Frituurpan gezocht die je makkelijk schoonmaakt

Discussie in 'De lounge' gestart door Luja, 15 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luja

Luja Niet meer actief

Wie wil mij adviseren?
    Ik heb de eerste maanden dat ik bij mijn ex weg ben geroepen dat ik noooooit meer een frituurpan wilde.
    Als dat ding er staat ben je veel eerder geneigd om hem te gebruiken en ik vind vaak patat gewoon echt niet lekker. Veel liever vers eten. Helaas denken mijn dochters daar anders over, dus we hebben 1 patatdag.
    Nu halen wij op vrijdag standaard patat, maar ik heb die bedragen eens opgeteld en ik schrok me rot! :$ we hebben zo'n 11 euro aan patat en snacks per vrijdag, dus toch 44 euro per maand. Terwijl ik aan boodschappen maar 150 per maand kwijt ben.
    Ik wil toch maar weer zelf een frituur aanschaffen, een zak patat is een euro en een doosje frikandellen is 80 cent, die bedragen bevallen me beter.

Nu is mijn vraag, welke frituurpan is nou écht makkelijk schoon te maken?
    Mijn ex had zo'n frituurpan waarvan je alleen met het mandje al een uur bezig was om hem weer enigszins schoon te krijgen. Bestaat er inmiddels een frituurpan die makkelijk schoon te maken is, bijvoorbeeld na t vet weggooien alleen even afwassen en klaar? Zonder dat gepiel met dat rottige mandje?

Een air fryer is geen optie, dat duurt me te lang.
    De prijs maakt me niet veel uit, zodra ik weer een frituurpan heb bespaar ik een tientje per week dus ik heb het geld er zo uit.

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Een hele simpele. Zo eentje met een rechthoekige bak, element en mandje.

Alles van metaal en de bak kun je gewoon met een schuursponsje schoonmaken.
    Als je een vaatwasser hebt was je het mandje en deksel,zo mee.

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Water er in met een vaatwas blokje en aan zetten, krijg je elke pan mee schoon

4. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik heb er een die helemaal uit elkaar kan en behalve het verwarmingselement, helemaal in de vaatwasser kan.
    Ideaal!
    Ik heb dan de " ombouw" maar die hoeft niet altijd schoongemaakt te worden als ik het vet ververs, het deksel, het mandje en de bak waar het vet zelf in zit.
    het is een philips.

5. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Wij hebben 1 bij kijkshop gekocht, 2 aparte bakken voor de olie, ook apart aan te zetten.
    Bak, mandje en deksel kan afgewassen worden, onderste deel met element alleen niet.

Denk dat wij dezelfde hebben waar chrystel het over heeft.

6. Suzanneke

Suzanneke Bekend lid

14 dec 2011
    525
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook zo'n vierkante bak maar getver, ik heb een hekel aan dat ding.. Manlief mag het meestal doen.. :)

7. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Wij hadden altijd zo'n rechthoekige waarvan alles in de vaatwasser kon behalve het verwarmingselement. Ook die kreeg ik na een tijdje niet goed schoon meer. Dat icm de stinklucht van frituren heeft ervoor gezorgd dat we nu een actifry hebben. Duurt idd langer en met de kroketten moeten we nog ff oefenen, maar geen stinklucht meer in huis en makkelijk schoon te maken. Je gebruikt bijna geen vet en daarom wordt het ook niet mega vies.

8. penseel

penseel Niet meer actief

Heb je een braadpan.. Waar je je gehaktballen in draait.

Dan doe je er olie in en bak je daar je patat in. schuimspaan er bij en geen kinderen in de keuken tijdens het bakken. Doe dat hier bijna altijd. Frikandellen snij ik kleiner en hoppa. Die pan kun je op een plan zetten en zeker wel een maand gebruiken je verbruikt minder olie en is super snel schoon te maken.

