Hoe hebben jullie dit geregeld? (voogdij)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door dolfijn, 3 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dolfijn

dolfijn Bekend lid

25 sep 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Ha meiden,

We zitten met een lastig punt. Ik wil heel graag voor Senna's eerste verjaardag de voogdij rond hebben. Mocht er iets met ons beide gebeuren dan wil ik niet dat ze in een opvanghuis terecht komt en vervolgens wordt opgenomen in een pleeggezin. Dus om dit te voorkomen moet je iemand (meestal 2 personen) aanwijzen die haar voogden worden in geval van overlijden van ons allebei.
    Ik heb één broer, 32 jaar, woont alleen in een appartement, gaat veel stappen, heeft een goede baan, maar heb niet echt een hele bijzondere band met hem.
    Ik heb één broer(tje), 25 jaar, leuke vriendin, woont in een grote stad, (nog niet samen met haar), heeft een SUPER goede, maar heel drukke baan, net afgestudeerd en zij studeert nog. Mijn man en ik kunnen heel goed met ze door één deur maar hebben het gevoel dat ze er nog niet klaar voor zijn om met zoiets te worden 'opgezadeld'. Ze zullen zich vast vereerd voelen, maar ze zijn nog zo met andere dingen bezig, dat het denk ik net te vroeg komt.
    Mijn man heeft geen broers of zussen.
    Mijn broer is voor ons geen optie. Mijn broertje op zich wel, maar nu nog niet. Wellicht in de toekomst.
    We hebben veel vrienden(stellen) met kleine kinderen. Het zijn allemaal schatten van mensen, maar we hebben bij niemand zoiets van 'laten we hen eens vragen of zij voor Senna willen zorgen mocht ons iets overkomen'. Het is voor ons gevoel net een stap te ver.
    Dan zijn er nog mijn schoonouders, superlieve opa en oma voor Senna. Maar werken allebei nog, wonen in een klein appartement.
    En tot slot (onze oplossing?) mijn ouders. Wonen in een rustig dorp in het oosten van het land. School op de hoek van de straat. Super mooi ruim vrijstaand huis. Financiele middelen genoeg. Mijn moeder werkt niet, dus tijd zat, heeft eigen auto, dus veel vrijheid.

Dus wat we eigenlijk zouden willen is mijn ouders (tijdelijk) vragen of zij de voogden willen zijn van onze dochter. Totdat ze zelf aangeven dat het niet meer gaat (mijn moeder is 60 en diabeet, gaat nu allemaal prima, maar ze wordt natuurlijk ook ouder). Tegen de tijd dat mijn jongste broer iets ouder is, evt. getrouwd is en samenwoont willen we hen vragen.
    We hebben het er vanmiddag met mijn schoonouders over gehad. Moest er gewoon om huilen ( :oops: :( ). Het zat me zo hoog en ik was bang dat ze het niet zouden begrijpen dat we mijn ouders gaan vragen. Maar gelukkig snapten ze het en begrepen ze het volledig! Pak van mijn hart.

Komend weekend ga ik voor het eerst met Senna bij mijn ouders logeren. Manlief gaat op wintersport met vrienden. Ik ga het dan, als er een geschikt moment is, aan hen vragen. Zal wel weer janken worden....

Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen als je nog niet bent afgehaakt....
    Ik hoor graag van jullie hoe jullie dit geregeld hebben? Er zijn toch vast meer mensen die het moeilijk vinden om iemand te vinden aan wie je de zorg van je kind(eren) toe vertrouwd?

Ik hoor het graag.

Liefs, Dolfijn

Ps. Duimen jullie voor me dit weekend? Heb echt geen idee hoe mijn ouders gaan reageren....

