Ik ben zo verliefd op die retro kinderkamers 😍 Vooral zo'n jaren 50/60 ledikant. Maar wat mij tegen houd is dat ze vaak dicht zijn aan de zijkant, en wat hoger aan de zijkant pas open. Dus als de baby met het gezichtje tegen de zijkant ligt ben ik bang dat hij niet goed kan ademen.. Iemand ervaring of ideeën ??
Volgens mij wordt dat wel afgeraden tegenwoordig. Ik ben echter meer van het idee, onze ouders (generatie jaren 50/60) zijn ook volwassen geworden en hebben wel in dat soort wiegjes gelegen. Het is natuurlijk wel zo dat er steeds meer bekend is en steeds meer aan veiligheid wordt gedaan dus daarom wordt het afgeraden. Stel dat jouw kindje in een retro wieg ligt en er wel wat gebeurd, dan ga je het jezelf misschien kwalijk nemen. Maar ik denk meer de andere kant op, namelijk dat wiegendood niet echt te voorkomen is. Het is denk ik gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt.
De retro ledikakantjes met spijlen zijn ook niet volledig open.. waardoor dat mij weer schijnveiligheid lijkt. Ik voel me er niet veilig bij nee.. ik hoop op een tussen oplossing hihi Wat betreft 'vroegah' daar ben ik ookaltijd wat voorzichtig mee..wij hoefden achterin geen gordel om en ik lag gewoon los in de wagenbak op de achterbank.. ik doe dat nu echtniet net mijn kids 😊
Mijn dochtertje slaapt in zo'n ouderwets bedje. Is ooit met de hand gemaakt door een timmerman. De onderkant is dicht en de bovenkant zitten korte spijltjes. Geen commentaar opgehad van het cb bij het huisbezoek. Wel kon bij dat bedje de bodem omhoog en zaten dus de spijltjes wel op babyhoogte. Nu is er één zijkant eruit en slaapt ze er nog steeds in. Ze is nu 3,5 jaar.
Zoiets?? Ik denk nl dat je bij dit bedje ook niet veilig zit. De baby ligt alsnog tegen het dichte gedeelte aan.. Of zou dit wel gaan ??
je bedoelt dat je kindje dan met het gezicht tegen het hout aan ligt? ze kunnen daar alleen tegenaan liggen en niet hun gezichtje erin duwen. dat het met dichte zijkanten niet mag heeft naar mijn idee meer met die gewatteerde soort van stootranden te maken dat daar verstikkingsgevaar in zit want daar kunnen ze hun gezichtje echt in drukken. zolang het dichte gedeelte dus alleen hout is zou ik me er zelf niet druk om maken
Ik heb ook zo'n retro bedje (soortgelijk als op de foto van hier boven), en denk dat het wel meevalt met het gevaar. Natuurlijk zijn er nu richtlijnen en worden regels bijgesteld omdat we steeds meer weten over veiligheid etc, maar het is niet zo dat er in de jaren 50 en 60 massaal baby's stierven door die bedjes... Het enige waar ik me 'zorgen' over maak is dat de baby er uit zou kunnen klimmen als 'ie iets ouder word. Maar tegen die tijd haal ik wel een ledikantje bij Ikea oid
Dat inderdaad. Gek genoeg zijn die randen in bijv. Amerika wel heel gebruikelijk... Blijft vaag vind ik, al die regels
Zoiets hebben wij! En dan kan aan de voorkant het spijlengedeelte ook nog naar beneden geklapt. Ideaal voor een iets groter kind. Kunnen ze zelf in en uit klimmen zonder dat het gevaarlijk wordt. Onze oudste is naar dat bedje overgegaan toen ze een maand of 6 was. Toen was ze uit de wieg gegroeid. Zij heeft erin gelegen tot ze 2 jaar was, maar haar jongere broertjes wel tot bijna 4 jaar. Dan lieten we de voorkant gewoon open. Ik geloof niet dat het onveilig is hoor. Ze kunnen nooit hun hele gezicht er tegen drukken, zodat er niet meer geademd kan worden. Een wat groter kind kan wel het dichte gedeelte gebruiken als opstapje om er uit te klimmen.
Bij de intake van de kraamverzorgster vroeg ze of we een apart wiegje hadden. Zo niet wilde ze de kinderwagenbak opmaken, want dan verliest kindje niet zoveel warmte en is knusser. Wiegje wat ik heb is deze: Schardt Wieg Babsi Compleet Big Stars Petrol | Wiegen | Baby-Dump Ook dicht dus. Maakt volgens mij dus niet uit, dingen kunnen ook overtrokken worden.
Ons ledikantje is helemaal gesloten. Ik heb er zelf in gelegen en hij is door mijn opa gemaakt. Volgens mij wordt dat dichte niet per se afgeraden. Alleen worden spijlen aangeraden ivm luchtcirculatie. Als het alleen hout is en geen kussens enzo is er niet echt kans op verstikking lijkt mij. De jongens hebben er ieg heerlijk in geslapen
Ik vind ze ook geweldig die vintage ledikantjes maar heb er bewust niet voor gekozen. Of de zijkanten zijn helemaal dicht ( vind ik zelf geen fijn idee) of de spijltjes staan veel te ver uit elkaar kindje zou erin vast kunnen gaan zitten, en de randen zijn ook meestal veel lager dan de ledikantjes van nu, kunnen ze eruit vallen/klimmen. Daarom heb ik het ledikantje "nieuw" via mp van Bopita. En de rest van het kamertje helemaal in vintage stijl Dus ook oude commode voedingsstoel enz. Ik zou het mezelf namelijk nooit vergeven als er iets zou gebeuren met ons kindje omdat ik perse een vintage ledikant wil hebben. Succes met je keuze er zijn ook hele leuke nieuwe ledikantjes in retro stijl