In eerste instantie behandel ik iedereen met respect. Of je nu 1 of 100 bent. Leeftijd boeit me niet. Maar bij onvriendelijke, botte of altijd slechtgezinde en klagende personen vliegt het respect heel hard naar beneden. Ik blijf vriendelijk want ik ben niet goed in onvriendelijk zijn (irl, geen idee hoe ik hier overkom haha) maar ik zal je ontwijken en/of me zo snel mogelijk wegmaken. Mijn oma is nu 83 jaar. En als ik zo mag worden als zij nu is zal ik zielsgelukkig zijn. Altijd vrolijk, altijd positief. Trots op haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Trekt niemand voor. Staat altijd voor iedereen klaar. Met haar zus gaat het slecht en zij zorgt voor haar, gaat kleding voor haar kopen (samen met mijn moeder) respecteert iedereen. Ja,...zo wil ik ook zijn/worden! Maar zij zegt ook dat de oudjes veranderd zijn. Dat velen zo nors zijn. Zij is gelukkig niet zo. Gaat nog elk jaar op vakantie, met een groep oudjes naar de zee. Elke zaterdag gaat ze shoppen en komt ze weer met een steen thuis hahaha Voor haar heb ik respect!
Mm, mijn respect voor ouderen is behoorlijk gedaald, al probeer ik mijn kinderen anders te leren in sommige situaties. Mijn oudste en ik zouden winkelen in Zwolle. Kind is gek op treinen en bussen, dus besloten om met de trein te gaan. Als verrassing met de bus van station naar de stad, daar had hij nog nooit ingezeten. Zitten we naar buiten te kijken, totaal niet aan het opletten wie er in en uit stapten. We zaten met in totaal 5 personen in de bus. Word er ineens op de schouder van mijn zoontje getikt. 'Jongeman, je moeder is zwanger dus zou jij niet eens opstaan voor oudere mensen?' Uh Wtf? Plek genoeg in de bus. Hij vroeg gelijk; maar ik hoef toch alleen op te staan als er geen plekje meer is? Ja, dat leren we hem wel inderdaad. We hadden het er toevallig nog over gehad in de trein. Maar de bus was (op 5 plekken na dan) vrijwel leeg. Heb hem (lekker onbeschoft) laten zitten en mevrouw mocht het van mij lekker uitzoeken. Mijn kinderen moeten respect hebben voor iedereen, maar met zulk gedrag mag hij ook best leren dat niet iedereen respect terug geeft.
Ik probeer respect te hebben voor iedereen om mij heen. Als ik respect terug krijg dan is dit wel een stuk makkelijker. Vergeet niet dat oma's uit een hele andere tijd komen. Een tijd waarin de dingen niet zo vanzelfsprekend is als nu in "onze" tijd. Ik vind zelf dat je met deze voorbeelden een beetje overdrijft als je het hebt over "geen respect meer hebben voor". Oma heeft een andere mening, andere ervaringen prima toch?
Dit. Mijn oma is 100. Toen zij jong was, zag de wereld er echt wel heel anders uit en dachten de mensen ook heel anders. De veranderingen zijn enorm snel gegaan. Bovendien wordt het leven van veel mensen op die leeftijd best wel klein, omdat ze gewoon weinig mensen meer om zich heen hebben en minder mobiel zijn. Ik kan me voorstellen dat de dingen die de oma van je man zegt irritant zijn, maar om nou te zeggen dat ze "echt zoooo'n vreselijk mens is", vind ik wel ver gaan. Ik zou er niet te zwaar aan tillen.
