buget baby

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door ikkeook, 20 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkeook

ikkeook Actief lid

12 jan 2013
    484
    1
    0
    Heel veel!!
    Brabant
    hallo allemaal
    ik ben nog niet zwanger (althans zover ik weet;))
    maar ben me wel aan het verdiepen in hoe wat etc.
    ik wil juist de eerste op een buget manier grootbrengen vooral de eerste 2 jaar,
    niets nieuw kopen dus alles via marktplaats etc.
    mijn vraag aan jullie is ik wil hydrofiele luiers gaan gebruiken als luier,
    heeft iemand daar ervaring mee en waar informatie te vinden?
    zijn er ook nog andere sites waar je kunt zoeken naar spullen behalve marktplaats?

2. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Je kan dan beter andere luiers halen, maar met die hydrofielen gaat het niet lukken. Kijk eens op mp onder kaatje katoen.

3. ikkeook

ikkeook Actief lid

12 jan 2013
    484
    1
    0
    Heel veel!!
    Brabant
    jups kaatje katoen heb ik al gekeken,
    vroeger gebruikte ze toch ook hydrofiele doeken waarom zou dat niet lukken?

4. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Denk dat die te dun zijn hoor!
    Wat is de reden dat je die wil gebruiken?
    Vraag me altijd af wat mensen daar handig,makkelijk aan vinden..Pfff al dat wassen;) hahaha

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik gebruik wasare luiers, geen hydrofielen overigens, maar 't wassen is net zoveel werk (of zelfs minder!) als wegwerpluiers weggooien en nieuwe gaan kopen. Ik heb nu alleen dus veeeel minder afval en het is nog een stúk goedkoper ook.

6. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hydrofielen kunnen prima, maar je hebt dan wel overbroekjes nodig. Kijk ook eens op kaatjekatoen.nl , krijg je een beetje een idee van wat voor systemen er bestaan (je hebt ook mooie voorgevormde luiers!). Op marktplaats kun je vervolgens gaan zoeken naar wat je aanspreekt. Tweedehands bamboozles van totsbots zijn bv ook erg goed te krijgen en die zijn echt van goede kwaliteit!

7. wondertjeinmaak

wondertjeinmaak Fanatiek lid

2 sep 2012
    4.652
    7
    38
    Vrouw
    Hoeveel scheelt het ong in de kosten?
    Als het bij ons zo ver mag zijn wil ik dit namelijk ook gaan doen.
    vriendin van me gaf aan dat de kosten ong gelijk zijn.

8. Linana

Linana Niet meer actief

Ik snap ook niet dat wassen van luiers goedkoper/makkelijker zou zijn. Niks makkelijks aan in mijn ogen, al dat wassen van die vieze lappen.
    Nee, dan maar gewoon goedkope luiers (die het trouwens prima doen), denk dat je dan indd niks bespaart qua kosten.

Als je echt goedkooop wil gaan doen met wasbare luiers: Ebay.
    Daar koop je de overbroekjes waar hier over gesproken wordt voor 1 dollar per stuk, zonder verzendkosten.
    Kost je dus ongeveer 80 cent per overbroekje, moet je er alleen wel ff op wachten.

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik gooi een waszak met luiers in de machine en twee uurtjes later zijn ze schoon en hang ik ze op. Echt vréselijk zwaar, moeilijk en bovenal smerig werk... Nee, serieus, als dát moeilijk is, dan begrijp ik kennelijk de betekenis van het woord 'moeilijk' niet. Het is kinderlijk eenvoudig; kind kan letterlijk de was doen. Jammer dat de meeste mensen er echt een verkeerd beeld bij hebben, alsof ik telkens poepluiers sta uit te schrobben ofzo. Nee joh, je hebt papieren inleggertjes die je gewoon met poep en al door de wc spoelt.

Ik gebruik zelf luiers van TotsBots, de Easyfits rn Bamboozle Stretch, heb eerst drie maanden Pampers gebruikt (andere luiers lekten snel door, Pampers zaten het best) en na 1 jaar ben ik met wasbaar goedkoper uit. Maar je hebt goedkopere wasbare luiers, dus hoeveel goedkoper het is, is daar natuurlijk afhankelijk van.

Spotgoedkope luiers komen trouwens vaak uit China en lekken aan alle kanten, dan beter hydrofielen vouwen, spelden en een goed overbroekje erover.

10. wondertjeinmaak

2 sep 2012
    4.652
    7
    38
    Vrouw
    Wij zitten er over na te denken om straks wasbare luiers te gaan gebruiken, lijkt mij juist kosten besparend! Niet dat dat persee moet maar ze zijn naar mijn inziens dan ook eerder zindelijk. Je kunt de luiers voor meerdere kinderen gebruiken.