2. Lientje76

Lientje76 Actief lid

10 aug 2006
    189
    0
    0
    Wij hebben het aan het zusje van mijn man gevraagd. Eerst dachten we om dezelfde reden als jij om het niet aan haar te vragen, maar toen zijn we er nog verder over na gaan denken. Toen dachten we dat de kans dat de voogd in actie moet komen de komende twee jaar zoooo klein is dat het geen probleem is dat het mijn schoonzusje wordt. Tegen die tijd is zij ook weer volwassener. We hebben het dus gewoon gevraagd en ze weet dat ze altijd bij onze ouders terecht kan met vragen en voor advies mocht het ooit nodig zijn (hopelijk niet natuurlijk!).
    We gaan het nu vastleggen bij de notaris zodat daar ook geen discussies meer over kunnen komen.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.174
    113
    Wij gaan ook mijn ouders vragen totdat ze qua leeftijd niet meer kunnen, dan hoop ik dat mijn zusje er evt. tegen die tijd aan toe is.

4. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,
    Misschien een rare vraag, maar mogen jullie ouders niet beslissen wat er met je kindje gaat gebeuren als jullie komen te overlijden?
    Ik dacht eigenlijk dat je dit niet hoefde te regelen. Ik dacht eigenlijk dat mocht dit gebeuren, onze ouders wel samen beslissen wat de beste oplossing zal zijn. Of moet je dit echt vastleggen bij de notaris?
    Met een erfenis is het toch ook zo dat eerst je partner, daarna je kinderen en daarna je ouders over je vermogen beschikken? Mocht je iets anders willen, dan moet je dit vastleggen. Is dit met de voogdij ook niet zo? Dat de opa's en oma's mogen beslissen, maar als je iemand anders wilt moet je dit vastleggen?

Of heb ik het helemaal verkeerd?

5. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Wij zijn nog hard aan het nadenken; waarschijnlijk gaan we mijn broer en schoonzus vragen (hebben wel al 2 kleine kinderen)...
    Mijn ouders hadden we ook aan gedacht; maarja die zijn 60 en 55 nu opzich gaat dat nog wel maar later...
    en als je dat moet gaan veranderen in het testament wordt dat niet weer heleboel geld neerleggen?

6. dolfijn

dolfijn Bekend lid

25 sep 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Voor zover ik weet gaat het kindje naar een pleeggezin als beide ouders komen te overlijden en hebben je OUDERS (opa en oma dus) er niks over te zeggen! Raar maar waar.
    Ik ga morgen zowieso even bellen met een notariskantoor om te vragen hoe dit precies zit.
    Testament wijzigen kost altijd geld. Geen idee hoeveel. Maar ik vind het persoonlijk heel belangrijk om dit goed geregeld te hebben. Geeft mij een soort van innerlijke rust zeg maar. Weet dat het misschien wat overdreven klinkt, maar het houdt mij al een tijdje bezig. De enige oplossing is dan het goed te regelen denk ik.

Gr. Dolfijn

7. judithteresa

judithteresa Bekend lid

2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    wij wilden in eerste instantie mijn schoonzus en haar man vastleggen(getrouwd, bulkt van het geld, keira gek met hun kinderen), zijn ook de peetouders, maar nu we hebben gezien hoe ze eigenlijk aleen aleen voor de show peetouders willen zijn, en dat ze helemaal niet echt goede ouders zijn, laten we toch vastleggen dat mijn zus/broer/ouders de verantwoording op hun nemen bij wie van de familie ze gaat.ik wil het vastleggen want wil geen touwgetrek straks met zijn familie, en ik ben het niet eens met hun manier van opvoeden.

als idd volgens de wet is, gaat zij dan naar mijn ouders of naar die van hem?

8. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier hebben we nog niks geregeld.... :oops:
    Ik zou niet weten wie ik moet vragen.
    Ik ga er maar van uit dat we niet tegelijk doodgaan.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Niet in testament vastgelegd
    Als de ouders niet in hun testament hebben vastgelegd door wie zij de kinderen willen laten opvoeden na hun dood, neemt de familierechter die beslissing. De rechter die over de voogdij moet beslissen raadpleegt in dat geval de families. Samen met hen wordt dan bekeken wat de beste oplossing is. De rechter gaat bijvoorbeeld na of de ouders misschien wel eens met familieleden over eventuele voogdij gesproken hebben. In de meeste gevallen wordt de voogdij in onderling overleg geregeld. Maar soms kan de rechter niet meteen een oplossing vinden, bijvoorbeeld omdat er meerdere geschikte voogden zijn of omdat er binnen de familie ruzie is ontstaan. De rechter kan dan de Raad voor de Kinderbescherming om advies vragen.

