Hoi hoi, Ik heb een boek geschreven en daar moet ik nu een samenvatting van maken. Laat dat nu net iets zijn waar ik absoluut niet goed in ben. Ik ben al de hele avond aan het tikken, maar ik krijg het maar niet voor elkaar. :x Mijn boek heeft 80.467 woorden en ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat in 2 a4-tjes gepropt ga krijgen. Het is een eis van de uitgever dus ik kan me er ook niet makkelijk vanaf gaan maken. Heeft iemand tips? Ik wil het graag komende week op gaan sturen, maar de moed zakt steeds verder mijn schoenen in.
Wat goed dat je een boek hebt geschreven! Tja, moeilijk om je tips te geven, maar misschien eerst eens onderstrepen wat je belangrijk vind om in je samenvatting te zetten. Dus niet meteen gaan typen maar eerst onderstrepen, en dat achter elkaar plakken zeg maar. Zodat je een grote verhaallijn krijgt??
Is er niet iemand die het heeft gelezen? Misschien diegene vragen om het verhaal samen te vatten en die punten op te schrijven? Anders dat overwegen om te doen. Maar ja dat kost dan wel even wat tijd, afhankelijk van hoe snel iemand leest natuurlijk. Succes! PS wat is het onderwerp?
Ik geef mijn leerlingen altijd de volgende tips. Beantwoord alleen w w w w h vragen in je samenvatting ( wie, wat, waarom, hoe waardoor) Is hij echt te groot Schrijf je samenvatting. Schrijf daarna een samenvatting van je samenvatting En daarna vat je at eventueel nog samen. Of je gaat in plaats van een samenvatting een spiekbriefje maken of een woordspin.
Het boek is door 6 proeflezers gelezen. Ik zal inderdaad eens aan hen vragen of ze me een stukje op weg kunnen helpen. Ik heb al een paar keer geprobeerd om de hoofdlijn op te schrijven, maar op de een of andere manier sla ik iedere keer weer een "zijweg" in. Ik ben gewoon niet zo kort van stof @Charise: Het is een thriller. Het onderwerp is ontvoering. Ik zou er al van alles over willen vertellen, maar dat is natuurlijk niet slim. Het forum is natuurlijk openbaar en straks gaat iemand er met mijn idee vandoor Dit zijn wat reacties van mijn proeflezers: Natascha Heb t helemaal uit nu! heb zelfs traantjes weggepinkt Ik vind het een dikke 10 Exht super! Ik koop het meteen 19:49 I*is uit! ik vind het een gaaf boek Moon thnx 19:51 I*is you're welcome leest heerlijk weg en blijft spannend en plot is goed en verrassend Ben best een beetje trots op mezelf . Nu hopen dat een uitgever het ook zo goed vind.
Ik zou zeggen, bestudeer wat achterflappen van thrillers die jij goed vindt, behandel de wie, wat, waar, waarom en de hoe niet helemaal... Geef niet alles weg in de samenvatting. Trigger de uitgever... Uiteindelijk zal er een redacteur zijn die dit bij de 'echte' versie voor je gaat doen. Hou je ons op de hoogte? Succes !
Ik ben er nog een keer voor gaan zitten, heb wat tips van hierboven gebruikt en het is me zowaar gelukt. Ik heb het zelfs net verzonden naar de uitgever. Er kwam meteen een ontvangstbevestiging terug. Ik stuiter helemaal, want nu ligt het daar echt ter beoordeling. Nu zijn het de "professionals" die mijn verhaal met een kritische blik zullen keuren. Spannend!!!!
Goede tips! Tja, ik wilde nog iets zeggen over kernzinnen e.d., maar toen las ik je startpost en zag dat je daar weinig aan hebt Succes iig!
Ik ben juist erg goed in samenvatten. Maar goed, daar heb je niks aan Wat Nanette zegt is ook ongeveer mijn manier om samen te vatten. Verder geven de hoofdstukken ook een rode lijn die je kunt gebruiken. Verder moet je dit weer als een leuke uitdaging gaan zien in plaats er tegenop te zien. Positief denken en benaderen van je taak. Als je dit af hebt is het gewoon echt af...en heb je een echt boek geschreven!!
Ik zal het zeker hier laten weten. Het voelt nu ook al alsof ik echt een boek heb geschreven. Dat is natuurlijk ook wat ik heb gedaan. Doordat ik vroeger niet goed ben onderwezen in spelling en grammatica heb ik ontzettend veel tijd besteed aan dat stuk. Het voelt echt goed om doorgezet te hebben en een resultaat te hebben liggen. En mocht het op erop uitdraaien dat het niet wordt uitgegeven ben ik even goed nog trots. De mensen die het tot nu toe hebben gelezen zijn allemaal razend enthousiast en dat is alles waar ik om vroeg
Een boek voor volwassenen. Een thriller. Twee proeflezers hebben er zelfs traantjes van weg moeten pinken en eentje droomde erover.
Desnoods kun je, als de uitgever toch niet wil, het nog in eigen beheer uitgeven, krijg je ook een isbn nummer e.d. We zijn benieuwd met zijn allen! En denk dat je sowieso trots op jezelf mag zijn dat je dit hebt gedaan. X
En hou voor ogen, JK Rowling is ook door bijna alle uitgevers afgewezen. De aanhouder wint. Supercool dat je het hebt gedaan, lijkt me geweldig om te doen.