11. ikkeook

ikkeook Actief lid

12 jan 2013
    484
    1
    0
    Heel veel!!
    Brabant
    Nou ik lees dat het in de hele luier periode van wel 700€ tot 1500€ euro kan besparen en daar is dan bijgeteld de afschrijving van je wasmaschine gebruik van water en wasmiddel en aanschaf van luiers,
    Dan er bij kies ik voor deze manier omdat het mij tegen staat dat we nu in deze "wegwerpmaatschappij" leven kinderen zijn vaak veel later zindelijk door gebruik van wegwerpluiers deze worden voor het gemak juist omdat het zo makkelijk is maar lang doorgebruikt,
    In landen waar niet met wegwerpluiers gewerkt word zijn kinderen vaak al zindelijk rond de 1,5 jaar of soms zelfs nog eerder,
    Ik wil zo snel mogelijk gaan stimuleren om zindelijk te worden zo gauw een baby zelfstandig kan zitten kan deze ook op het potje zitten ook al gebeurd daar dan nog niet meteen de behoefte je kunt er al heel vroeg mee gaan oefenen,
    Ik denk dat ik gewoon ga voor hydrofiele luiers ook al is dat iets meer werk als een voorgevormd broekje weet iemand welke inleggers je het beste kan gebruiken en welke budget oplossing hier het beste voor is?
    Lees dat je dus ook wasbare inleggers kunt kopen maar las ook papieren?

12. ikkeook

ikkeook Actief lid

12 jan 2013
    484
    1
    0
    Heel veel!!
    Brabant
    Mijn motivatie om dit zo te doen is niet hoofdzakelijk dat ik geen goede financiële situatie heb nee ik wil laten zien dat he met alles wat niet meer gebruikt word of zelf gemaakt is of juist op de ouderwetse manier ook prima een baby kan opvoeden, het geld wat ik daarmee bespaar wil ik op een spaarrekening zetten voor later voor studie of dingen die in mijn ogen belangrijker zijn als dat je heel veel geld uit geeft aan de nieuwste baby kamer etc etc ook met voeding ik wil kosten wat kost borstvoeding gaan geven en met eten niks kant en klaar potjes etc

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier hetzelfde, het gaat mij niet eens om het geld, maar ik vind wegwerp gewoon onzinnig en zonde van al dat materiaal. Alsof ik mijn ondergoed en sokken gewoon maar weg gooi als het gedragen is. En natuurlijk is een luier wel anders, maar je kan ze net zo wassen als je kleding wast, dus waarom wel wasbare kleding maar geen wasbare luiers?
    Ik zag laatst ook wegwerp slabbers, zo'n onzin...

14. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik ben me ook aan het orienteren op wasbare luiers... Ik heb op deze website veel info gevonden... Ik ga na de bevalling daar ook een proefpakket aanvragen... Wel nog even met vl overleggen, die ziet dit nog niet zo zitten. Is overigens sowieso helemaal panisch van poepluiers...

engeltjebengeltje.com

15. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ach, poepen doen ze toch wel ;)

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb ook 2 jaar lang wasbare luiers gebruikt. Nu het winter is kom ik qua was drogen niet meer rond want met 2 kindjes in de luiers hangen er elke dag 13 luiers te drogen of om de dag het dubbele + mn normale was + mn extra baby was ( spuugdoeken etc ) dus nu ben ik er mee gestopt maar zeker met 1 kindje was het heel goed te doen!

Ik zou geen hydrofiels gebruiken maar prefolds met een overbroekje. Prefolds zijn eigenlijk het goedkoopste en ze werken echt heel fijn! Ik ben er pas bij mn 2e achter gekomen, bij de 1e gebruikte ik eerst wel hydrofiels en daarna voorgevormde luiers maar prefolds absorberen veel beter! Je vind ze bv hier Bummis prefolds en pakketten - Baby luiers, wasbare babyluiers - bumaround.nl

17. wondertjeinmaak

2 sep 2012
    4.652
    7
    38
    Vrouw
    Idd ze worden veel eerder zindelijk. Dit vind ik ook toch ook echt belangrijk.
    Vroeger zijn ze ook zo groot geworden dus waarom niet.

Idd wat andrea zegt, je gebruikt je eigen ondergoed ook vaker en wast deze ook!

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Dat vind ik ook wel het voordeel van mijn luiers; die zijn al praktisch droog als ze uit de wasmachine komen, dus 's winters drogen ze ook snel. Verder heb ik voor andere was wel een droger, scheelt ook. Kan me voorstellen dat met twee kindjes en drogende luiers + andere was het een beetje te veel wordt!

19. ikkeook

ikkeook Actief lid

12 jan 2013
    484
    1
    0
    Heel veel!!
    Brabant
    Welke bedoel je dan precies kwa goedkoop?
    Hydrofiele is toch t goedkoopste met een overboekje en zelf genaaide badstof inleggers?

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb mijn prefolds op MP gekocht, 1 euro per stuk. Hydrofiels zijn na zeg 4 maand echt niet absorberend genoeg. Vroeger gebruikten ze trouwens vaak oogjes luiers. Maar hey, 't is alleen maar een tip, na 20 mnd 1 kindje in wasbaar en 4 mnd 2 kindjes in wasbaar heb ik bijna alles geprobeerd en prefolds zijn het goedkoopste en snel droog. ICM een flip overbroekje zijn ze echt super!

Deel Deze Pagina