Rondreizen Noord Scandinavië

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door nelta, 5 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Het is nog ver weg, maar zomer 2020 zijn wij 12,5 jaar getrouwd en willen wij een rondreis doen in Noord Scandinavië.

Het idee is om de boot naar Helsinki te nemen en vandaar met de autoslaaptrein naar Rovaniemi en verder weten we het nog niet. Noordkaap en Lofoten (walvissafari) staan iig op ons lijstje.
    Jullie tips voor leuke kindvriendelijke overnachtingsplekken?
    Zou het te doen zijn om terug naar Oslo te rijden of beter terug naar Rovaniemi en dan met de trein naar Helsinki. Vanuit daar zouden we dan nog via Aland/Mariehalm terug kunnen gaan.
    We kunnen waarschijnlijk wel 4 weken vrij krijgen.

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Gave reis! Ik zou terug naar Oslo rijden om een echt rondje te maken en omdat Noorwegen zo mooi is. En als je al bij de Lofoten bent ligt dat ook wel op de route.

Ik heb geen kindvriendelijke overnachtingsplekken voor je. De laatste keer dat wij zo ver gingen was ik nog zwanger van de oudste en toen letten we daar nog niet op. Ga je kamperen?

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #3 nelta, 5 mei 2019
    Laatst bewerkt: 5 mei 2019
    Nee, niet kamperen.
    Welke periode zijn jullie geweest? Wij hebben volgend jaar weer laat vakantie; zijn pas op 21-8 12,5 jaar getrouwd, dus zouden dan eigenlijk nog wel weg willen zijn, maar is dat niet te laat? Vorig jaar in Idre liep het seizoen maar tot half augustus. Maar te vroeg is misschien wel erg lang licht ???

Van de Lofoten naar Oslo is idd niet heel veel verder dan terug naar Rovaniemi.

Zou Rovaniemi -Kiruna- Tromsø - Lofoten en dan in een paar dagen terug naar Oslo wat zijn?
    Dan heb je niet de Noordkaap, maar dat is gewoon nog echt een end rijden ;) .
    De Noordkaap skippen scheelt 1000 km...

4. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    971
    66
    28
    Mijn vriend heeft een paar maanden in Rovaniemi gewoond en ik ben er twee weken op vakantie geweest.
    Heb dus geen overnachtingsmogelijkheden voor je.
    Maar kan wel wat ervaringen delen in die hoek.
    Rendierenkudde bezoeken vond ik bijzonder. Ze worden af en toe opgezocht door hun eigenaren en bijeengedreven om de jonkies te tellen en sommige dieren te slachten.
    Het dorp van de kerstman is kitsch, maar leuk. Want ja, dat is de echte, haha.
    Bewoners vinden het normaal om overal en altijd in de sauna te gaan, dat is echt iets van samen, ook in het gemeente zwembad bijvoorbeeld.
    De natuur vond ik overweldigend doordat het nog zo wild is. Maar ook best eentonig.

Wat dat betreft lijkt Noorwegen me een fijne afwisseling. Daar ben ik een vakantie geweest en vooral de natuur rondom alesund vond ik prachtig. Zo anders dan Finland ook. En de stad Bergen gezellig en mooi, meer sfeer dan Rovaniemi.

Veel plezier met plannen en stel gerust andere vragen nog!

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.023
    6.767
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn tip zou zijn om vooral niet terug te rijden door noord/midden Zweden ;) Ik heb een vriendin die bij Umea in de buurt woont en persoonlijk vind ik het echt een saai gedeelte daar.

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    De Noordkaap schijnt ook nogal tegen te vallen. Ik ben er nooit geweest, wel veel reisverslagen over gelezen. Maar het trekt toch he?

Houdt er rekening mee dat de afstanden echt giga zijn en zeker in Noorwegen schiet het totaal niet op. Wij zijn destijds in een dag of 4 van Larvik naar de Lofoten gereden en dat waren volle reisdagen en over de E-zoveel, de 'grootste' doorgaande weg. De kustweg is nog veel mooier maar dat kost ook nog veel meer tijd ivm veel omrijden en pontjes.

