Resusfactor negatief.

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Harmless, 22 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Vandaag vertelde de verloskundige mij dat ik een negatieve resusfactor heb wat inhoud meerdere onderzoeken/prikken later in de zwangerschap. Zucht.... (Ik ben al geen held)

Echter mijn man heeft ook een negatieve resusfactor, val ik dan toch nog in een 'risicogroep'?

2. AmanChel

AmanChel Bekend lid

6 nov 2006
    818
    0
    0
    Mama
    Papendrecht
    Je hoeft maar 1x meer bloed te prikken en je krijgt dan een spuit in je been of kont valt best wel mee allemaal! Na de bevalling word gelijk het bloed van het kindje gecontroleerd!
    Nou geloof ik dat bij je eerste kindje het risico heel klein is..

3. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Oh, als het maar 1 prik meer is valt dat inderdaad wel mee.

Heeft de factor van de vader invloed op de factor van het kindje? M.a.w. kunnen een - en een - een + krijgen?

4. anita26

anita26 Actief lid

1 okt 2006
    118
    0
    0
    pedagogisch medwerker
    delft
    hallo,

ik heb ook rhesusnegatief. bij mij keken ze niet naar de bloedgroep van mijn man. Ze zeiden dat het te vaak voor kwam dat later een andere man de vader van het kindje bleek te zijn dus dat risico wilden ze niet lopen(mijn man is wel echt de vader hoor! 200% :) !).

Als je partner ook negatief heeft zal je kindje nooit positief kunnen worden, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Niks aan de hand.

Verder vallen de onderzoeken wel mee hoor. De antistoffen zul je wel gewoon ingespoten krijgen. Ik weet niet de bloedgroep van mijn man (hij ook niet) en moet vanmiddag naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Dan kijken ze eerst of ik al antistoffen tegen de rhesusfactor van mijn kindje in mijn lijf heb. Volgende week dinsdag moet ik bij de VK zijn voor een prik met antistoffen.

Mocht tijdens de bevalling dat bloed van mij met het bloed van het kindje uitgewisseld worden, dan zal mijn lichaam iig niet zelf antistoffen aanmaken. Zal voor dit kindje niet zo veel uitmaken, maar wil je nog een keer zwanger worden en je lijf heeft zelf al eens eerder antistoffen aangemaakt dan kan jou lichaam het kindje gaan afstoten. Dat willen we dus niet!

Wel fijn dat ze dit al in zo'n vroeg stadium tegenwoordig kunnen zien en de oplossing is dus simpel: week 30 bloedprikken of je al antistoffen hebt aangemaakt (dan volgen meer controles) en diezelfde week en vlak na de bevalling antisoffen inspuiten.

Geniet lekker van je zwangerschap. Zovelen hebben een rhesusnegatieve factor! Dit is niks abnormaals!

Groetjes Anita

5. kim en maikel

kim en maikel Bekend lid

19 jun 2006
    572
    0
    0
    moeder
    lieshout
    Nou mij is anders vertelt. Ik ben namelijk ook negatief maar mijn vader en moeder zijn allebei positief.
    Ik had dit in het ziekenhuis nagevraagt.
    En daar zeiden ze dat je dan toch negatief kan zijn.
    xxx kim

6. kim en maikel

kim en maikel Bekend lid

19 jun 2006
    572
    0
    0
    moeder
    lieshout
    Oh ja en mijn nicht is positief maar haar vader en moeder zijn negatief.
    xxx kim

7. Annelies

Annelies Niet meer actief

dat heb ik nog nooit gehoord! ik dacht dat als je beiden dezelfde bloedgroep had, dat je kindje NOOIT een andere bloedgroep kan hebben....
    Nou weet ik het ook niet meer...

8. Nova

Nova Lid

22 nov 2006
    10
    0
    0
    verloskundige
    gelderland
    Ik werk zelf in de verloskunde en je kunt inderdaad niet een positief kindje krijgen als je allebei negatief bent.
    Want het gen in je DNA wat ervoor zorgt dat je postief van bloedgroep bent overheerst( dominant noemen ze dat ook wel eens) over de negatieve bloedgroep.

9. Suus75

Suus75 Actief lid

9 sep 2006
    167
    0
    0
    Hoi,

Bij mij hebben ze het bloed van mijn man nooit gecontroleerd? Alleen mijn bloedgroep. Die was negatief dus kreeg ik die prik (viel errug mee!).

Na de bevalling bleek dat Levi positief was, dus kreeg ik nog een prik. Die heb ik al helemaal niet meer gevoeld, had genoeg andere pijntjes :oops: ...

Wat ik me afvraag... moet ik nu weer ingeent worden?

Liefs!
    Suus

10. chantal25

chantal25 Actief lid

8 okt 2006
    238
    0
    0
    gelderland
    hallo allemaal;

ik heb ook resus-d negatief, bij de eerste kreeg ik een prik in de zwangerschap en een prik na de bevalling met antistoffen.
    nu ben ik zwanger van de tweede en ik maak me er nu best wel zorgen om, ik heb gelezen op internet dat bij een eerste zwangerschap de rode bloedlichaampjes van de baby in mijn bloed kwamen en dat ik die dan gewoon afweer, of de antistoffen die ik toen heb gekregen, bij een tweede gaan die antistoffen gelijk bij de baby en breken dan zijn of haar bloedlichaampjes af, waardoor het kindje kan sterven, of met bloedarmoede geboren kan worden,het kan zelfs nodig zijn dat de beeb een bloedtransfusie in de baarmoeder krijgt!
    maar dit is dus alleen zo als je antistoffen van jezelf in je bloed hebt!
    Zijn er hier mama's die ervaring hebben met resus-d neg. en het krijgen van een tweede?
    gelukkig mag ik volgende week naar de vk, ik heb trouwens ook gelezen dat je na een miskraam ook anti stoffen nodig hebt als je resus-d neg hebt, wel een kleinere hoeveelheid.

groetjes chantal

11. Nova

Nova Lid

22 nov 2006
    10
    0
    0
    verloskundige
    gelderland
    Hoi chantal,

Even een reactie op jouw verhaal. Je hoeft echt niet zo bang te zijn hiervoor. De prik die je na je bevalling hebt gehad is juist om je (jekindje in deze) te beschermen voor een evt tweede zwangerschap. Je hebt toen voldoende antistoffen ingespoten gekregen om ervoor te zorgen dat als er de vorige zwangerschap stofjes gevormd zijn dat ze meteen ook weer afgebroken werden na de prik.
    Dus echt geen zorgen maken. Het is alleen in zeldzame gevallen met ander antistoffen dat er complicaties op kunnen treden. Met Rhesus antistoffen komt het nu nauwelijks meer voor omdat je nu voldoende antistoffen ingespoten krijgt.

Hopelijk heb ik je hiermee gerustgesteld.

groetjes

12. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Ik zelf ben ook rhesus negatief.
    Ik heb 1 prik gehad met mijn eerste zwangerschap en dat was dan ook meteen de laatste.
    En onze derde hummel is al onderweg :)
    Mijn man hebben ze ook nooit gecontroleerd hoor.

13. chantal25

chantal25 Actief lid

8 okt 2006
    238
    0
    0
    gelderland
    hoi nova;

ik had gewoon niet op internet moeten gaan kijken!, wat een rotverhalen allemaal, zelfs een animatiefilmpje over hoe jij je baby dan afstoot!
    ik ga er nu gewoon vanuit dat het goed gaat omdat de kans dat het misgaat zoooo klein is!

bedankt voor je reactie.

14. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    dat is de reden dat je dat spuitje krijgt..
    En het is dus maar goed dat ze hier tegenwoordig zo vroeg op testen.
    Ik weet alleen dat ik de bloedgroep van mijn opa heb en niet van mijn ouders. (AB-)

15. Silly

Silly Fanatiek lid

24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Ben ook rhesus negatief en m'n vriend heeft een positieve bloedgroep.
    Mijn beide kinderen hebben ook een positieve bloedgroep dus heb ik zo'n spuit na de bevallingen gehad. en dat was alles.

En dat extra prikken doen ze met de 30 weken zwangerschap om te controleren of je geen antistoffen hebt aangemaakt. Dit komt overigens maar heel weinig voor.

Dus je hoeft je voorlopig nog niet druk te maken.

Silly

16. Lexi73

Lexi73 Fanatiek lid

22 sep 2005
    2.180
    0
    0
    Docent
    Zeeland

Geen zorgen, rhesus factor is niet hetzelfde als bloedgroep. Bloedgroep kan inderdaad volgens mij als het goed is alleen maar die van de ouders zijn of een combi.

Rhesus zit als volgt:
    Als je positief bent heet dat D, als je negatief bent heet dat d. En de D heeft altijd voorrang op de d.
    Mijn ouders zijn bijvoorbeeld allebei positief, maar dat komt bij hun allebei door Dd, dus dan kan je je kinderen diverse combi's geven: DD, Dd en dd. Ik heb van hun beiden dus een d gekregen dus ben ik (helaas) negatief.
    Als mijn partner ook negatief is (dd dus) dan is er niks aan de hand want het kind kan van ons allebei dan alleen maar een d krijgen en dus ook dd worden.
    Als mijn partner positief is dan kan dat op meerdere manieren zijn: Dd of DD, dus kan hij het kind een D geven (met mijn d wordt dat dan Dd) of een d (dus dd met mijne samen).
    Voor mijn kind is de kans volgens mij dus 50% dat hij/zij negatief is en 50% positief.

Hoop dat dat wat duidelijker is? Ik begin het nu een beetje te snappen namelijk.

17. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Das apart. Mijn ouders zijn allebei negatief en tegen hen is altijd gezegd dat er een kans van 1 op de zoveel miljoen is dat er een mutatie optreedt en ze wel een positief kind kregen :-k ... Hebben ze overigens niet gehad ;).

Deel Deze Pagina