Bron: http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Wie ... faultintro

Wij gaan dus nog niets regelen, de familiebanden zijn goed, dus dat komt wel goed.

10. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ik heb niks vastegelgd... maar heb ook een zusje van 4 jaar en heb een super band met mijn moeder en hebben afgesproken mocht er met beide ouders dus of me ma en pa wat geberen of met ons tegelijk dat we voor elkaars kind zouden zorgen... en dat we er allebeia lles aan zouden doen dat de kleintjes dan dus mijn kleine bij hun terrecht komt..

maar nu de vraag even? moet je dat vastleggen dan of niet?

11. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    natassie, dat moet je zeker vastleggen.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ja, ik wil dit ook vastleggen. Lijkt me ook nog eens vreselijk als, mochten we te komen overlijden, moet er niet aan denken, maar dat er dan ook nog getouwtrek om onze dochter zou zijn.

13. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    okee, vasteleggen dus en hoe en wat en waar ? als iik vragen mag en hoe gaat dat in zijn werk en wat zijn de kosten? kosten maken natuurlijk niet uit kind is het belangrijskt maar wel benieuwd na dan..

14. judithteresa

judithteresa Bekend lid

2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    zo ik ook wel willen weten, hoe en waar je dat vastlegt? ik neem aan dat het wereld wijd geldig is? ik wil mijn dochter bij mijn familie in nederland, maar (aanemend dat we niet dood gaan in het jaar in nederland)we wonen dan in spanje... gaat ze dan niet automatisch naar zijn familie? mijn dochter is ook spaanse.. maar ik wil haar echt bij mijn familie!

15. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Dat moet je bij een notaris vast laten leggen.

16. Niet meer actief

en wat zijn de kosten daarvan?

17. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    wij waren voor het wijzigen van onze testamenten (gelijkluidend) en opname van de voogdij zo'n 370 euro kwijt dacht ik, maar zeker weten doe ik het niet meer...en het is nog maar een week of drie geleden dat we het hebben vastgelegd...

18. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ik heb het nagevraagd aan mijn moeder wat de prijzen zijn en die dacht rond de 500 euro..

19. Ik heb dit ook voor mijn kleine geregeld,mijn moeder is haar voogd,en zal voor haar zorgen mocht iets mij gebeuren. Heb dit overigens voor 150 euro vast laten leggen bij de notaris in den haag.

20. Natasja2

Natasja2 Actief lid

16 feb 2007
    179
    0
    0
    Noord Brabant
    He Dolfijn, hoe is het gegaan van het weekend? Moest je nog huilen en (belangrijker) willen je ouders de voogdij op zich nemen in het geval dat?

Wij willen ook nog in een testament laten opnemen waar Yoran naartoe gaat, indien wij beiden komen te overlijden. Dat was nog een heel denkwerk, want niemand uit onze familie zagen wij zitten voor de voogdij/opvoeding van ons kind (hopelijk kinderen over een tijdje). Wel hadden wij een goed geval bij vrienden van ons. Ik hield het ook niet droog, toen we hen vroegen (zij ook niet, grappig genoeg allebei). We hebben het nog niet vastgelegd (moeten we echt gaan doen, maar komt er steeds niet van), maar we hebben het wel al aan onze beide ouders verteld. Mocht ons eerder iets overkomen, verwachten we geen moeilijkheden, omdat onze beide ouders helemaal achter ons besluit staan. Maar ik vind het wel lastige beslissingen, maar tegelijkertijd zo belangrijk om te regelen, om er zelf rust over te hebben!

Deel Deze Pagina