Reutelende ademhaling, slijm en zware rochelhoest

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Renate28, 12 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Mijn dochtertje is nu 5 maanden oud en heeft een zware verkoudheid. Ze hoest veel, zwaar en diep. Haar ademhaling reutelt en kraakt door het slijm, maar ze heeft verder geen koorts en/of loopneus.

We zijn 2 dagen geleden bij de huisarts geweest en we moeten sowieso volgende week terugkomen of eerder als haar ademhaling ook gaat piepen.
    Sinds die 2 dagen is haar hoest alleen maar erger en zwaarder geworden.

Zou dit het bekende rs-virus kunnen zijn? Of moet ze dan ook koorts hebben?

2. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Koorts hoeft niet, Renate. Slijm is wel een kenmerk. Als je het niet vertrouwd zou ik echt de huisarts nog eens inschakelen. En daar niet te lang mee wachten. Ik heb misschien een overdreven reactie hierop, maar je kent mijn verhaal en RS is gewoon eng. Drinkt ze wel goed?
    Beterschap voor je meisje.

Je kunt ook even googelen op rs, dan kom je sites tegen met de kenmerken.

3. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hoi Malaika! Jij ook hier? Gezellig! Ja, ik had al wat zitten googelen, maar dan weet je niet meer wat nou precies waar is en wat niet. Op de een lees je dat ze dan ook koorts moeten hebben en bij de andere niet. Bij de een zijn ze benauwd met een ademhaling van 80 per minuut en bij de ander lees je daar weer niets over.

Probleem: de praktijk van mijn HA is op donderdag gesloten. Eventueel kan je wel bij zijn vervanger terecht. Maar ja, dan vraag ik mezelf af of ik dan niet gewoon kan wachten tot vrijdag. Want als het inderdaad het rs virus is, kan hij er toch weinig aan doen en zal ze dat gewoon uit moeten zieken. Toch?

4. Yuntje

Yuntje Bekend lid

16 mrt 2007
    629
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    Als je het niet vertrouwd op je gevoel afgaan en gewoon de vervanger bellen morgen!
    Mijn ervaring is dat vervangers eerder handelen dan de eigen huisarts....

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    De symptomen die jij noemt heersen nu heeeel erg. Thijmen heeft het ook en in de wachtkamer bij de huisarts zat nog een kindje die het ook had. Zelfs de huisarts maakte er een opmerking over :) Thijmen heeft een puffer gekregen en slijmoplossers.
    Zou gewoon gaan/bellen als je het niet vertrouwd of als je even steun in de rug wil dat het nog meevalt. Met die kleintjes vinden ze dat ook helemaal niet erg. Ze kunnen immers zelf niets zeggen over hoe ze zich voelen!

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Heb je al Bisolvon baby geprobeerd, dat werkt vaak wel goed met zoveel slijm in de keel. Werkt het niet, dan zou ik de huisarts bellen.

7. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    @ rosao: wat zijn dat voor slijmoplossers? Hier twee puffers, maar heb nl het gevoel dat het slijm steeds de boosdoener is van de benauwdheidsklachten, het reutelen en piepen....

8. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Klopt, ze moet het dan vooral uitzieken, maar bij kindjes onder een half jaar zijn ze veel voorzichtiger en bij RS volgt er vaak een opname. Ik wil je niet ongerust maken, maar dat is gewoon beleid. Dus toch maar even die vervanger bellen als je het niet vertrouwd. Beter een keer teveel dan te weinig.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    De huisarts had bisolvon voorgeschreven voor vastzittende hoest met slijm. Daar 3 keer per dag 8 druppels van. Het lijkt wel te werken want het slijm komt nu echt los. Heb ook het idee dat de hoest iets minder diep wordt. Hij vindt het alleen helemaal niets :) Blijkbaar is het heel vies...

10. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ze krijgt al een aantal dagen bisolvon druppels, maar het hoesten neemt alleen maar toe.

Vanmiddag ga ik terug naar de HA.

11. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hier ook al weken aan het kwakkelen.. Ze heeft voor de 2e keer antibiotica gekregen en nu ook een puffer. Heb ook nog niet echt het idee dat het helpt :( Nog steeds flink hoesten en benauwd..

12. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Ik ben benieuwd wat de huisarts zegt. Sterkte ermee!

13. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ze heeft ook een babyhaler/puffer met Ventolin voorgeschreven gekregen. Volgende week terugkomen...

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoe doen jullie dat trouwens met die puffer? Hier wil ie het absoluut niet, dus ik moet hem echt in de houtgreep nemen om dat masker op te houden.... Niet zo leuk, voor hem niet en voor mij.... Misschien heeft iemand tips?

15. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Tsja hier is de reactie op de 'toeter' wisselend... Soms is het hard huilen, hoofdje wegdraaien en toeter wegduwen, maar soms ondergaat hij het rustig (gelaten?).

We hebben geprobeerd er wat 'leuks' van te maken door op de toeter een liedje te toeteren en in optocht achter elkaar te lopen. Dat vindt ie ook erg leuk, maar zodra hij over zijn neusje en mond gaat, is het leuke er toch snel af... We prijzen hem natuurlijk ook de hemel in als hij klaar is en degene die hij heeft aangekeken tijdens het puffen (de ander staat/zit er achter om z'n koppie vast te houden) troost hem dan... T is niet anders..

Vind het zo raar dat het zo enorm verschillend is met het beleid van al die verschillende huisartsen. Bij mijn zoon is er met geen woord gerept over antibiotica of bisolvon, terwijl Thomas ook echt al een mand of 2/ 2,5 kwakkelt... Na, ja...

16. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Vandaag weer terug geweest. Het is wat ik al dacht: het RS-virus.

17. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Balen Renate! Ik was er ook al een beetje bang voor. Moet ze opgenomen worden, of mag ze het thuis uitzieken?
    Beterschap en sterkte!

18. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Nee, ze mag het thuis uitzieken, gelukkig.

19. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Nou, dat is inderdaad fijn.

20. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    jee zeg, balen! krijgt je kindje nu iets voorgeschreven of doen ze er echt helemaal niets aan?
    @Malaika: je kent mijn verhaal van de laatste tijd van de prematuur-topics. Denk je dat ik Thomas ook op RS moet laten testen? Hij is er trouwens wel verkouden bij (loopneus, niezen) en heeft meestal geen koorts (soms).

Deel Deze Pagina