Mijn dochtertje is 20.5 maand en ik wil haar eigenlijk leren om op het potje te plassen en te poepen..ben eigenlijk sinds gister een beetje begonnen.. ze loopt of in haar blote billen rond of in een onderbroekje..en het potje staat op de plek waar we zitten (woonkamer bijv.) (het is hier overigens 40 graden waar ik woon dus dat kan dus makkelijk) echter...ik geloof niet dat ze het doorheeft..of door WIL hebben..ze heeft overal in het huis al een keer geplast..en zelfs hier op de vloerbedekking gepoept toen ik eventjes in de computer kamer was... Wie heeft er tips voor me hoe ik dit aan moet pakken? Is het normaal dat ze eerst overal op de grond plassen of...? waarom ik er zo 'vroeg' aan begin is overigens omdat ik zwanger ben..en het nu zomer is dus het wat makkelijker is ivm de warmte enzo..in de winter is het lastig omdat het dan koud is..en daarna heb ik er nog eentje rond lopen en dan is het alleen maar nog lastiger achter een overal plassend en poepend kind aan te hollen. Ik heb haar wel gezegd..dat als ze op het potje plast ze een koekje krijgt hehe..maar ze moet het echt eerst een keer op he tpotje doen voordat ze dus door heeft dat ze er beloond voor wordt.. Tips zijn echt van harte welkom...
Dan voelt ze haar plas nog niet aan komen pas als ze voelen dat ze moeten poepen of plassen heeft het zin mijn dochter die is 14 maand en gaat er eigen verstoppen als ze moet poepen dus dat voelt ze al maar plassen voelt ze nog niet dus ik zou het niet forseren want dan kan ze zelf bang worden van potje of de wc ze geeft zelf wel aan waneer ze dit wel hoop je er iets aan heb
Misschien is ze er gewoon nog niet aan toe.... komt vanzelf wel als ze eraan toe is. Mijn dochter besloot 2 weken terug dat ze zindelijk werd en sinds die tijd zijn de ongelukjes op 1 hand te tellen. Ze wordt in Juli 3
In het land waar ik woon doen ze vaak al voor het tweede jaar hun kinderen zindelijk maken..vandaar dat ik ook maar wou beginnen.. Maar jullie denken dus dat ik nog even moet wachten..? ze roept me wel nadat ze het plasje heeft gedaan zeg maar..en volgens is ze niet dom..ze zit naast het potje en plast dan vervolgens op de grond.. nouja misschien wachten we dan inderdaad nog maar even weet het anders ook niet.. Maar zo wordt me hele huis poep en plas
Ik vind het al heel erg knap van haar dat ze je roept als haar behoefte heeft gedaan. Vanuit pedagogisch oogpunt zou ik haar wel belonen voor haar positieve gedrag. Het duurt natuurlijk wel even voordat ze zindelijk zijn he! Dat gaat niet 1,2,3. Je kunt haar wel nadat ze haar plasje heeft gedaan ergens in jouw huis... op het potje zetten en zeggen dat het daar in moet.
Ik zou nog zeker een jaar wachten, mijn 4 dochters begon ik met 3 jaar en ze waren gelijk goed zindelijk vanaf dag 1. Ik zou er geen geforceerd drama van maken, maar dat is mijn mening. Ruim anderhalf is nog wel erg jong...
Geduld dat is de enige tip die ik je kan geven Stijn (16mnden) loopt als we thuis zijn sinds een tijdje zonder luier en hij plast ook overal, als ik vraag of hij moet plassen en hij zegt ja dan zet ik hem op het potje of wc maar meestal doet hij dan niks en als hij wel wat doet dan beloon ik hem. Als hij op de grond plas dan vertel ik hem heel rustig dat hij moet plassen op het potje. Stijn weet wel wanneer hij plast want net voordat hij plast zegt hij vaak plassen en dan gaat hij meteen plassen Ik heb het eerst geprobeerd door stijn elke zoveel tijd op het potje te zetten maar dat werkte op een gegeven moment niet meer want de interesse voor het potje was weg.
