*van respect te ontdekken..inderdaad omdat de ouderen ook vinden dat "zij de oorlog hebben meegemaakt en daarom het alleenrecht over de wereld hebben"

De verhalen die ik hier heb gelezen zeggen mij alleen dat deze ouderen nodig een flinke tik op hun vingers moeten krijgen..van wie dan ook...

4. Floddertje

Floddertje Actief lid

10 mei 2007
    460
    0
    0
    Noord-Holland
    Bovendien hoef je niet oud te zijn om veel te hebben meegemaakt. Ik ben nog jong, maar ik heb in het verleden al heel veel meegemaakt (nee, geen oorlog inderdaad, maar genoeg andere shit) en toch voel ik nooit de behoefte om met m'n winkelwagen tegen anderen op te beuken.

Respect moet van twee kanten komen.

Bovendien zegt mijn buurvrouw (70+) altijd tegen me. Wij (de oudjes) hebben voor jullie (de jongeren) dit land weer opgebouwd. En het is dankzij jullie (de werkenden jongeren) dat wij (de oudjes) nu van een goed pensioen kunnen genieten.

5. Jee

Jee Bekend lid

17 aug 2006
    666
    0
    0
    Ja,ik heb ook al een paar keer van die onbeleefde bejaarden meegemaakt en dan zeggen ze altijd maar 'die jeugd van tegenwoordig!'

6. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

6 sep 2006
    2.958
    0
    0
    Ik denk dat jij even mijn begin stukje goed moet terug lezen!
    Daar staat in dat ik haar heb genegeerd , dus niet (vel) heb gereageerd op die vrouw!

Ook met een "zware" achtergrond hoef je niet tegen iemands zwangere buik aan te gaan rijden met een winkelwagentje!
    Daar zit een levend mensje in met gevoel!

En zoals Floddertje ook al zegt , je hoef niet oud te zijn om een hoop meegemaakt te hebben.

Als je een groot verleden meeneemt , hoef je dan geen respect te hebben?
    Heb je dan wel het recht om tegen iemands buik aan te gaan drukken met een kar?! :(

Ik denk de volgende keer dus inderdaad 2 keer na , ik zeg er meteen wat van!
    (zoals ik nu niet heb gedaan)

7. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    *applaus*

8. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

6 sep 2006
    2.958
    0
    0
    Heb net trouwens weer wat gehad :

Sta in de stromende regen bij de bank een afschrift in de bus aan het doen.
    Komt er een oudere man aan , (een opa dus) met paraplu en die zegt tegen mij : "ga is aan de kant , schiet is op"

Nouwja zeg , ik sta hier hoogzwanger op mijn beurt te wachten in de stromende regen , half ziek en hij jaagd mij weg?!
    Ik heb net zoveel recht om daar op de stoep te staan als hem!

Heb hm een keer boos aangekeken en gezegt nee ik doe rustig aan !

9. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

3 feb 2007
    760
    0
    16
    ik heb jouw bericht wel goed gelezen, wat zijn jullie kortzichtig zeg
    ik heb het over het grote geheel genomen van dit topic dat ik vind dat er met weinig begrip voor ouderen wordt gesproken hier,
    daar is het hier waarschijnlijk het topic ook niet voor, maar goed
    ik zeg niet dat wat die vrouw deed dat dat goed is, absoluut niet, niemand mag met een kar tegen iemand aanrijden,
    ik zeg ook niet dat jouw reactie verkeerd is, sterker nog ik heb het niet eens over jouw reactie gehad!
    het gaat ook niet om iemand zijn/haar hele verleden, het gaat erom dat wij vaak geen idee hebben van wat oudere mensen in hun dagelijkse leven moeten meemaken, hoe moeilijk alles voor hun kan zijn: niet goed ter been, sommige lopen ziekenhuis in en uit, dat kan je dagelijkse leven heel erg zwaar maken, en daar mag wel wat meer begrip voor zijn
    dat is wat ik bedoel
    dus voor de duidelijkheid: je hoeft geen oorlog te hebben meegemaakt, daar had ik het niet eens over, dat verzinnen jullie erbij

10. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

3 feb 2007
    760
    0
    16
    dit bijv. dat vind ik echt niet kunnen
    misschien leg ik het ook niet helemaal goed uit wat ik bedoel, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen

11. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

6 sep 2006
    2.958
    0
    0
    Volgens mij ben ik de toppic starter en zeg jij dat ik op een normale manier had moeten reageren....

Ik heb helemaal niet gereageerd :)

12. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Dan nog schiet je opmerking in het verkeerde keelgat bij mij.
    Ik ben hoogzwanger, heb best last van kwaaltjes, ik heb reuma (en ook veel pijn) wat je aan de buitenkant niet ziet, moet wel gewoon werken voor mijn geld/salaris (dus geen uitkering oid) en ben "nog maar" 26 ...
    En niemand begrijpt 'hoe zwaar ik het heb" Dus daar mag best wat meer begrip voor zijn als ik met een kar iemand anders aan de kant duw, of wegsnauw oid?

