Welke hondenkam?

Discussion in 'De lounge' started by kimmv2, May 22, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kimmv2

kimmv2 Fanatiek lid

May 7, 2015
    1,067
    447
    83
    Onze hondjes verharen enorm op het moment.
    Normaal kom ik er wel door met stofzuigen maar met een kleintje van 6 mnd vind ik het toch wat minder als hij onder zit.

De hondjes zijn een kortharige chihiahua en een langharige kruising chihuahua chineese naakthond.

Welke kam kan ik gebruiken om ze buiten lekker te kammen zodat ze binnen ietsje minder verharen?

Ze komen regelmatig bij de trimmer dus ze hebben wel een goed verzorgde vacht.

2. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik zou het aan de trimster cmvragen waar je de Hondjes steeds naar toe brengt.
    Die weten war voor een soort vacht ze hebben en welke kam het beste is.
    Misschien hebe ze nog tips tegen haaruitval?
    In ieder geval niet heel vaak gaan borstelen. Dan stimuleer je het haar verlies alleen maar

hibiscusje likes this.
  3. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113

Meer kammen/borstelen gaat je niet helpen. De kortharige Chihuahua hoeft eigenlijk sowieso nooit gekamd te worden en de langhaar eigenlijk alleen op plekken waar hij/zou zou kunnen gaan klitten. En dan nog zou dat waarschijnlijk vrij weinig zijn met de kruising die je hebt.

Als ze zo erg verharen kun je ze naar een trimster brengen en vragen om een was en blaas behandeling. Je hondjes worden dan langer in bad gezet en goed droog geblazen zodat op een natuurlijke manier de haren die los zitten of beschadigd zijn eruit komen.
    Dit helpt vaak al voor een groot deel. Maar of het ook voor 100% helpt kan ik je niet garanderen. Sommige honden, zeker dat soort hondjes, verharen nu eenmaal. Voeding, het weer, binnen in huis zitten, in de rui of niet. Alles is van invloed op waarom ze verharen.
    Mocht een was/blaas methode geen of niet voldoende hulp bieden heb je een heel grote kans dat je het zal moeten accepteren.

Ik zou in ieder geval onder geen enkel beding zelf gaan beginnen met van die rubber borstels en al helemaal geen dingen als furminators en alles wat erop lijkt. Je hebt dan een enorme kans dat je een veel ergere verharing in de hand gaat werken.

kimmv2 likes this.
  4. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

Mar 31, 2020
    2,225
    3,264
    113
    Female
    Hoe meer je kamt hoe meer ze verharen.

Een natte zeem uitwringen en met de haar richting mee vegen voor de losse haren eruit te wrijven.

En inderdaad even je trimster raadplegen. Laat je niet verleiden door een furminator of iets. Dat maakt meer kapot dan dat het je gaat helpen.

kimmv2 likes this.
  5. kimmv2

kimmv2 Fanatiek lid

May 7, 2015
    1,067
    447
    83
    Ik wilde ook zeker geen apparaten of iets.

Natte zeem had ik niet aan gedacht maar dat is wel precies het effect wat ik wil, even de ergste losse haren weg.

Normaal vind ik het ook niet erg maar de laatste dagen is de baby net een puppy zoveel haar er op en dat vind ik niet fijn.

De natte zeem gaan we proberen, en anders maar hopen op mooi weer dan liggen ze de hele dag in de tuin.

hibiscusje likes this.
  6. kimmv2

kimmv2 Fanatiek lid

May 7, 2015
    1,067
    447
    83
    Dat was ook zeker niet het idee.
    Ik wilde gewoon de losse haartjes er uit meer niet.

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wassen, shampoo laten intrekken, uitspoelen, nogmaals herhalen en vervolgens droogblazen met een waterblazer.

In t geval van chihuahuas moet je ze wel verankeren voor je de blazer aanzet anders kan je ze 2 huizenblokken verder uit de dakgoot plukken.

8. Minoesje

Minoesje Niet meer actief

waterblazer zou ik ook aanraden!
    Wij hebben een doodle dus niet voor de losse haren maar om droog te blazen, klitten te voorkomen en zand en troep uit zijn lange vacht. Maar wordt ook vaak gebruikt om haren eruit te blazen inderdaad.

Share This Page