Dat is het hem juist... als ze er echt klaar voor zijn gaat het wel 1 2 3. Ik heb er verder echt geen moeite voor hoeven doen, de eerste dag regelmatig ff herrinneren dat ze geen luier droeg maar als ze eenmaal het gevoel kennen er komt een plas aan (en dus niet achteraf herkennen ik heb een plas gedaan, daar begint het wel mee maar met dat kom je niet zo ver) dan is het een fluitje van een cent voor ze om te koppellen dat als ze dat gevoel hebben ze ook op de wc moeten gaan zitten. Tot die tijd gewoon buiten laten spelen met een onderbroekje aan (dat kan de boel misschien iets bespeodigen) maar de rest gaat eigenlijk vanzelf.
Dus het kan dus wel in no-time dat ze zindelijk zijn? Dus rond een jaar of drie is een mooie leeftijd dat ze de link kunnen leggen van aandrang voelen en op het potje of toilet? Ik denk wel dat elk kindje anders is, maar dat er wel een ondergrens is w.b.t. zindelijk worden.
Wat de ondergrens is (statistisch gezien) weet ik niet. Maar uit eigen ervaring (en van bekenden) weet ik dat 3 jaar de meest gunstige leeftijd is. Wat je ook niet moet onderschatten is, als je er iets geforceerds en dus negatiefs van maakt dan kan een kind er een angst of afkeer van krijgen en dan duurt het NOG langer (ook uit eigen ervaring).
Mijn tips: 1. zet je kindje ieder half uur even op het potje en prijs het sowieso, of het nou wel of niet iets heeft gedaan. Geef het een beloning als het wel iets op het potje heeft gedaan. 2. laat je kindje niet in haar blootje lopen, maar doe een onderbroek aan. Als dat nat wordt zit het niet fijn en dan gaan ze het sneller zelf ook vervelend vinden en op tijd zeggen of aangeven. Succes! PS mijn dochter is 16 maanden en ook al redelijk zindelijk hoor (met af en toe nog een ongelukje) dus het kan echt!
ja in nederland is het inderdaad zo rond de 2.5 a 3 jaar gebruikelijk maar hier zijn de kindjes vaak al voor het tweede jaar zindelijk. het scheelt een hoop..ook aan geld aan luiers bijv. en zeker met een tweede opkomst.. Ik vind het moeilijk..het in haar blootje lopen vind ik geen succes (helaas doet ze haar onderbroekje dus uit steeds) want ze scheet vandaag de vloerbedekking onderin. Helaas heb ik dus ook nog eens overal vloerbedekking..dat maakt het nog lastiger.. maar elk half uur op het potje zetten zou wel een idee zijn... vind het erg moeilijk met of je nu moet bestraffen dat ze het op de grond heeft gedaan..of blij moet wezen dat ze het is komen zeggen hehe.. het potje vindt ze erg interessant..ze zet hem op haar hoofd (hehe er is gelukkig nog geen plasje in gedaan..of eigenlijk helaas..maar gelukkig voor haar als ze het op haar hoofd zet hehe) of speelt er mee..maar een plasje..ho maar...
Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met 't potje op 1 vast moment. Namelijk vlak voor het in de douche gaan. Het gebeurde regelmatig dat Rick in zijn blootje op de badkamer was, ik de douche aanzette en hij dan vlug een plasje op de grond deed.... Ik ben toen begonnen met 'm op de badkamer op 't potje te zetten en vrijwel meteen deed hij dan een plasje. Het gebeurt nu zelden dat hij dan geen plasje doet. Nu geeft hij steeds vaker aan - met het verschonen van de luier - dat hij moet "passen" of hij vraagt om het "potje". En hij doet dan ook altijd een plasje! Het komt vanzelf, maar toch echt pas wanneer je dochtertje er zelf aan toe is!
Ik ben er ook spelen der wijs mee begonnen. Heb het potje op de badkamer gezet. En sinds een paar dagen wil hij er op zitten, hij lacht dan om er vervolgens zo weer af te gaan. Maar maakt niet uit het beginnetje is er. Het is toch al een hele stap dat m'n zoon 22 maanden geleden net was geboren en nu al zo groot is.