Lage AMH-waarde is ineens gestegen!

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Sunfly, Aug 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sunfly

Sunfly Lid

Dec 29, 2011
    77
    1
    0
    vervolg: Ik vind dat prettiger omdat ik dan vrijui
    Randstad
    #1 Sunfly, Aug 1, 2012
    Last edited: Aug 1, 2012
    Ik ben heel erg verbaasd en daarom benieuwd of andere vrouwen dit ook hebben meegemaakt:

Mijn AMH-waarde was begin dec. 2011 (ik was toen 41 jaar) maar 0,2.
    Ik heb op 20 juli (ik ben inmiddels 42 jaar) opnieuw m'n AMH laten bepalen en krijg net de uitslag binnen: 1,1 (ref.waarde 0,2-8,8)!!!!
    Beide keren bepaald door het laboratorium Endocrinologie van het Erasmus MC R'dam.

Ik ben er natuurlijk heel erg blij mee :) (want ik las op internet in een medisch onderzoek van de Universiteit Gent Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen: Kleine verschillen in lage waarden van AMH zullen een groot verschil in kans op zwangerschap betekenen, terwijl verschillen in hoge waarden van AMH slechts kleine verschillen in zwangerschapskans zullen betekenen), alleen vraag ik me af hoe het kan dat de waarde na ruim 7 maanden ineens gestegen is (terwijl die eigenlijk alleen maar hoort te dalen met het toenemen van je leeftijd)?
    Hierdoor (dat de waarde gestegen is terwijl dat ongebruikelijk is) begin ik toch voorzichtig de conclusie te trekken dat die AMH waarde, waar gynaecologen/fertiliteitsartsen ineens zo'n waarde aan lijken te hechten om de kwaliteit/kwantiteit van je eicelvoorraad te bepalen, eigenlijk helemaal niet zo 100% betrouwbaar en veelzeggend is!!!!!!!!!!

Wat misschien invloed op m'n AMH-waarde zou kunnen hebben gehad, maar dat weet ik dus niet zeker, is dat ik op 23 juni 2012 begonnen ben met een proefbehandeling Eltroxin 50mg i.v.m. lichte hypothyreoïdie (licht vertraagde schildklierwerking).

En wat misschien ook mee heeft gespeeld, maar ook dat weet ik niet zeker:
    In de loop van 2011 heb ik een erg zware periode gehad met heel veel verdriet en stress als gevolg van een traumatische ervaring en ik vraag me af of dat mogelijk invloed heeft gehad op mijn hormoonhuishouding en ik misschien daarom in dec. 2011 zo'n lage AMH-waarde had?

Ik weet wel dat DHEA slikken als je DHEAS-waarde erg laag/te laag is (mijn DHEAS-waarde was op 26 juni 2012 2,0 dus aan de ondergrens want de ref.waarde is 1,9-11, en mijn testosteronwaarde is <0,1) je AMH-waarde kan verhogen, maar ik ben pas op 19 juli 2012 begonnen met DHEA in te nemen (3x 25mg per dag), dat was 1 dag vóórdat ik m'n bloed liet prikken, dus dat kan toen nog geen invloed hebben gehad lijkt mij.

Wie heeft ook een stijging meegemaakt van haar AMH-waarde?
    En wie van hen slikte in die tijd schildklierhormonen?

En wie van hen slikte in die tijd DHEA?

Ik ben na m'n onverwachte stijging natuurlijk nóg benieuwder wat m'n AMH-waarde over ongeveer een maand zal zijn, dus na ongeveer 6 weken DHEA geslikt te hebben.

2. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bij mij is nooit AMH bepaald, maar ik wilde even zeggen dat ik met je meeleef en veel succes toewens. Stress en/of trauma zouden best een factor kunnen zijn bij hormoonproblematieken! Daar geloof ik wel in.

Voor alles wat met de schildklier te maken heeft, kun je bellen met de Schildklierstichting en/of kijken op de website van Hypo maar niet happy (ook forum) www.hypomaarniethappy.nl

Home / Schildklierstichting Nederland

Zorg dat je TSH rond de 1 blijft en je FT4 moet in het hoognormale gebied zijn. Dat is erg belangrijk! Je kunt beter niet je gyn aan je schildklier laten knutselen, maar bij een endocrinoloog in een academisch ziekenhuis onder behandeling gaan.

Heel veel succes!

3. Sunfly

Sunfly Lid

Dec 29, 2011
    77
    1
    0
    Randstad
    Dank je wel voor je meelevende woorden.

De schildklierwebsites die je noemt ken ik inderdaad, ik heb daar veel gelezen.
    Dankzij de website Hypomaarniethappy, weet ik dat de A.A.C.E. (American Association of Clinical Endocrinologists) voor de TSH een bovenwaarde aanhoudt van 3,0, terwijl ze hier in Nederland vast blijven houden aan 4,2 :(.

Ik had een TSH van 3,3 en een FT4 van 13 (dus laagnormaal), dus volgens de normen van de A.A.C.E. een iets te trage schildklier.
    Maar voor Nederlandse begrippen waren m'n waarden prima.
    De meesten in dit land, zoals m'n vorige huisarts, handelen precies volgens de regeltjes, zonder te kijken naar de vele symptomen die ik had en die bij een traagwerkende schildklier passen.

Ik ben overgestapt naar een andere huisarts, een out of the box denkende huisarts en bovendien ook nog eens ontzettend aardig en betrokken en bevlogen, echt iemand die z'n beroep als roeping ziet (hij gaf bijv. aan dat hij ondanks z'n naderende pensioenleeftijd absoluut door wil/gaat blijven werken omdat hij z'n beroep nog veel te leuk vindt).
    En hij vond gelukkig wel dat de symptomen zeker aanleiding waren voor een proefbehandeling.
    Het gaat inmiddels al een stuk beter :) (ik heb bijvoorbeeld o.a. geen koude handen meer en heb weer meer levenslust en vooral meer energie!! Nog wel een erg droge huid en ik word nog wel iedere ochtend onuitgerust wakker, hopelijk gaat dat nog bijtrekken), ik had laatst (na 4 weken schildklierhormonen geslikt te hebben) een TSH van 1,74 en FT4 van 17, dus ik mag van hem doorgaan.

Liefs, Sunfly

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wat goed dat je schildklierwaarden weer beter zijn! En dat je je ook beter voelt met de medicatie. Dat zal je kansen echt vergroten! Heel veel succes!

Enne, als je zwanger bent, meteen bloedprikken en met zo'n 25 mcg je medicatie verhogen! In de zwangerschap moet je bloed elke 4-6 weken gecontroleerd worden. En vaak moet de medicatie omhoog, je hebt dan schildklierhormoon voor 2 nodig.

5. Sunfly

Sunfly Lid

Dec 29, 2011
    77
    1
    0
    Randstad
    Ja, zodra ik zwanger ben zal ik inderdaad met 25 mg verhogen, dank je voor het meedenken/je advies :).
    Hoop dat het binnenkort eindelijk zover zal zijn, m'n leeftijd tikt intussen maar door, dat zit natuurlijk niet mee, maar....het is nog steeds mogelijk, dus ik blijf optimistisch ;)

6. chantal85

chantal85 Fanatiek lid

Jan 2, 2012
    3,310
    1
    38
    gezondheidszorg
    Juulzon had ook ineens een hoger amh volgens mij, zie bij mmmclubs haar ivf dagblog.

Veel succes!!

7. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,452
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    De AMH waarde van meerdere dames uit het vervroegde overgangtopic is ineens vreemd genoeg gestegen. Kom anders ook in dat topic mee buurten.

Die van mij was in januari 2010 0,68 en nu in maart (ofzo) 2012 ruim 3.nogwat.

Bizar!

Ik slik geen DHEA, maar wel Schildklierhormonen, ik ben hier na januari 2010 mee gestart.

8. Sunfly

Sunfly Lid

Dec 29, 2011
    77
    1
    0
    Randstad
    Dank je voor je tip.
    Ik heb dat topic van Juulzon net opgezocht, maar het heeft maar liefst 283 pagina's, dus het is haast onbegonnen werk om daar in te gaan spitten in de hoop iets over haar oude en nieuwe AMH-waarden tegen te komen :(.
    Misschien komt ze dit topic wel een keer tegen en kan ze haar ervaring/AMH-waarden (oud en nieuw) hier neerzetten?
    Want het is misschien sowieso wel fijn als alle AMH-waarde stijgingen van div. vrouwen hier bij elkaar in 1 topic staan, zodat andere vrouwen met een lage AMH-waarde er mogelijk hoop uit kunnen putten ;)?

Huppeldingkje likes this.
  9. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,452
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
  10. Sunfly

Sunfly Lid

Dec 29, 2011
    77
    1
    0
    Randstad
    Zo, bij jou is de waarde wel heel veel gestegen zeg, bizar inderdaad, maar wel geweldig en hoopvol natuurlijk :).
    En ook beide keren door hetzelfde lab. bepaald??

Jij ook bedankt voor de tip :).
    Alleen kan ik het topic niet vinden onder de naam "vervroegde overgang".
    Of is het soms het topic "Poffertjes en Pannenkoeken United (POF > Vervroegde overgang-Lage eicelreserve)?
    Want ook dat topic is hééééél lang, al 284 pagina's dus ook daarvoor geldt hetzelfde als wat ik in m'n vorige reactie hier schreef.

Overigens ben ik niet in een vervroegde overgang hoor, ik heb nog elke maand een normale menstruatiecyclus en mooie temperatuurgrafieken (met steeds een duidelijke temperatuurstijging) en ook m'n FSH was in febr. dit jaar nog mooi (3,7 op cyclusdag 2) en m'n LH was toen 2,5.
    Maar misschien hebben de vrouwen uit dat topic, als ze dit topic zien, zin om hun oude/nieuwe AMH-waarden hier neer te zetten ;) ?
    En wel om dezelfde reden als die ik in m'n vorige reactie schreef, nl.:
    het is misschien sowieso wel fijn als alle AMH-waarde stijgingen van div. vrouwen hier bij elkaar in 1 topic staan, zodat andere vrouwen met een lage AMH-waarde er mogelijk hoop uit kunnen putten?

11. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,452
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Haha onze berichten hebben elkaar gekruist. Ehh mijn arts zegt dat de waarde van 3.nogwat bizar en niet juist is. Hij zegt dat een AMH waarde niet kan stijgen, althans niet zo extreem kan stijgen.

Ik denk dat je beter je vragen in dat topic kunt stellen, daar heb je meer bereik onder 'de doelgroep'.

Helaas behoor je met een lage AMH wel tot de pannenkoeken...

12. Sunfly

Sunfly Lid

Dec 29, 2011
    77
    1
    0
    Randstad
    Haha, inderdaad..onze berichten waren tegelijkertijd.
    Waar staat "pannenkoeken" in dat topic eigenlijk voor?
    En ik heb geen te lage AMH meer hoor (eerst dus wel toen ik 41 was en 0,2 had), want de ref.waarden zijn volgens opgave Endocrinologielab. van het Erasmus MC R'dam: 0,2 - 8, en ik heb nu dus 1,1 en ik ben 42 jaar.

Bovendien heb ik gisteren het een en ander gelezen in medische studies op PubMed over AMH waarden en dat gaf hoop.
    Er stond bijv. het volgende in:
    AMH 1.05 ng/mL, thus, represents a distinct point of separation between poorer and better live birth chances: Up to AMH 1.05 ng/mL the chance of live birth per treatment cycle is only approximately 5 percent. Above that, chances are significantly improved

Ik zal trouwens morgen of overmorgen op dat poffertjestopic een oproepje plaatsen of vrouwen waarbij de AMH-waarden gestegen zijn, dat in dit topic neer willen zetten.

Maar ik ga nu off-line

Share This Page