Ik kwam nog geen topic tegen zwanger en reuma (over zwanger willen worden) Ik heb vanaf mijn 17e behoorlijke agresieve reuma en zat zwaar aan de medicatie. Heb ook 2 kunst polsen en een vastgezette voet. Nu wij een kinderwens hebben moest ik heel veel medicatie afbouwen en mag ik niet meer slikken. Best pittig moet ik zeggen want ik heb weer steeds flinke ontstekingen en dan gooien we er een prednison spuit tegen aan. Dat mag dan weer wel. Mijn lijstje: - MTX (spuit) moest ik 3 mnd van de te voren mee stoppen voordat we daadwerkelijk gingen klussen voor het echie. Maar deze mis ik nog het meest. Maar het is een behoorlijk agresief medicijn en niet goed voor de vruchtbaarheid en/of kindje. - Enbrel (spuit) Die gebruik ik nu nog maar daar moet ik mee stoppen als ik zwanger ben. - Selebrex (pijnstiller) Moest ik ook mee stoppen - Foliumzuur Die was voor de bijwerkingen van de MTX, maar daar gaan we gewoon vrolijk mee door - Thyrax (voor mijn schildklier) Deze moet ik uiteraard blijven slikken omdat mijn schildklier het niet meer doet. - Seroxat Is beter dat je daar mee stopt natuurlijk. Bij mij is dat helaas geen optie. Maar zoals ik nu begrepen heb kan het wel maar moet ik in het ziekenhuis bevallen, maar dat vind ik geen probleem want dat moest ik volgens mij toch al ivm de reuma. Ik heb nu de salasoperyne/sulfasalazyne weer gekregen. Vroeger werkte ze ook niet, nu ook niet zo heel erg maar alle kleine beetje helpen. En ik krijg dan zonodig een prednison spuit want anders gaat het niet goed komen. Ik heb dus op het moment wel veel last van de reuma....maar ik heb het er zeker wel voor over Maar ik vroeg me af hoe de ervaringen bij iemand anders zijn met reuma en kinderwens/zwangerschap/bevalling/en er na enzo.
Zo dat is niet niks zeg! Ik wil je veel sterkte wensen en hopelijk ben je snel zwanger zonder al te veel 'problemen'. Liefs jenny
Ikzelf heb geen reuma! Maar ik wil je toch ff een heleboel sterkte wensen met zwanger worden. Het lijkt me trouwens niet niks om zoveel medicijnen te moeten slikken. De gezonde mensen onder ons mogen hun handjes maar dichtknijpen denk dan altijd maar weer xxx Marijke
Succes met zwanger worden! Lijkt me wel lastig om medicijnen af te bouwen als je dan ontstekingen krijgt.
Dank je wel!! Komt helemaal goed, niet te zware dingen doen en gewoon om de 2 a 3 maanden een spuit halen, dan is het best te doen. Mijn pijngrens is in die 7 jaar zo hoog opgebouwd dat ik voort vrij veel kan hebben Gelukkig En ik heb het er voor over, als ik zwanger ben en na 9 mnd zo'n geweldig lief beebje mag vast houden dan ben ik die pijn al lang weer vergeten
Hoi Chelleke, Ikzelf heb geen reuma, maar dystonie. Dit is een spieraandoening. Ik heb hierdoor continue krampen in mijn gehele rechterbeen (van tenen tot in de bil) en in mijn beide handen. Ik heb hiervoor ook verschillende soorten medicijnen voor geslikt. Maar ik had teveel last van bijwerkingen. Dus daarmee ben ik maar mee gestopt. Ik krijg hier botox-injecties voor en deze doen me goed. Ik krijg deze spuiten om de 13 weken, maar mag niet gespoten worden tijdens een zwangerschap. Verder gebruik ik momenteel helemaal niets van medicatie ook geen pijnstillers, ik ben nu bezig met een revalidatieproject waarmee ik steeds meer mijn pijgrens ga verhogen zodat ik straks voordat de botox-spuit krijg (dan is de andere alweer uitgewerkt en heb ik dus meer pijn) meer kan verdragen. Ik vindt het erg zwaar op deze manier, maar ik heb het er voor over. Ik hoop voor je dat het allemaal wel meevalt en dat een zwangerschap niet al te lang op je laat wachten. Ik ben vanaf oktober bezig met zwanger worden, maar het is helaas nog niet gelukt. Succes en sterkte met de pijn die je door de reuma hebt. Ik weet wat je voelt meid. Groetjes Nancy
Ik heb zelf ook geen reuma, maar ik wil je toch ook even veel sterkte en succes wensen meid. Is niet niks om reuma te hebben en dan vooral op zo'n jonge leeftijd.
Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je via deze weg toch wel heel veel sterkte wensen. En natuurlijk hoop ik voor je dat je snel zwanger mag zijn.
Hey meiske, dat is niet echt een fijne ziekte!! Jij ook heel veel sterkte en suc6 met alles en dat jullie snel zwanger mogen worden!
hoi Chelleke, ik heb reumatische artritis in mijn spieren dus lang niet zo zwaar en pijnlijk als jouw reuma maar weet wel een beetje hoe die ontstekingen voelen zonder medicatie en dat is idd geen pretje maar zoals je zelf al zegt, pijn en medicatie went wel, dat voel ik ook zo. succes met zwanger worden meid en het is het zeker waard!!
Zie nu pas dat ik helemaal niet op je gereageerd had Dank je wel voor je berichtje Ik wil jou nog een hele fijne zwangerschap wensen Lieve groetjes
Kleine update van mij! Depomedrol spuiten helpen niet meer. Ik heb de laatste week niet kunnen bewegen Ik zit nu aan de prednison en dat is het enige wat ik mag hebben voor klussen en zwangerschap. Ik ben er blij mee, ik knap alweer aardig op Nou maar hopen dat het snel een keertje raak mag zijn
Hoi Chelleke ik ben 37 en heb inmiddels 7 jaar RA.ik heb al een gezonde dochter van 11 en ben inmiddels 13 weken zwanger.Was met prednison gestopt maar hebt sinds 7 september weer moeten beginnen met een lage dosering omdat mijn handen gingen ontsteken.Verder gaat alles ok.heb een vlokkentest gehad en daar kwam gisteren de uitslag van.Geen chromosonen afwijkingen.Ben wel 2 jaar voor ik zwanger werd gestopt met mtx. en heb sinds 7 maanden het spiraaltjelaten verwijderen.dus was lekker snel zwanger .ik wens jou veel succes Knuf fairy
Fijn dat alles goed was en dat je snel zwanger was Ik wens jou nog een fijne zwangerschap toe Knuf Angèl