Derde miskraam... Wat nu?!

Discussion in 'Miskraam' started by Engeline, Nov 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Engeline

Engeline Lid

Jan 24, 2012
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!
    Vorige week heb ik voor de derde keer een miskraam gehad.
    Naast heel veel verdriet ervaar ik een grote wanhoop. Wat wil dit zeggen, zou het zo kunnen zijn dat we nooit een kindje zullen krijgen…?!

Na de eerste twee miskramen heb ik de standaard bloedonderzoeken gehad, die uitslagen waren goed. De chromosomentest staat nog op de kweek.

Voor mijn volgende gesprek met de gynaecoloog wil ik goed voorbereid zijn over volgende stappen en mogelijkheden,
    dus ben ik heel internet aan het afspeuren naar informatie.
    Maar dat is zooooooooo veel!!

Aangezien ik inmiddels 37 jaar ben heb ik het gevoel dat ik geen tijd meer kan verspillen, ik wil actie!!
    Maar hoe, wat, waar, heb geen idee waar ik beginnen moet…!!

Ik hoop dat jullie tips en ervaringen voor me hebben, hoe dit aan te pakken?
    X Engeline

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    ALs eerste heel veeel sterkte, wat klote he!!

Wij zijn overgestapt naar Gent, buitenland. In ned blijven ze hangen bij het standaard onderzoek en kijken ze niet verder.

In Gent kwamen we erachter dat ik Hashimoto heb (auto immuunziekte, schildklier ligt dan plat) en dat mijn TPO antistoffen boven de 2000 zaten (moeten onder de 60 zijn).....

Hier in ned nooit naar gekeken. Alles was goed behalve het zaad, we zouden pecht gehad hebben..

Nou na 5 missed abortions geloofde ik niet meer in pech..

en zie onderschrift.....

sterkte verder..

3. Engeline

Engeline Lid

Jan 24, 2012
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je snelle reactie!! Pffff, zit hier echt met een steen in mijn maag, weet 't gewoon ff niet meer...
    Nee, inderdaad, één keer pech, ja, twee keer, hmmmm, drie keer pech, nee, dat geloof ik ook niet meer....
    Wat geweldig dat jullie na al dat verdriet en teleurstelling, hoop en energie uiteindelijk twee zoons hebben!!
    Heb al vaker gelezen over Gent, kan je daar dan gewoon zelf een afspraak maken, zonder doorverwijzing of iets dergelijks?
    X

4. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    Hoi.

Hier ook afgelopen vrijdag mijn 3e mk gekregen. Ik weet hoe wanhopig je er van kunt worden. Na een paar dagen na denken hebben we besloten om toch nog even door te gaan voor we naar het ziekenhuis gaan. Ik raak vrij snel zwanger blijkbaar zit steeds een maand of 2 a 3 tussen het loopt alleen steeds mis rond de 4e of de 5e week. Ik heb uit mijn vorige relatie een gezonde zoon. Wij hebben besloten om het nog even tijd te geven en twijfelen er over om verder te gaan zoeken mocht het niet willen. Voor nu heb ik toch goede hoop en kijk naar de toekomst.

Heel veel sterkte

5. Engeline

Engeline Lid

Jan 24, 2012
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Suprise,
    Hè wat naar dat het bij jou ook weer mis is gegaan...! Derde keer, pfffff, hakt er wel in hè.
    Kan me voorstellen dat je er voor kiest om nog niet naar het ziekenhuis te gaan, zou ik liever ook niet willen... Had ik dan denk ik jouw geval ook niet gedaan, als je zo snel zwanger wordt en ook omdat je in ieder geval wel al een goede zwangerschap hebt gehad en je het dus wel "kunt".
    Maar bij mij duurt het helaas steeds wat langer voor ik zwanger ben, dus heb voor mijn gevoel niet echt de tijd om maar weer af te wachten...

6. lien123

lien123 Niet meer actief

Hoi,
    Wat erg dat je een derde miskraam hebt gehad. Ik heb na een gezonde dochter ook 3 miskramen gehad, na onderzoek in Gent, bleek ik een auto-immuun ziekte, een stollingsafwijking en homocysteine afwijking te hebben. :( Mijn dochter is er zo gekomen en dus echt een wonder!

Hier in NL lopen ze hopeloos achter! Ik krijg nu prednison, utrogestan, asprine, clexane en verhoogde doseringen vit b6, b12 en foliumzuur. Ik ben nu 8 weken zwanger en heb vorige week mijn eerste goede echo gehad...het blijft nog wel heeeeel spannend maar de eerste stappen in de goede richting zijn gezet...:)

7. Blondie

Blondie Fanatiek lid

Sep 22, 2006
    2,138
    11
    38
    wat erg engeline..sterkte.

ik heb voor mijn 2 kinderen 2 x een vroege miskraam gehad.. domme pech zei de gyn....
    wel heb ik een stollingsafwijking waardoor ik in het kraambed fraxi moet spuiten..maar goed daardoor komen de miskramen niet....
    Wel kreeg ik extra vit b6 en foliumzuur en dat gebruiken bij een volgende zwangerschap..