9. Luja

Luja Niet meer actief

Dit vind ik echt een heel goede!!! Dank penseel :)
    Ik heb hier 2 braadpannen maar ik gebruik ze nooit tegelijk.
    Vanavond gelijk maar proefdraaien.
    Zag ook alsnog de actifry voorbijkomen maar ik houd juist van kroketten en bitterballen, volgens reviews zijn die uit de actifry niet te eten...

10. penseel

penseel Niet meer actief

Graag gedaan. Wel hoog vuur gebruiken en met een paar patatjes om te kijken of de olie heet genoeg is. En een vergiet ik zet deze op een bord met keukendoek of rol. En je kunt er ook prima bitterballen in bakken.

Kroketten vind ik iets minder daar moet je echt letten op dat de olie heet genoeg is en gaf deze tip net ook al GEEN kinderen rond of om je laten lopen omdat de pan op het vuurstaat in verband omstoten en vallen. Daarna na het bakken op achterste pit zetten met deksel en wederom geen kinderen in de keuken want het is een prettige oplossing maar het is natuurlijk iets minder veilig dan een frituurpan.

Succes met bakken. O ja en een knijper om je frikandellen er mee uit te halen z.n tang weetje wel maar kan ook met schuimspaan maar zo rollen ze soms van je schuimspaan af daarom maak ik de frikandellen ook vaak kleiner door twee of door drie stukken.

11. Luja

Luja Niet meer actief

De keuken is sowieso verboden terrein voor de kinderen.
    Ik heb een schuimspaan inderdaad en kapot geknipte koffiefilters waar ik altijd pasgefrituurd spul op leg.
    Nou, is t al 17:30-18:00? Ik wil proefdraaien :D

12. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik heb ook zo'n soort pan als waar penseel het over heeft. Maar ik heb er wel een mandje bij. Die kun je ook los kopen volgens mij.
    Ik was elke keer het mandje af met zo'n metaaldraad sponsje in lekker heet water. Maar geloof dat die mandjes niet zo duur zijn dus in princiepe zou je het ook kunnen vervangen als het niet schoon genoeg meer is naar jouw zin.

Om te kijken of de olie heet genoeg is kun je er altijd een klein stukje brood ingooien en als het bruist en bruin wordt is de temperatuur goed.

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Zorg wel dat je het voorzichtig doet! Als er vet over de rand heen gaat en het vat vlam dan heb je vlam in de pan

14. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik heb altijd een natte doek klaarliggen. Maar tot je het gewoon bent om op die manier te bakken beter met kleine beetjes beginnen.

15. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

22 feb 2011
    2.146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Ik heb een special klein pannetje waar ik mijn kroepoek in bak.

En ik test met een druppeltje water of de olie heet genoeg is. Dit doe ik door mijn vingers een beetje nat te maken en er een druppeltje in de pan te laten vallen.

Het gefrituurde kroepoek leg ik op een keukenrol in een schaal of bak.

Volgens mij moet je de deksel op de pan doen als je vlam in de pan hebt, of heb ik dat mis?

16. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Bedoeling is om de zuurstoftoevoer af te sluiten dus ja, deksel ofzo. Branddeken kan ook maar moet je wel mee oppassen want dat zou kunnen doorbranden heb ik me laten vertellen. En alles laten (deksel enzo) tot alles is afgekoeld.

17. penseel

penseel Niet meer actief

Ja heb ook de deksel naast de pan liggen. Voor idd vlam in de pan.

Z.n mandje kan idd ook.

En hoe is het eigenlijk gegaan t.s??

18. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Iedere frituurpan is goed schoon te maken als je in arachide olie frituurt

19. Luja

Luja Niet meer actief

Gelukt! Heb genoten van mijn kroket :D
    Duurde wel vreselijk lang voor het afgekoeld was. En ik heb hier geen plankje ofzo dus heb de pan met vet nu maar op een krant op de koelkast gezet met deksel erop. Morgen maar even een betere oplossing verzinnen

20. Onje

Onje Niet meer actief

Aftifry vind ik niks, op m'n airfryer ben ik helemaal verliefd!
    Heerlijk ding is het!

Deel Deze Pagina