Geen chocopasta en pindakaas bij schoolontbijt

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Strandbal, 30 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik las met dit artikel en vind het eerlijk gezegd echt te ver gaan als het echt waar is.
    Telegraaf

    Onder druk van lobbyclub foodwatch kunnen kinderen dit jaar tijdens het Nationaal Schoolontbijt op 3 november hun brood niet meer beleggen met hagelslag. Foodwatch, een voedselwaakhond die voortkomt uit GreenPeace, heeft net zo lang lopen zeuren tot het traditionele Hollandse beleg van het ontbijtmenu is geschrapt. Datzelfde geldt voor pindakaas, dat volgens de activisten ook al niet gezond zou zijn.

    Foodwatch trok vorig jaar aan de bel over het ongezonde karakter van het Nationaal Schoolontbijt. Behalve hagelslag kregen de kinderen zoute smeerkaas en sinaasappelsap uit pak voorgeschoteld. „Niet gezond ontbijten was het credo, maar 'wie betaalt, bepaalt'”, aldus foodwatch. De lobbyclub had om dezelfde reden ook al scherpe kritek op het Koningsontbijt dat in april werd georganiseerd op scholen door heel het land.

    Het Nationaal Schoolontbijt wordt georganiseerd door het Voorlichtingsbureau Brood en wordt dit jaar voor de 12e keer gehouden. Er doen ongeveer 2500 scholen aan mee, die gezamenlijk circa een half miljoen leerlingen hebben.
     
  2. Niekepiek

    Niekepiek Niet meer actief

    Pff belachelijk!
    Die activisten hebben zeker niets beters te doen.;)
     
  3. Sunbeam

    Sunbeam Niet meer actief

    Tja, ik kan er niet mee zitten, mijn kinderen eten thuis ook geen hagelslag, chocopasta of "supermarkt-pindakaas", dus ze zullen het niet missen. En ja, het ís natuurlijk ook ongezond... Maar omdat het een eenmalig iets is zou ik er persoonlijk ook geen moeite mee hebben als het wel op tafel staat.
     
  4. ukkie1985

    ukkie1985 VIP lid

    27 mrt 2012
    6.134
    0
    0

    Dit dus
     
  5. penseel

    penseel Niet meer actief

    Te ver door geslagen ouderwets Hollands ontbijt. Hagelslag pindakaas.

    Ik zou uit protest een pak hagelslag mee geven. Die club bepaald niet wat mijn kind eet maar ik.
     
  6. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Dan geef ik dochter maar ontbijt thuis.

    Ze eet meestal chocopasta /hagelslag of pindakaas.
    Enkele keer smeerkaas of boterham worst
     
  7. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Hele generaties zijn groot geworde met hagelskag, pindakaas en chocopasta.

    Wat een gezeik weer.
     
  8. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Net eens gekeken wat er dan wél gegeven wordt:
    30+ kaas
    smeerkaas
    fruitstroop
    en Halvajam, mits het door AH geleverd wordt.

    Goh, wat een keuze??

    Daarnaast wel fruit, melk en bruin brood uiteraard, maar qua beleg is het wel een beetje karig hoor :)
     
  9. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hmmm lekker halvajam, met zoetstoffen waarvan we niet weten wat het op langer termijn doet...
    Ik bepaal wat mijn kind eet en ach die ene ochtend daar zal ik niet wakker van liggen, zoals ze maar lekker eten!
     
  10. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Maar wat krijgen jouw kinderen wel op brood wat jij gezond vindt?

    Ik zie beleg als een smaakmaker voor de boterham. Zonder beleg is brood toch wat lastig wegkrijgen. Onze meiden krijgen wat ze willen en dat varieert van stroop tot boterhamworst. Ze kiezen zelf elke keer weer wat anders. Altijd pasta, daar zou mijn voorkeur niet naar uit gaan. Maar altijd smeerkaas ook niet.

    Verder is het idee van dit schoolontbijt volgens mij om kinderen (en ouders) er op te wijzen dat een ontbijt eten belangrijk is. En niet om discussies te voeren over het beleg.
     
  11. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    zielige mensen echt, niks beters te doen! valt bij mij onder het zelfde zeur kopje als gezonde traktaties.

    Mijn dochter heeft dit niet op de psz en van 1x zon ontbijt gaat ze ook niet dood maar kop op zeg.... wat een mensen zeg, bah bah
     
  12. Mams136

    Mams136 VIP lid

    26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Gut wat een gezeik weer..
     
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Wij hebben op school 1 x Per jaar zon groot ontbijt en daar zit ook gewoon hagelslag en pindakaas bij. Het is maar 1x per jaar en vinden wel wat anders om te eten
     
  14. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Overdreven. écht gezond broodbeleg is sowieso lastig. Kaas en vleeswaren zijn te vet, jam en hagelslag teveel suiker, pfffff....Alles met mate en dan kan dat echt geen kwaad.

    Hier op school doen ze wel aan het Schoolontbijt mee maar de kinderen nemen zelf hun ontbijtje mee, dat beviel een stuk beter dan wat ze geleverd kregen vanuit dat schoolontbijt.
     
  15. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

    Iets ongezonders met mate leren eten is juist heel gezond, anders krijg je van die kinderen die straks (of buiten je huis) helemaal losgaan..

    Mijn kinderen weten dat ze 1 boterham per dag mogen met iets "stouts" erop (daar zijn ze immers ook kind voor het zijn geen mini volwassenen) maar dat compenseren we door voldoende groente, fruit en goed brood / crackers etc..

    Daarnaast vind ik bepaalde dingen helemaal niet zo verkeerd, ik geef ze juist liever volle producten dan bv 30+ kaas of light smeerkaas of iets..

    Dat gezeik altijd, ik wed dat 8 op de 10 kinderen niets anders eet in de ochtend en we leven allemaal nog haha
     
  16. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

    Nou inderdaad hier geef ik ze juist bewust geen light producten, ik geef mijn kinderen liever geen aspartaam..
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maakt mij niks uit hoor dat dat er niet in zit...hier wordt niet met chocola ontbeten en pindakaas lust ze niet. Er is genoeg gezond broodbeleg te vinden hoor.

    Het feit dat veel mensen er bezwaar tegen hebben omdat " we bijna allemaal hagelslag en pasta eten en allemaal nog leven" geeft denk ik duidelijk aan dat we nog een lange weg te gaan hebben wat gezond is. En dat is volgens mij 1 van de redenen dat men zoiets organiseert en regels heeft wat betreft tussendoortjes op school en gezonde traktaties. Juist om degenen die dat belachelijk vinden worden zulke regels in het leven geroepen.
     
  18. Miepske1980

    Miepske1980 Fanatiek lid

    29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ik vind het een beetje overdreven dat zo'n actiegroep zich gaat bemoeien met een schoolontbijt. Een gezonde eetstijl is uiteraard belangrijk, maar door het 1 x jaarlijkse schoolontbijt aan te pakken bereik je volgens mij niet veel... behalve misschien dat een groot deel van de kinderen volgend jaar zijn thuis gesmeerde boterhammen mee neemt.
     
  19. MZS

    MZS Fanatiek lid

    7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    och moest er weer iemand zich mee bemoeien en weer wat gaan veranderen?


    1x per jaar een schoolontbijt tja dan moet natuurlijk de hagelslag en pindakaas van tafel voor die ene keer....
    jammer
     
  20. Imensa

    Imensa Fanatiek lid

    23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Wat ontzettend jammer toch elke keer weer.

    Melk ga je eerder dood van.. brood zit te veel zout in.
    Ik zeg brinta met water. Smakelijk.
     

Deel Deze Pagina