Ik werk al groepsbegeleider op de dagopvang voor dementerende ouderen in een verzorgingshuis. Het grootste deel van de bewoners valt in gewicht af en heeft een verminderde eetlust. De diëtiste van onze stichting zou het liefst de bewoners die het nodig hebben dieetvoeding willen geven (nutridrink of iets dergelijks). De bewoners vinden dit niet lekker. Of laten hierdoor hun gewone eten staan. (Wat mij niet de bedoeling lijkt.) Op de dagopvang hebben we een keuken en koelkast en dergelijke. Dus iets klaarmaken kan. Ik ben al wel bezig om de bewoners iets extra's te geven. Ik probeer nu een "grotere" of " vettere" koek bij de koffie te geven. (Geen biscuitje, maar een kleine gevulde koek). Soms geef ik ze een kleine candybar bij de koffie of een bonbon. De warme maaltijd krijgen wij kant- en klaar aangeleverd. Evenals de soep op woensdag en zondag. Ik geef de bewoners nu sap in plaats van water bij het eten. Als toetje krijgen ze vla of yoghurt van de maaltijdleverancier. S middags na de koffie/thee en een koekje, probeer ik bewoners een extra hapje te geven. Maar ik vind het lastig om hiervoor iets te bedenken. Ik heb 1 bewoner met een kauwprobleem, de rest kauwt en slikt gewoon. Daarna eten de bewoners brood met roomboter en beleg naar keuze. (Meestal jam of 1 plakje kaas.) en een beker melk/karnemelk. 2 keer per week krijgen ze hier een gekookt of gebakken eitje bij. S avonds dan nog 1 keer koffie met een koekje.
Ik denk dat door extra hapjes ze de masltijden gaan laten staan... En is het een probleem dat lage gewicht? Wij hebben twee dames van 45 en 48 kilo maar wat hun eten... Daar ligt het dus niet altijd aan, het lichaam kan ook de voedingsstoffen niet meer opnemen.
Wordt de maaltijd in van die wagens geregenereerd? Het zou ook kunnen helpen om de maaltijden in de keuken op te warmen, door etensgeuren wordt vaak de eetlust weer opgewekt. Of kijk of je een of twee keer per week zelf met de bewoners kunt koken. Hoe dement ze ook zijn, deze handelingen zoals aardappels schillen kunnen ze vaak nog wel. En dan gaan ze meer eten. En de warme maaltijd levert toch de meeste calorieen dus als ze die goed eten heb je veel gewonnen.
Juist door voeding, en dan met name eiwit verrijkt, kun je preventie bieden aan o.a. decubitus. Gewichtsverlies zie je vaak bij ouderen met dementie ( o.a. ook t.g.v. van de dementie ), maar is natuurlijk, in de meeste gevallen, niet wenselijk. Buiten het feit dat mensen ongewild gewicht verliezen, komt men ook vaak te kort in hun behoeften qua voedingswaarden. Het is belangrijk de behoefte goed uit te laten rekenen en per betreffend persoon te kijken waar de tekorten zitten en hoe je dit evt. op kan vullen. Ts; kijk niet alleen naar je tussendoortjes, maar ook hoe je de hoofdmaaltijden kan verrijken; Gebruik volle ( melk )producten, stimuleer mensen bv. om niet te kiezen voor jam op brood, maar bv. ( smeer )kaas, worst, pindakaas, hazelnootpasta, huzarensalade o.i.d. Ontbijt bv. niet met brood maar met pap ( griesmeel, havermout etc. ), voeg hier een klontje boter of fortify aan toe. Kijk of er mogelijkheden zijn om een aantal keer in de week zelf te koken en laat mensen mee helpen met voorbereiden. Door actief met eten bezig te zijn en de geur van het bereiden welk je meer eetlust op. Verrijk de warme maaltijd met bv. een klontje boter door de aardappelpuree of bepaalde groenten. Werk met sauzen. Biedt als toetje volle vla of yoghurt aan, zet hier bv. je dieetproduct in zoals een energie/ eiwit verrijkt toetje ( nutricreme ). Energie verrijkte tussendoortjes: Een toef slagroom op de koffie Volle chocolademelk Ontbijtkoek met boter Suikerbrood Plak cake met slagroom Fruit met slagroom Kaas Worst Slaatje Wij werken ook veel met Easy to eat ( ideaal bij slikproblemen ) en bouwsteentjes, dit zijn tussendoortjes lijkend op een klein gebakje.of puddinkje Door het formaat makkelijk te behappen voor de mensen en eiwit/ energie verrijkt. Google er maar eens op. Als je nutridrink gebruikt, probeer deze op een gunstig tijdstip aan te bieden, dus niet net voor of na de maaltijd. Geef anders meerdere keren een kleine hoeveelheid i.p.v. in 1 keer het hele flesje. Succes!
Veel goed tips staan hierboven al. Zoals zelf klaar laten maken. Drankjes als nutridrink kun je ook met roomijs mengen, dan vinden mensen het ook lekkerder.
nutridrink vervangt eigenlijk een maaltijd he, van 1 zo'n flesje zit je heel vol, let goed op wanneer je dit geeft idd! ik denk ook dat je het beter kan zoeken in de dignen die je al geeft. volle producten zoals wensmama al zegt. en standaard slagroom bij de vla, roomboter op brood, dat soort dingen.
Die kussens zijn een hulpmiddel (symptoombestrijding), niet de oplossing. Samen koken is inderdaad een hele goede. Bewegen in bij voorkeur de buitenlucht(ouderen gaan veel te weinig naar buiten) om de eetlust op te wekken is ook nog een tip.
wat boft jullie diëtist met jou zeg, super dat je je zo inzet om volwaardige voeding te bieden! nog een paar tips: haring (of zalm of makreel of andere vette vis) als tussendoortje, vinden mensen vaak erg lekker. Of als broodbeleg. als je er invloed op kan hebben: vaker een kwarktoetje als dessert, levert meer eiwit dan yoghurt of vla. Probeer boterhammen dubbel te beleggen, 2 plakjes kaas bv of kaas/vlees. als het erbij past: wat room door de soep. naast genoeg eiwitten en energie is ter preventie en als hulp bij genezing van decibitus ook voldoende vitamine C nodig (oa) dus kies sap met vitamine C, geef fruit zo of door de kwark. Succes!
o en dat bewegen is inderdaad ook een hele goede tip, hoeft echt niet lang en ver te zijn, echt naar kunnen van de bewoner. En de nutridrink is er ook in een kleinere variant (compact protein)van 125 ml ook met extra eiwit verkrijgbaar. Hiermee hebben wij vaak wel succes, mensen vinden die vaak goed te doen. meest mooie combi is om die na zo'n beweegmoment te nemen, dat bevordert de opname van eiwit in de spieren. Maar ook in een warme maaltijd met een stukje vlees/vis zit voldoende eiwit voor dit effect.