Retro bedje kopen ?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door LieveMamaTrix, 7 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Hoi Dames,

Ik heb een verschrikkelijk leuk bedje te koop zien staan op marktplaats. Een bedje uit de jaren '50, verkeerd in prima staat... Hoeft weinig aan te gebeuren ( nieuw matrasje, eventueel nieuw verfje voor de fun ).

Maar: de afstand tussen de spijlen ( die zich alleen aan de bovenzijdes van het bedje bevinden ) is ongeveer 8 centimeter. Ik weet dat de norm voor veilig tussen de 4,5 en 6,5 is, maar wil dat dan ook zeggen dat al het andere per definitie als onveilig bestempeld moet worden?

Ik zit ook al over oplossingen na te denken om dit dicht te maken ( zo'n knuffelslang van de Ikea er tussen zig-zaggen bijvoorbeeld ).

Ik vind het bedje erg de moeite waard en ben dan ook geneigd een oogje toe te knijpen of er een passende oplossing voor te vinden voor dit bedje. Of ben ik dan al onverantwoord bezig?

Ik heb zelf namelijk vroeger ook in een dergelijk bedje gelegen, evenals zovelen van ons... en ik heb er eigenlijk nooit wat kwaads over gehoord... Maar ik vind heel veel van de veiligheidseisen tegenwoordig iets te overtrokken ( ik heb bij een KDV gewerkt en deed altijd de risico-inventarisatie van de GGD ). Wat zouden jullie doen? Iemand ook ervaring met zo'n bedje?

Dit is het bedje overigens:

2. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Als de afstand tussen de spijlen te groot is, niet doen!

Er zijn al genoeg ongelukken gebeurd waarbij het kindje met het lijfje tussen de spijlen door glijdt, aan het hoofd blijft hangen en zo stikt (mijn man keurt kinderbedjes en hoort veel van dat soort verhalen).

Ik zou het risico dus niet nemen.

3. jup

jup Actief lid

10 aug 2011
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Supermooi bedje! Als je je er niet onzeker onder voelt, zou ik het gewoon doen hoor. Eventueel kun je de zijkant bekleden met luchtdoorlatende stof, zodat je kindje nooit vast kan komen te zitten tussen de spijlen (al lijkt die kans me niet groot, maar ja).

4. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou deze foto en vraag plaatsen bij de vk en kraamhulp van de site.. dan krijg je advies van mensen die er meer verstand van hebben...

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou het wel doen, want past toch nooit een lichaampje door als de spijlen 8 cm uit elkaar staan (waardoor je een horrorsituatie krijgt die lillith schetst)? Dat er een arm of been doorkan zou ik nog wel acceptabel vinden gebeurt met ons gewone ledikantje nu ook.

6. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Daar kan een kinderlijfje zeker wel doorheen. Een paar jaar terug nog gebeurd bij een kdv in Leidschendam. Mensen denken vaak "ach dat zal wel meevallen", maar het komt vaker voor dan je denkt. Die normen zijn er niet voor niets. En waarom zou je dan het risico nemen? Heel vaak gaat het goed, maar je zal maar net bij die paar gevallen horen dat het fout gaat.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Op welke leeftijd past een lijfje daar dan tussendoor? Ik zie dat echt niet 123 gebeuren, maargoed misschien is het naïef gedacht dat een kind zich echt niet zomaar met 2 benen tussen 2 spijlen doorwurmt (op zijn zij dus want in de breedte kan een kind er nooit door), dan zich weet op te schuiven en vervolgens laat zakken zodat hij vast zou komen te zitten. Heb onze kids in ieder geval nog nooit zo zien rupsen op hun zij, maar blijkbaar zijn er inderdaad kinderen die dat wel voor elkaar weten te krijgen (zoals je aanhaalt in je berichtjes: wel onvoorstelbaar dat dat bij een kdv kan gebeuren trouwens zou je toch vanuit gaan dat die goedgekeurde bedjes hebben).

