Melding doen bij AMK. Hoe werkt dat?

Discussie in 'De lounge' gestart door charity2010, 23 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Is een anonieme melding bij het AMK echt anoniem?
    Ik heb al op de site gekeken, er staat duidelijk dat je anoniem kunt blijven maar dat het AMK zelf je gegevens wel wil weten zodat ze je op de hoogte kunnen houden van de 'zaak' maar dat ze je naam niet bekend maken bij de personen in kwestie.

Ik vraag dit omdat ik een melding wil maken. Ik heb er lang en goed overnagedacht en er moet daar écht iets veranderen. Het gaat om een jong gezien; moeder is 18, vader 20 of 21 en kind is 1,5 jaar. Over vader kan ik niet veel aanmerken, daarvoor zie ik hem te weinig. De keren dat ik hem wel gezien heb was hij altijd de gene die met kind bezig was en moeder hangt de hele dagen maar languit op de bank met laptop op schoot. Het gaat dus voornamelijk om de moeder. Moeder heeft een postnatale depressie en lijdt aan borderline, ze heeft een praktische thuis begleider ofzoiets, die 1x in de week komt maar eigenlijk alleen maar schoonmaakt op de dag dat ze daar thuis is. Ik kan niet meepraten of over hoe het is om borderline of PD te hebben maar toch lijkt het me geen 'excuus' voor hoe zij met haar kind om gaat. Ze loopt heel veel te schelden op zoon, gooit zoon regelmatig hard in bed (echt hardhandig, heb het een keer gezien) als zoon niet luisterd en meer van dat soort dingen. Het huis is ook één grote *** zooi, het is hartstikke smerig en vies en overal ligt wel wat. Poepluiers liggen gerust de hele dag op tafel, kattenbak wordt nauwlijks verschoond en dat ruik je dan ook goed. Kindje loopt ook de hele dag op blote voeten rond, tussen alle rotzooi die daar maar ligt (stofzuigen kent ze niet) en de uitwerpselen van de kat (want ook dat is heel normaal). Moeder en vader hebben ook heel veel ruzie waar kind bij is. Moeder loopt niet alleen op zoon maar ook veel op vader te schelden, die kan niets goed doen. En dan schelden ze ook nog met hele heftige woorden.. Ze slaat ook graag, heb vader al eens met een blauw oog gezien. Pas geleden is moeder weer helemaal geflipt, heeft het raam van de achterdeur in geslagen waar zoon bij was, is toen op vader in gaan slaan, heeft kind in bed gegooit en vervolgens hele plukken haar uit haar hoofd getrokken. Moeder heeft zelfs foto's van de plukken haar gemailt :(! Buiten dit om hebben ze ook heel veel schulden, moeder logeert regelmatig met zoon bij ouders omdat ze geen eten voor hun kind kunnen veroorloven.

Uiteraard heb ik al een aantal maal rustig met moeder gepraat en aangeven dat ze hulp nodig heeft en ik haar wil helpen.. Natuurlijk wou moeder dit niet en ik moest me er vooral niet mee bemoeien..
    Inmiddels heb ik geen contact meer met ze sinds ik vorige week heb aangeven dat dit écht niet kan..

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je belt met het AMK en doet je verhaal. Zij zullen dan de situatie onderzoeken en jij hoort evt nog wat over de voortgang van het hele gebeuren.
    Dat is eigenlijk het hele verhaal.
    Een anonieme melding is ECHT anoniem, alhoewel je natuurlijk nooit voorkomt dat mensen zelf 1 en 1 optellen...
    Maar vanuit het AMK zal jouw naam niet vallen.
    Heb zelf gewerkt met tienermoeders, die zich regelmatig het hoofd braken over waar een melding vandaan kwam. En daar komen ze dus echt niet achter.

In jouw situatie is het misschien wel belangrijk dat je even bespreekt dat je dit met moeder zelf ook al opgepakt hebt, zodat duidelijk is dat zij zelf mogelijk wel bedenkt dat de melding van jou komt. Dan kunnen ze extra voorzichtig omgaan met de info die ze geven over de inhoud van de melding.

3. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Bedankt voor je antwoord! Ik ga mijn hele verhaal eens op een rijtje zetten en dan ga ik maar bellen. Ik moet het adres ook doorgeven of niet?

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, adres is het belangrijkste, want sommige melders kennen mensen helemaal niet bij naam, maar melden op basis van '3 deuren hier verderop'.

5. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Ik vind het wat je gaat doen een hele goeie zaak. Stel je voor zeg dat t echt n keer finaal uit de hand loopt en je alleen maar kunt denken van had ik maar. Super goed meid! Hopen dat ze snel de hulp krijgt die ze nodig heeft en dat het met het kindje helemaal goed komt.

6. ellen1983

ellen1983 Fanatiek lid

20 jan 2008
    3.375
    0
    0
    kinderopvang
    overijssel
    ik heb meegemaakt dat er een melding was gedaan over een gezin op mijn werk. (kdv) het amk gaat alle instanties langs die te maken hebben met t gezin. (kdv, peuterspeelzaal, consultatiebureau, basisschool, huisarts) dit overigens wel na contact te hebben gehad met t gezin zelf.
    het gezin waar ik over praat wist dat de melding gedaan was door 'iemand uit hun omgeving'. ze hadden geen idee wie. is natuurlijk ook een ruim begrip.

heel goed dat je wil gaan bellen! succes!

7. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

vind het heel goed dat je gaat bellen;)

ik zelf heb ook borderline maar ben gelukkig niet zo zoals je de moeder beschrijft en ik ben eigenlijk uit behandeld gelukkig pff
    zou niet aan moeten denken om naar mijn kinderen te schreeuwen of ze pijn te doen of zo tegen man te gillen poeh jeetje ben er gewoon stil van
    dus gelukkig niet alle borderline moeders zijn zo hoor hihi..
    dit kan natuurlijk niet hoe de moeder doet en reageerd
    ze heeft ook verantwoordingen en schulden jeetje de kleine niet kunnen laten eten dat vind ik het ergst pff:$:(

8. juultjeT

juultjeT Fanatiek lid

23 mei 2011
    2.026
    1
    0
    ambulant hulpverlener
    Drenthe
    Hoi Charity,

Heb je inmiddels al een melding gedaan? En hoe is het gegaan?
    Wat goed dat je de moeite neemt om dit te doen. Denk dat menig mens zijn hoofd om zou draaien en zou doen alsof hij/zij niks gezien heeft. raar trouwens dat die hulp die daar komt hierin geen actie onderneemt???

Deel Deze Pagina