Eerlijk? Toen mijn man zelfstandige was in Nederland hadden wij het af en toe zo krap dat er niet eens 30 euro per week was, op dat moment had ik graag in de sanering gezeten hoor, dan weet je tenminste zeker dat je elke week geld hebt, ook al is het weinig. Niet weten wat je deze week weer te besteden hebt is zenuwslopend, echt waar.
ik kreeg van mijn vader 30.000 BEF(zo'n 750 euro) voor 4 volw. En daar moest ik het huishouden mee rooien (EGW en huur betaaalde hij zelf). Dus ik maakte hoopjes: eerst de vaste kosten bv elke dag 5 euro voor schoolmaaltijden en dan x aantal schooldagen in die maand. 25 euro voor onvoorziene uitgaven (mocht de koffiezet of zo kapot gaan dat je nieuwe kon kopen). En de rest van het geldt deelde ik door het aantal dagen in die maand en dat konden we die dag besteden. Soms was dat dan 9,67 euro of ander gek bedrag en daar moesten we het maar mee doen. Dit vond ik makkelijk omdat je dan niet op het einde van de maand ineens met een lege portemonnee zit en nog een dag of 4 moet eten kopen.
Ik ben ook lid van de weggeefgroep was dit toevallig weggeefgroep 070? Daar kwam onlangs ook zo'n verhaal langs. Of mensen die nirt te eten hebben zulke dingen lees ik daar ook. Heb onlangs wat boodschappen gedaan en een klein pakketje gemaakt en daar op gezet om weg te geven.
Hier idd ook, om eerlijk te zijn vind ik dat echt bizar.. En een beetje lullig om in een topic neer te zetten waar mensen pijn en moeite moeten doen om 40 a 50 uit te geven..
Het is veel, maar mensen moeten eens ophouden het zich zo aan te trekken. Nou en dat zij 250 euro te besteden heeft per week. Maakt dat jou anders, slechter, fouter??? Of haar? Nee toch.
Ik trek het mij ook niet persoonlijk aan. Alleen ik vind het niet netjes om in een topic over de schuldsanering neer te zetten hoeveel geld jij wel niet uitgeeft. Het maakt haar niet beter en mij niet slechter en toch vind in het niet netjes.
Ik vind het ook heel knap dat mensen van zo weinig rond komen. Ik probeer zuiniger te leven maar geef nog steeds teveel uit. Toch wil ik het wel eens een maand proberen,kijken of het me zou lukken.
In dat geval zou ik me dan maar opsluiten in huis en me niet meer laten zien totdat de schuldsanering over is. Er zijn gewoon mensen die meer te besteden hebben in het leven, en daar zal je ook mee om moeten gaan.
Mijn ouders hadden het vroeger ook niet breed. Mijn moeder was thuis met 3 kinderen en mijn vader werkte zich een slag in de ronde om ons in alles te voorzien.Hij was slager en nam regelmatig iets mee vanuit de slagerij.Kleding werd alleen gekocht als de kinder bijslag werd gestort. Als ik foto's terugkijk van toen zagen we er altijd hartstikke leuk uit en kregen we ruim kado's met verjaardagen en Sinterklaas en de verwarming stond in de winter altijd aan. Ik werk zelf 2 dagen en ik verdien evenveel als dat mijn vader destijds verdiende en moest daarvan een heel gezin onderhouden. Ze hebben ook nooit gegooid met woorden in de trant van daar is geen geld voor oid.Ik heb er niets aan overgehouden moet ik zeggen.Mijn vader overleed toen ik 11 jaar was en mijn moeder ging de bijstand in met 3 opgroeiende kinderen en ook nooit iets gemerkt en werden in alles voorzien.
Maar of die mensen het er nou zelf naar gemaakt hebben of niet, het is toch knap dat ze in deze tijd zich toch kunnen redden, ze doen er tenminste wat aan, op deze manier lossen ze wel hun schulden af. Nee het is niet knap dat ze er in zijn gekomen maar heb wel respect voor de gezinnen die dit traject instappen, het is toch een stap de goede richting op.