Ik vind de voorbeelden van ts ook niet bepaald schokkend, mijn oma (schat van een vrouw) zei dat ook altijd. Ik heb met ouderen gewerkt en de meesten zijn geweldig. Zoveel levenservaring, zoveel interessante verhalen!! Kun je een hoop van leren. Maar de brutalen kom ik ook weleens tegen en daar heb ik soms weinig respect voor. Al spreek ik ze wel altijd aan met u en benader ik ze altijd netjes.
ik werkte op een PG afdeling en sommige mensen wisten niet meer hoe je normaal netjes een , maar riepen wel de hele dag door IK BEN OUD EN JIJ MOET RESPECT VOOR MIJ HEBBEN , of een paar van die granny's aan tafel , die constant zitten te vitten op een of twee bewoners en dan echt valse bitches worden , het ergste vond ik dan altijd nog om het "slachtoffer"mee te nemen en die anderen te laten zitten , terwijl het bij kinderen eigenlijk andersom is , de pester krijgt een time out ... heb een tijdje geprobeerd naar aanleiding van een cursus rekening te houden met de belevingswereld van ouderen , op een bepaalde leeftijd verdwijnen de lijnen tussen bewust/onbewust gedrag enzo eigenlijk bij iedereen maar dat hield ik niet vol hoor .... ben geen dienstmeisje en voetveeg het allerergste wat ik ook heb meegemaakt was in de bus , ik was toen 37 weken zwanger en moest met mijn oudste zoon naar het zkh , op een moment kwam er een vrouw binnen incl rollator en die viel om , heel erg sneu voor haar maar ze viel wel met dr 3 ton boven om mijn buik ... iedereen stoof op die vrouw af om dr te helpen en ik had echt pijn , zij niet want ze viel boven op me maar niemand die naar me om keek ... vroeg daarna een vrouw , ben je zo geschrokken van dr val?? uuuhm nee ik heb buikpijn omdat ze op mijn buik viel ... och meisje dat kindje zit wel goed en bevallen doet meer pijn.. ik zei zal het wel onthouden als ik u ooit eens op gde grond zie liggen
Dit dus. En of je nou 20 bent of 80. Geen respect voor mij is geen respect terug. Ik ben ook niet iemand die standaard u zegt.. vind het nogal afstand scheppen. Hier ook zo'n oma van mijzelf, die zie ik dus niet. Tot ziens. De oma van mijn man is ook een draak, maar die is aardig gedimt sinds een jaar omdat ik onbeschoft gedrag niet accepteer. Bij haar is het ook onder het mom van ze is al oud. Ja dikke p, een grote mond accepteer ik ook niet van mensen boven de 80. En al helemaal niet over mijzelf in mb eigen huis. Dan hen je de keuze om of normaal te doen of om te verdwijnen.
ik zou bij die dingen ook denken. Ok oma. Ene oor in andere uit. niet overal zo zwaar aan tillen. Veel meer anders als haar eigen referentie kader en ideeën van vroeger + wat buurvrouw mien gedaan heeft gebeurd er niet meer hé..
Door zulk gedrag te negeren werk je het alleen maar in de hand denk ik. Dan blijven mensen het doen. Dat doen we bij onze kinderen toch ook niet? Als die zulk onbeschoft gedrag vertonen zeggen we er toch ook wat van? Mocht mijn zoon zijn manieren vergeten zal ik hem er aan herinneren. Blijkbaar zijn sommige ouderen hun manieren ook vergeten, dus dan zal ik hen er ook aan herinneren. Voordringen, diefstal, uitschelden, roddelen, prinsessengedrag... Het is niet ineens gewenst gedrag als men de leeftijd van 65 heeft bereikt hoor. Ik snap echt niet wat het verschil is tussen een asociale puber, een asociale volwassene en een asociale oudere. Het lijkt soms wel alsof iedereen alles maar mag doen als je boven de 65 bent. Hoe vaak ik niet hoor: Ja maar ik ben al oud, ik mag voorkruipen in de rij. Ja maar ik ben al oud, ik ik hoef niet aan de kant te gaan als er iemand anders aan komt. Respect vind ik altijd zo'n overdreven woord, totaal uit zijn verband gerukt de laatste jaren. Maar vooruit, ik heb respect voor iedereen van elke leeftijd. Dat iemand nog maar pas op de wereld is wil nog niet zeggen dat hij/zij minder respect verdiend natuurlijk
Zo denk ik ook en het heeft ook niet echt met 'respect hebben voor' te maken vind ik. M'n moeder bemoeit zich dan niet echt met onze opvoeding maar heeft ook wel d'r dingetjes en kan er wel tegenin gaan maar ik denk dan, ze is 74 en veranderen zal ze toch niet meer en zijn zulke dingen ruzies of een breuk waard....nee! Ik lees het nog een keer en vind je eerlijk gezegd eigenlijk wat overdreven reageren.