Maar alles is zo onzeker als je nog geen kindjes hebt :(

ik heb net weer een MA achter de rug bij 9 weken en ben bijna 36.
    Ik wijt het ook een beetje aan m'n leeftijd nu.

schoonzus heeft 3 miskramen gekregen op onze leeftijd (daarvoor al 2 dochters) en daarna toch nog weer een mooie dochter...

Hou wel moed, de meesten die miskramen krijgen krijgen echt wel een gezond kindje...

Maar ik vind het niet gek als je je verder laat onderzoeken en de zaadkwaliteit van je man mss ook?

Sterkte en liefs!

8. Engeline

Engeline Lid

Jan 24, 2012
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Lien123 en Blondie,
    bedankt voor jullie reacties! Opluchting om te lezen dat jullie naast die ellendige miskramen toch ook gezonde kindjes hebben gekregen, dat geeft weer hoop!
    Maar wat shit dat het nu toch ook weer mis gegaan is bij jou Blondie...

Wat erg om te moeten concluderen dat Nederland zo achterloopt, dat had ik niet verwacht... moet me dan toch echt maar even in Gent gaan verdiepen...!

Lien, een voorzichtige gefeliciteerd met je zwangerschap, jéh!! Superfijn dat je in ieder geval alvast een goede echo hebt gehad, ik hoop dat je er ondanks alles toch een beetje van kan genieten en ik ga duimen dat alles goed gaat!

Succes en sterkte meiden!
    X

9. Bueno

Bueno Actief lid

Apr 25, 2012
    331
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allereerst wil ik alle meiden hier even een hart onder de riem steken! Meerdere miskramen krijgen is afschuwelijk, helaas kan ik hier over meepraten..

Maar ik wil even op jouw verhaal reageren Blondie, want ik herken dit! Ik heb namelijk zelf ook een stollingsstoornis (Factor V Leiden) en wij zijn voor onderzoeken naar de Ferteliteitskliniek Jette in Brussel gegaan. Ik heb zelf ook het idee dat ze in België verder zijn en dat ze je ook sneller serieus nemen!

In de eerste instantie werd ook daar gedacht dat de stollingsstoornis niet de oorzaak zou zijn van mijn miskramen en ik kreeg aanvullende onderzoeken. Echter staan ze nog behoorlijk in de kinderschoenen als het om stollingsstoornissen en zwangerschappen gaat (er zijn namelijk ook veel vrouwen met een stollingsstoornis die totaal geen problemen hebben bij de zwangerschap!). Echter in de tijd dat wij daar waren voor onderzoeken, waren er weer nieuwe dingen aan het licht gekomen mbt stollingsstoornissen en miskramen. Onze gyn daar had een gesprek gehad met een hematoloog, waarna wij opnieuw op consult moesten komen en uit de laatste onderzoeken (dit was in feb dit jaar) bleek dat er toch reden gevonden was om aan te nemen dat Factor V Leiden (ook in heterozygote vorm) de oorzaak kan zijn van miskramen!

Dus we werden opeens met een heel ander verhaal naar huis gestuurd!
    Ik ben nu opnieuw zwanger en heb vanaf t begin fraxiparine moeten spuiten en dit moet ik blijven nemen tot 6 weken na de bevalling. Daarnaast neem ik een lage dosis aspirine (asaflow 80 mg). En tot nu toe (ff afkloppen), gaat t goed!!!! Het lijkt dus idd te helpen..

Dus ik wil je dit toch even meegeven... Mocht je opnieuw zwanger willen worden, dan zal t misschien toch de moeite zijn om t met fraxiparine te proberen...

Sterkte en succes!!

10. Blondie

Blondie Fanatiek lid

Sep 22, 2006
    2,138
    11
    38
    Bueno, bedankt voor je berichtje voor mij, maar ik heb (gelukkig) geen factor V Leiden. dat is allemaal uitgezocht...

ik heb een proteine S deficientie en dat is eigenlijk alleen maar gevaarlijk voor mezelf dat ik in het kraambed embolien kan ontwikkelen...

Maar bedankt voor je reactie!

engeline, ben je niet op stollingsafwijkingen gechecked.? ik had het gevraagd omdat mijn moeder vroeger een longembolie heeft gehad en dit wel familiar is....

Ik zou vragen om uitgebreid bloedonderzoek, niet alleen maar de chromosomen!

11. Elpie

Elpie Fanatiek lid

Jan 10, 2012
    1,088
    1
    0
    Hier ook drie miskramen gehad en na onderzoeken in Gent is eruit gekomen dat ik mthfr homozygotie heb en factor VIII. Hoewel bij het derde miskraam niet echt het juiste woord is, ik heb ons dochtertje verloren op 20 weken zwangerschap.
    Moet nu bij volgende zwangerschap vanaf eisprong clexane spuiten, asaflow en hoge doseringen vit B + foliumzuur

We hopen met deze combi toch nog 1 gezond kindje op de wereld te zetten

12. Bueno

Bueno Actief lid

Apr 25, 2012
    331
    0
    0
    NULL
    NULL

Share This Page