8. topper12

topper12 Niet meer actief

Mijn ouders hebben exact hetzelfde bedje op zolder staan, maar nadat we het in elkaar hebben gezet zijn we tot de conclusie gekomen dat het voor kleine kindjes niet verstandig is. De afstand tussen matras en bovenkant van het bedje is erg klein en zodra ze een beetje beginnen te draaien en kracht krijgen, kunnen ze zich er zo overheen trekken. Daarnaast is het wel erg laag!

Hier staat het bedje weer op zolder te wachten totdat dochter iets ouders is :D

9. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
  10. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Zie bovenstaande link. Ik werkte toen als invalkracht voor deze organisatie (gelukkig niet bij deze locatie) en was vreselijk. Daar had ook niemand dit verwacht. Kinderen kunnen wonderlijke dingen uithalen en die kleine lijfjes zijn soepel.

Zoals ik eerder zei: mijn man keurt kinderbedjes en bovenstaande is niet het enige incident. Maar goed, iedereen moet zelf weten welke keuze hij/zij hierin maakt.

11. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    #11 huggy, 7 aug 2012
    Laatst bewerkt: 7 aug 2012
    Ik heb precies hetzelfde bedje 1 zijkant is neer te klappen toch?!)

Ook ik ben er helemaal verliefd op! Als jullie, net als wij een beetje handig zijn en er wat tijd in willen stoppen kan je de oude spijlen ook vervangen voor nieuwe. Wat je koopt is een houtreparatieset van Alabastine, vult de gaten van de oude spijlen en boor nadat het gedroogd & geschuurd is met een vlinderboor nieuwe gaten op de juiste afstand, let met het meten van de afstand tussen de spijlen op de hartafstand. Wat je dan ook makkelijk kan doen (om het evt. wat op te leuken) is de spijlen verven voordat je ze erin bevestigd, dat is een stuk makkelijker. Het is een paar uurtjes werk, maar dan heb je ook wat!

Bijgevoegde bestanden:

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar daar staat toch niet dat het kindje klem zat tussen de spijlen.. 'het raakte op onverklaarbare wijze bekneld in zijn bedje' staat er. Maar misschien bleek het later wel hoor.. Echt verschrikkelijk zoiets :( (Lees nu dat je zelf voor die organisatie gewerkt hebt dus je zal van de hoed en de rand wel afweten in dat geval.. Brr.. Wat eem drama!)

Zou me inderdaad eerder bij iets oudere leeftijd bezorgd maken om die hoogte zoals Julia omschrijft.

@ huggy: Mooi! En slim bedacht ;)

Jij er verder nog over nagedacht LievemamaTrix? Vind het zelf ook wel een enorm gaaf bedje! :)

13. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Is idd later bekend geworden dat het kindje met het hoofdje klem is komen te zitten. Echt vreselijk. Maar zoals hierboven beschreven: je kan natuurlijk wel nieuwe spijlen erin zetten en op een goede afstand uit elkaar. Dan kun je wel voor dat bedje gaan. Moet je alleen wel zin hebben om te klussen.

14. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen

Waarom zou je het risico willen nemen? Je vergeeft jezelf het nooit als jou kindje nu .et een van de uitzonderingen is die er wel tussendoor kan komen en blijft hangen met t hoofdje.

Met wat klussen zou t wel moeten kunnen toch?

15. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Oh dat klinkt helemaal niet zo moeilijk en maakt het bedje een stuk veiliger! En ik zit hele dagen thuis, dus dat knutsel ik wel even op mijn gemak in elkaar.

Het enige waar ik dan inderdaad nog over twijfel is de hoogte van het bedje. Want een kind wat eenmaal op zijn knietjes kan zitten kukelt dan waarschijnlijk redelijk makkelijk over het randje... Althans... Dat lijkt mij niet een hele moeilijk opgave.
    We hebben al bedacht dat als die tijd rijp is we tijdelijk een campingbedje neerzetten en het later weer gebruiken als hij wat groter is ( want het bedje kan in principe gebruikt worden tot een jaar of 4 ).