Ik werk met jongeren met een lichte verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen. Dit als gevolg van een 'gefaalde of niet aanwezige\'opvoeding..om het even heel kort door de bocht te zeggen., Deze kinderen hebben de meest gruwelijke dingen meegemaakt..
    Maar ook van hún vragen.eisen we respect te hebben voor de medemens.
    Als een van mijn clienten zoiets zou doen als hierboven geschreven voorvallen zouden we daar toch echt een sanctie op instellen hoor! (dat kan ook even een 'preek'zijn ofzo..maar het zal worden genoemd)

Ik vind gewoon dat je geen goed punt hebt..sorry, ik ga geen extra begrip of respect opbrengen voor iemand omdat hij/zij wellicht een zwaar leven heeft. Elk huisje heeft zijn kruisje, heel veel mensen hebben het 'zwaar' (ook erg veel jonge mensen! <- dáár denken deze oudere mensen ook niet aan)
    Maar je bent en blijft zelf ten alle tijde verantwoordelijk voor het respect wat je voor een ander opbrengt en wat je terug krijgt. (of je moet minder toerekeningsvatbaar zijn..dan is het anders)

Trouwens..dan zouden alle gezonde jonge mensen ook een rotleven hebben zeg..daar mogen we maar tegen botsen en schelden en duwen :)

Oke ik overdrijf..dat was een grapje :)

13. Dat ze geen respect krijgen, maken ze het zelf naar door hun gedrag, als iemand als jeugd zijnde met een karretje duwt, vind je dat toch ook niet goed, waarom zou het dan vanuit zo'n oudje wel goed mogen zijn.

En dan erbij, ook al moet je veel meemaken, dan mag je nog steeds niet door rood rijden, lopen, fietsen, of zomaar oversteken, en wat doen de oudjes, door rood rijden enz. en zonder te kijken een weg oversteken, en dan mogen wij niet kwaad zijn omdat wij als bv autorijden of fietser, vol op de rem moeten omdat hun niet uitkijken of gewoon door rood rijden en wij dus volgens de regels rijden.

Ik dacht het niet!

Respect moet van 2 kanten komen, en in de meeste gevallen door ouderen nog verdient worden!

14. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Wat maken jullie je druk zeg, relax!
    Op een dag ben je zelf ook oud, en dan heb je ook niet door dat je door rood ging. Moet je je voorstellen hoeveel minder druk het vroeger was op straat, veel oude mensen herinneren zich zelfs de hondenkar nog.
    In 1960 waren er 522.000 auto's in Nederland, tegenwoordig zijn dat er meer dan 7 miljoen.

Dat het soms gevaarlijk is, ben ik wel met jullie eens.
    Daar ligt een taak van de overheid, 65 plussers zouden eens in de zoveel tijd een opfriscursus in het verkeer kunnen gebruiken.
    Maar dit vind ik ook voor veel andere mensen gelden.

15. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

3 feb 2007
    760
    0
    16
    @ Tanja: ik had het in mn eerste bericht niet over jouw reactie, ik doelde op hoe er over het algemeen op werd gereageerd, of hoe ik dat in ieder geval interpreteerde

@ niva: ik heb nergens gezegd en zeker niet bedoeld dat het goed is dat die vrouw haar kar tegen topicstarter botste, integendeel zelfs, ik vind dat NIET kunnen! en mag ook zeker wat van gezegd worden
    jij legt mijn uitleg totaal verkeerd uit en je bedoelt hetzelfde

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik denk dat bijna iedereen hier toch echt hetzelfde bedoelt. respect komt van twee kanten en je hebt niet opeens bepaalde rechten extra verkregen omdat je oud bent en je leven wat zwaarder is geworden en sorry mandarijn, maar dat is echt hoe jij het over laat komen in ook mijn ogen. misschien dat je je eigen stukje eens terug moet lezen om te zien hoe je zélf over komt.

ik ken genoeg mensen die het vreselijk zwaar hebben in het dagelijkse leven en die ook respect voor anderen kunnen opbrengen.

het valt mij juist op dat juist díe mensen vaak relaxter in het leven staan, minder gehaast en meer respect voor een ander en het leven in zijn algemeen, juíst omdat ze weten hoe het ook kan zijn en onzinnige moeite is om je druk te maken over een wachtrij of om voor te dringen bij de kassa.

17. Niet meer actief

* Zucht * :rolleyes: :rolleyes: Deze oudere mensen hebben er net zoveel recht op als jij , om hun winkelwaar te halen op de dag dat zij dat willen. En als jij daar geen begrip voor kan opbrengen haal je je boodschapjes toch lekker na je werk, doordeweeks. :rolleyes: Dan heb je ook geen/minder last van een bejaarde die er iets langer over doet om zijn boodschappen te betalen/in te laden, omdat zijn botten van de ouderdom versleten zijn... :rolleyes: :rolleyes:

18. Niet meer actief

En het zijn alleen bejaarden die dat doen?? :rolleyes:
    Een tijdje geleden werd ik zowat aan de kant geduwd met een winkelwagen door een of andere yup , in driedelig pak.
    Meneer had haast , ja ik weet t - " Time is money ""- en dus is het de normaalste zaak van de wereld dat je opschiet en er vooral niet te lang over doet om je boodschappen uit te laden....want we zouden maar eens 5 minuten later thuis komen of op het werk aan komen... :rolleyes:
    Ps: Nee ik vind het niet goed als een oudere of wie dan ook een ander aan de kant duwt met zijn karretje .. en B : Zoiets overkomt mij nou nooit! :)

19. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Heb even wat stukjes uit je tekst dik gemaakt, omdat ik me serieus afvraag wat je ermee bedoelt?
    Als ik iemand op straat tegenkom, en die begint me in elkaar te meppen zal ik echt niet denken: "Ach gut, dit mens heeft zoveel meegemaakt, laat ik me maar lekker in elkaar slaan."
    Nee, ik zou het mens 10 keer zo hard terug slaan.
    Zo is dat met alles, als ik in een winkel loop, en er komt een vrouw aan die mijn kar hard in mijn buik duwt, duw ik de kar ook 10 keer zo hard terug. Ik kan er sowieso heel slecht tegen als mensen hun verleden gebruiken als excuus. En vooral als ze daarmee zielig gevonden willen worden.

20. mama1986

mama1986 Fanatiek lid

ben het helemaal met je eens :)

Deel Deze Pagina