De Lofoten zijn wel echt heel erg gaaf. Een van de mooiste gebieden waar ik ooit ben geweest.

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja de Lofoten lijken me ook echt geweldig.
    Van Rovaniemi naar Oslo via Kiruna en Tromsø is 2800km, dat is wel te doen. In Canada hebben we 3500 in 19 dagen gedaan met camper. Ik wil ook liever een paar dagen ergens zitten en dan een dag wat langer rijden. Lijkt me voor de kinderen ook fijner.

Ik twijfel alleen nog over de periode. Ik zag in de reisgids dat heel augustus alles nog open is. Ik had zelf het idee dat het seizoen dan op zn einde liep, maar misschien zo noordelijk juist niet. Qua licht en slapen lijkt me dat toch wel fijner. In juli is het 24/7 licht daar.

Ik denk dat we gaan proberen om de hele maand Augustus vrij te krijgen.

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Ik denk dat augustus nog wel gaat hoor. Wel wat rustiger al misschien maar alles is nog wel open inderdaad.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nog meer mensen tips of tips voor forum/reisverslagen?

10. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wat betreft kindvriendelijk overnachten zijn de Scandic hotels altijd fijn. Ze hebben altijd familiekamers, meestal ook speelhoeken en kids krijgen bij inchecken vaak een cadeautje - enz. Gewoon lekker kindvriendelijk.
    Ontbijt altijd inclusief - en goed! Bovenal fijn dat er niet opeens 12€ pp bijkomt ofzo

Augustus is prima, afhankelijk van je plannen. Hier in Zweden begint school half augustus en dan gaat er echt heel veel dicht. De leuke zomercafeetjes, maar ook bezienswaardigheden gaan dan meestal al over op een alleen-weekend-open.
    Wat betreft het echte noorden kun je eind augustus al nachtvorst hebben (wij hebben dat 3e week augustus in Kiruna gehad). Overdag heb je dan nog wel kans op echt mooi en warm-ish weer.
    Voordeel van die nachtvorst is dan wel dat de muggen meteen dood zijn. Reken vooral op veeeel mug juli-aug tot de eerste nachtvorst

Staar je niet blind op aantal km, maar plan je route in google maps ofzo. Sommige stukken zullen 100km/u zijn, maar ook stukken waar je een uur doet over 30-40km. Ook als het snelweg heet of zogezegd een grote weg is.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #11 nelta, 10 mei 2019
    Laatst bewerkt: 10 mei 2019
    Thx voor je info.
    Weet jij of die vakanties ook voor Noorwegen gelden? Ik zie in het echte noorden dat veel open is tot minimaal laat Augustus, maar vorig jaar in Idre was idd alles half augustus alweer op zn einde. We hebben toen trouwens echt prachtig weer gehad, maar volgens mij was het toen in heel Europa lekker weer. Tien jaar geleden hebben we in september een rondje Noorse fjorden gedaan tot aan Trondheim en ook prima weer gehad, droog en tussen de 15 en 25 graden.

Qua overnachtingen zoek ik vooral appartementen/woningen. Hotels is met 5 personen toch weer wat lastiger en ik hoef ook niet elke dat ergens te eten. Natuurlijk is dit wel een optie voor een aantal plekken.
    Nog even gekeken naar Scandic, op de lofoten en in Rovaniemi hebben ze kamers voor 5-6 personen en de prijzen vallen me idd mee, zeker inclusief ontbijt.

Vorig jaar waren we in Zweden en toen hebben we totaal geen last gehad van muggen, maar dat was misschien door de droogte en bosbranden.

Snelwegen ga ik sowieso niet van uit. Die heb je toch ook niet zo noordelijk? Vorig jaar deden we ongeveer 70-80 km per uur denk ik.

Poolvos vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina