Goedenmiddag, Kunt u misschien een tip geven over het volgende?: Ons dochtertje van nu 10 maanden heeft vaak last van haar darmen. Het gaat soms perioden goed en dan weer minder. In de eerste twee maanden kreunde ze veel in haar slaap en huilde ze halverwege de borstvoeding. We kwamen er bij 3 maanden achter dat ze KMA had. We zijn toen gestopt met de borstvoeding en overgestapt op Pepti. Vanaf toen ging het stukken beter en groeide ze weer. Toen ze 5 maanden was leken de krampjes helemaal weg en sliep ze 's nachts door. Vanaf 6 maanden voorzichtig met bijvoeding begonnen, dit ging best goed, wel weer af en toe 's nachts last van darmkrampjes. We hebben het rustig opgebouwd, nu krijgt ze het volgende: 's morgens als ze wakker wordt: fles 180cc tussendoortje: fruit+halve boterham (banaan, gekookte appel, gekookte peer of een fruitpotje) lunch: 1 1/2 boterham (licht volkoren) Tussendoortje: een rijstwafel of lauw water met bambix. warm eten: aardappeltjes, rijst of macaroni met geprakte groente (broccoli, worteltjes, bloemkool, courgette, sperzieboontjes, komkommer) en vaak een stukje doorgekookt rundvlees, vis, ei of kip. 's avonds om 20.30u: laatste fles Nu wordt ze sinds 5 weken weer steeds 's nachts wakker, meestal 2x. Ze krijgt dan een klein flesje of wat lauw water. Zonder drinken gaat ze niet meer slapen. Ik heb het idee dat ze van de buikpijn wakker wordt. Vannacht krijste ze echt van de pijn, na een poosje heel hard huilen had ze heel harde ontlasting. Verder heeft ze vandaag ook 2x een klein beetje diarree gehad. Ik maak me zorgen omdat ze zo vaak nog 's nachts buikpijn heeft. Overdag heeft ze geen last. Ze heeft meestal 2 of 3 poepluiers op een dag maar soms ook wel 5. Ze heeft ook dagen dat ze heel veel windjes laat. Waar zou dit door kunnen komen? Krijgt ze soms te veel eten of misschien te veel vezels? Ze weegt nu ongeveer 7800 gram dus niet veel voor haar leeftijd maar ze kan echt heel veel eten en lust werkelijk alles. Het liefst eet ze brood, ook als tussendoortje. Soms wel 3 boterhammen bij elkaar op een dag. Ze krijgt 6x per dag wat lauw water uit een bekertje dus vocht lijkt me niet het probleem, haar ontlasting is meestal ook heel erg zacht. Ze is vrolijk en slaapt verder goed, wel heel veel: Na 2 uurtjes is ze weer moe en slaapt ze weer anderhalf tot 2 uur. Zelf weet ik van mijn kindertijd nog dat ik ook elke dag buikpijn had terwijl we thuis altijd heel gezond aten, vooral na verjaardagen en logeerpartijtjes waarbij niet regelmatig gegeten werd was het raak. Daarom houd ik me voor haar aan strakke regelmaat wat eten betreft maar het helpt niet echt. Graag wil ik weten waar dit vandaan zou kunnen komen zodat ze eindelijk eens van de buikpijn en krampjes af kan komen. Alvast hartelijk dank!
Beste Annemeis, Ik zou toch even contact opnemen met je huisarts. Samen kunnen jullie dan kijken of je kindje misschien overgevoelig voor bepaalde voeding, want daar lijkt het wel een beetje op. groet, Anne