Dit bedje heeft helaas geen 'losse' zijkant, maar volgens mij is ook dat niet heel lastig te realiseren met zo'n scharnier of een aanpassing aan het gehele frame.
    Ik zie zelf altijd overal mogelijkheden en met een handige zwager komen we vast een eind.

Ik vind het bedje te leuk om het niet te doen. En wellicht halen we er voor de 'kritieke' maanden een simpel ledikantje van de Ikea bij, of inderdaad een campingbedje.

Bedankt voor alle reacties! Ik moet er inderdaad niet aan denken dat mijn kind er tussen komt! Maar wat ik eerder ook al zei:'sommige standaarden/normen zijn te absurd'... Maar goed, dit vind ik wel belangrijk, dus ik zou voor de aanpassing van een paar posts eerder gaan!

16. rinnie

rinnie Bekend lid

11 apr 2008
    660
    0
    0
    Super leuk bedje! Ik ben ook gek op oude spulletjes :D . Als je hem perse open wil hebben dan zou je de spijlen kunnen vervangen. Ik persoonlijk zou er van dun katoen een stoffen binnenkant in maken die je vast kunt maken. Blijft ie origineel en heb je geen kans op ledematen die vast kunnen komen te zitten :) :p .

Ik heb zelf een oud frans ledikantje met ijzeren krulspijltjes, daar maak ik ook een stoffen binnenkant in :) .

17. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Heel slim die tip van spijltjes vervangen!!!

Hier een kleine boef die al draaide met een week of 10, hij wurmt zich nogsteeds overal op en af en tussendoor. Heel inventief en doodeng. Als ik dit bedje zie dan zie ik wel veel nadelen mocht je zo'n energiek en inventief kind krijgen als onze jongste.. Hij zou echt tussen de spijlen door komen, dat geef ik je op een briefje. Daarnaast kon hij met een maand of 6 niet meer in de kinderwagenbak omdat hij zichzelf eruit gooide(ja echt! Gelukkig altijd goedgegaan want ik was erbij maar toch) dus ook niet in zo'n bedje. Ik zie hem nu ook echt nog niet in zo'n bedje liggen, hij zou zich nogsteeds zo over de rand mikken..

Ik vind hem gaaf als peuterbedje, dus als ze iets ouder zijn en aan het hele prille begin (met aangepaste spijlen) als een soort van wiegje. Maar de actieve baby/dreumesleeftijd zou ik het echt eng vinden.

18. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Wat heb je er een super leuk bedje van gemaakt huggy!

19. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Prachtige bedjes zijn het, wij hebben er bij sm een staan maar zitten al maanden in de "kritieke fase". We hebben het getest met kussens errond en zijn zelf in de buurt gaan zitten en jawel, na nog geen 2 minuten lag hij eruit. (klinkt wel erg fout maar wilden graag weten of hij eruit wilde en kon). Als je het doet zou ik inderdaad dunne stof door de spijlen weven, dat is ook erg fijn voor de filtering van het licht (kies dan voor roze/violet, voor baarmoederachtig licht ;) ) De kans zit erin dat je later een ledikantje moet kopen, ikealedikantjes kosten niks dus als je dat er voor over hebt, doen!

20. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Dankjewel voor de complimenten!
    Ik ben ook zo trots op het bedje en aanpassen is echt niet moeilijk!

Voor de drukke klauteraars is het inderdaad verstandig tijdelijk een ander bedje te gebruiken, al zijn hogere spijlen natuurlijk ook een oplossing. Maar hoe meer je aanpast hoe minder authentiek natuurlijk... Ik ken ook mensen die de zijkant neerklappen en er een matrasje naastleggen op de grond, maar dat zou mijn keuze niet zijn. Mijn ventje kon met 6 maanden al staan maar heeft dit nooit in z'n bedje gedaan. Nu maar hopen dat ons meisje die mogelijkheid straks ook niet ziet! En anders heb ik nog wel een hoger bedje staan.

Deel Deze Pagina