Wij zitten niet in de schuldsanering, maar probeer ook zo weinig mogelijk uit te geven. Door een beetje uit te kijken waar je wat koopt. Kleding voor mezelf in de uitverkoop of bij Zeeman, gewoon omdat ik daar geen geld aan kan uitgeven. Kindjes zullen ook niet vaak merkkleding dragen, maar ze zijn mooi gekleed en proper, da's het belangrijkste voor mij. Pyjama's van zoonlief heeft dochter nu ook aan. Op eten kan je veel besparen. Dat is me een tijdje geleden duidelijk geworden. En sinds houden we per maand meer over. Kunnen we weer meer leuke dingen doen. Heb nooit het geld aan ramen en deuren uitgegooid, manlief heb ik dat eindelijk tot zijn verstand kunnen brengen.
Nee, dit was The Gift. Ik zit wel ook bij 070, ook bij de voedselgroep uit die regio. Echt, treurig wat je daar af en toe te lezen krijgt. Maar ook wel hartverwarmend om te zien hoe iedereen elkaar dan uit de brand probeert te helpen! Ik vind het trouwens ook echt top dat de supermarkten zo goed meewerken aan de Sinterklaas-acties die deze groepen organiseren. Zag gisteren dat één Albert Heijn strooigoed zou geven voor 350 gezinnen!
Vrienden van ons zitten er ook in kindje van 9 maanden en een meid van 3,5 jaar. Hebben 60 euro per week en ze redden het schijnbaar. Vind het ook erg knap maar hun hebben dan ook geen auto kunnen nooit weg niks.
Ik heb zelf al jaren een WAO-uitkering en mijn Lief zit nu anderhalf jaar in de schuldsanering. Zijn bedrijf is failliet gegaan en zijn ex is naar het buitenland gegaan en heeft hem met alle schulden achtergelaten. Maar we redden het prima zolang we maar geen extra dingen doen. Per week ongeveer 70 kwijg incl. luiers en flesvoeding en wij, maar vooral de kinderen, komen niets te kort. Als het écht een keer niet lukt mogen we altijd wat lenen van mijn ouders maar dat doen we alleen bij hoge uitzondering zoals afgelopen week voor de APK en reparaties. Dat zijn dingen waar we niet voor kunnen sparen maar die toch moeten want met een baby kan ik niet op de fiets naar school voor mijn oudste. Zodra baby kan zitten komt er een extra zitje op de fiets en laten we de auto staan om benzine te sparen. Kleren kopen we zelden, we krijgen veel van mijn zus omdat haar zoontje eruit is gegroeid en wat mijn oudste niet meer aankan (en alle babykleertjes van hem) krijgt baby nu aan. Hij heeft een stuk of 3 nieuwe setjes kleding gehad in die 7 maanden maar verder doen we het met dingen die we bewaard hebben. Zitten we alleen nog met de feestdagen, maar gelukkig is er marktplaats
Ik lees hier iets over weggeefgroepen. Ik vroeg mij af hoe ik mij daar kan aanmelden? Ik gooi zo vaak dingen weg die echt nog te goed zijn eigenlijk, als ik daar iemand blij mee kan maken is dat natuurlijk veel fijner.
Op facebook zoeken op 'weggeefhoek' of 'weggeefgroep' of iets anders in die richting, met je woonplaats of het kengetal (in mijn geval dus 079 of 070 ) erachter!
Ik leef vanaf juli van zo een kleine 700pm. Ben alleenstaande mama met 2 kinderen. Hier moet ik m'n huur ook van betalen en m'n zorgverzekering, dus leef echt merendeels van de toeslagen die we krijgen en ben nog nooit van m'n leven op vakantie geweest dus dat mis is niet. Verder koop k eigenlijk alles wel in de aanbieding. Kom ik het ergens anders iets goedkoper tegen? Als is het 2 euro...breng ik het terug en koop ik het daar. Kleding heb k hier op voorraad en anders word het vaak via MP gekocht. Verder op tv en internet geen abbo's enzo.... Belangrijkste is dat we leven!