Tegenwoordig is respect bij ouderen ook ver te zoeken hoor. Voorbeeldje; was met kinderen winkelen op een dinsdag. Extra geen zaterdag etc., lopen er 3 oudjes en begint er eentje helemaal te flippen waarom ik met kind moet rondlopen en wat ik daar moet zoeken etc. Nou, toen ben ik wel ff teruggeflipt dat ik best wel op mijn vrije dag even met mijn kinderen de economie op gang mocht helpen en dat ik de dag erna weer voor ZIJN aow ging werken... Dus ja respect voor ouderen? Alleen als ze het zelf geven
Tja misschien versta ik wat anders onder respect, maar ik heb zeker respect voor ouderen. Ben het niet altijd met ze eens, en zeg dat ook rustig. Maar met respect. In jouw geval, zou ik reageren met nou oma, wij kunnen dat inderdaad allemaal handelen en betalen. Fijn he? Ja, de tijden zijn inderdaad anders dan vroeger.
Sommige bejaarden kunnen er echt wat van Het valt mij ook op dat bejaarden in de supermarkt altijd proberen voor te kruipen. Dan sta je halverwege in de rij, komt er een bejaarde naast je staan. Vervolgens pakt ze haar stroopwafels uit de rollator en kijkt verward om zich heen omdat de band vol staat en ze er niet bij kan. En tja, is dat dan echt of is het gespeeld... En als het gespeeld is, waarom dan klagen dat de maatschappij tegenwoordig zoveel haast heeft als je zelf niet eens het geduld hebt om in de rij te staan? Respect is inderdaad geen eenrichtingsverkeer, en zodra ik merk dat het niet terugkomt dan houdt bij mij de hartelijkheid op.
Ik denk trouwens dat het geen kwestie van respect voor anderen hebben is , maar gewoon manieren en fatsoen. of je 10 50 of 99 bent ..... een ander behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden vind het eigenlijk ook wel grof om te zeggen dat iemand pas respect van je krijgt als zij dat ook laten zien , de mensen in de meeste verhalen die ik hier lees zijn totaal onbekenden van elkaar en om dan maar te verwachten dat een ander WEL respect voor je heeft en jij pas dan wel of geen respect geeft is krom .
Inderdaad. Het lijkt wel of mensen niet meer weten wat het woord "respect" betekent. Er is een verschil tussen beleefd zijn en respect hebben. Dat eerste doe ik altijd, ook als ik geen respect voor iemand heb.
Het ligt trouwens ook wel echt eraan hoe of wat hoor. Die oudere man die ik beschreef in mijn eerste post was ook wat aso, ik doe ook vrijwilligerswerk bij ouderen en die zijn juist dankbaar
Ik ken een vrouw van ergens in de 80 en sorry, maar dat is echt een heks... En iedereen maar zeggen "ach, ze is al oud, dat arme vrouwtje". Tot nu langzaamaan steeds meer mensen doorkrijgen dat mevrouw heel bewust, ze is echt niet dement, de boel echt aan het belazeren is. Dat is misbruik maken van je ouderdom denk ik... Oude mensen zijn op bepaalde manier ineens weer lief en onschuldig en dan wil niemand geloven dat er ook zo'n type tussen kan zitten. De meeste ouderen die ik ken zijn echt hele aardige, lieve en fatsoenlijke mensen, net zoals iedereen van elke leeftijd. Maar je moet niet uit het oog verliezen dat er bij iedere leeftijd ook mensen tussen zitten die dat niet zijn, en dus ook bij de ouderen. En of iemand nu 20 of 90 is, als diegene mij belazert, bedreigt en aanvalt heb ik geen zin meer om nog beleefd te zijn.