In zekere zin is dit bij de meesten ook zo, decorumverlies. Meestal door een (beginnende) ziekte/hersenaandoening, zoals een beroerte of dementie.
Ik denk dat iedereen een andere invulling aan 'respect' geeft, helaas is het woord de laatste jaren ook zo ongeveer overal voor gebruikt waardoor het z'n waarde heeft verloren.. Voor mij is er een duidelijk verschil tussen respect hebben en iemand aardig vinden. Respect probeer ik altijd op te brengen voor iedereen (ongeacht leeftijd). Ook wanneer ik dit niet terug krijg, ik vind het jammer dat dit tegenwoordig een voorwaarde is geworden.
ik heb wel respect maar...... dat sneaky voordringen bij de kassa meestal door ouderen heb ik een gruwelijke hekel aan en daar zeg ik wat van en het liefst zodat de hele winkel kan meegenieten
Misschien moet je oma gewoon vertellen waarom je niet meer wilt langs komen, gewoon duidelijk en dan klaar. Lijkt me prima te doen aangezien je er ook een hekel aan hebt dat ze over jou/jullie praat achter jullie rug om. Ik heb zelf een oma die wel ergere dingen heeft gedaan, en heb met haar ook dit gesprek gevoerd en duidelijk gemaakt dat ze van ons niks hoeft te verwachten. Zo af en toe tref ik haar ergens bij familie, dan maken we een kort praatje en that's it.
Dan is t inderdaad weer heel anders en zou ik begripvoller zijn! Hier gaat t zo: hoe heet "ze" ook alweer? (Eh ik zit hier hoor, vraag t aan mij) He wat? Corrie? (Eh nee daar lijkt t niet eens op) Nee, ze heet "naam". Ooooh oké. Enkele seconden later: hoe heet ze nou ook alweer? He, wat?? Pure desinteresse en vind t ook enorm onbeleefd om continue naar de naam te vragen. Ben dr inmiddels helemaal klaar mee
Dit dus. Mijn man was net thuis lunchen en vertelde dus dat hij een enorm verschil merkt in jongeren en ouderen in zijn praktijk. Hij vind voornamelijk de jongeren respectloos en de ouderen netjes.
Dit is wel heel erg, prima dat ze die vrouw hielpen, die viel vast niet expres, maar ze hadden ook bij jou moeten informeren hoe het was.
Ik had laatst een bejaard oud oma'tje wat tegen mij en mijn ex schoonzus (wij wonen toevallig allebei in Engeland) toen wij in de bus in het Nederlands aan het lullen waren mij even vertellen "shut up" toen ze de bus uit ging.. Toen riep ik toch echt mooi even SHUT UP YOURSELF! Respect moet je verdienen dat krijg je niet zomaar.. Om het nou niet zelf uit te lokken dat is logisch maar iemand die even een grote mond komt geven krijgt een grote mond terug, simpel!
Stond laatst in de supermarkt en het was ook vreselijk druk (rij tot ver in de winkel) wij hadden zelf al bijna een halfuur in de rij gestaan en zouden net onze boodschappen op de band leggen. Komt er een oud mens aan dat zo voordringd, mijn man aan de kant duwt met haar rollator en zo ff dr boodschapjes op de band wil zetten. Dus mn man zegt nou mevrouw, hier staat de rij en het is de bedoeling dat u achteraan gaat staan. Geeft ze me toch een grote mond en: ik ben al 90 ik kan niet meer goed staan in de rij. Nou, ik ben hoogzwanger. Dat andere mensen haar voor laten gaan.prima maar ze komt niet voor mij, en al helemaal niet als je zo'n grote mond hebt en met je rollator gaat duwen. Heb ook iets gezegd van dat haar leeftijd blijkbaar geen beperking was om naar de supermarkt te gaan op zaterdag en een grote mond te hebben. Daarna kreeg ik een boze blik maar ze was wel stil. Vreselijk dat soort oude takken, kom ze steeds meer tegen.
In principe behandel ik iedereen beleefd, behalve als dat mijn kant op niet gedaan wordt. Ik ben het niet automatisch met oudere mensen eens, alleen maar omdat ze oud zijn. Hetzelfde geldt voor kinderen trouwens. Veel mensen zeggen dat ze van kinderen houden. Nou, ik niet. Ik houd natuurlijk wel van mijn kinderen, maar dat is omdat ze leuke personen zijn. Maar om bepaalde mensen nou leuk te vinden, alleen maar omdat ze onder de 12 zijn? Nee.
Dit idd. Van die oude mensen die voorkruipen, mijn kinderen gewoon aan de kant duwen. Dat maak ik bijna nooit mee met iemand van mijn leeftijd.
Respect? Nee, niet alleen maar omdat iemand een bepaalde leeftijd heeft. Wat ik wél doe is gewoon "Hmm hmm" zeggen wanneer ze een verhaal afsteken waar ik het niet mee eens ben. Laat maar l*llen, zeg maar. Mensen die er op die leeftijd nog rascistische/discriminerende denkbeelden op nahouden of van roddelen houden, zijn voor mij toch al afgeschreven. Daar ga ik dus niet meer mee in discussie.