Ik moet ook nog gaan uitproberen, maar volgens mij bestaat er geen beste luier. Dit verschilt enorm per kindje.. Wat mij ook aangeraden is, is om er een aantal uit te proberen om te kijken welke het beste past bij jouw kindje.
Mijn tip is om veel te lezen en dan een eerste basiskeuze te maken. Ik kies bijvoorbeeld bewust voor voorgevormde luiers met klitteband of snaps, niets iets wta ik zelf nog moet vouwen of vastsmaken met een snappi. Anderen kiezen daar juist wel bewust voor. Dat is stap 1. De tweede keuze is een of tweedelig. Ik wilde graag eendelig, omdat dat makkelijker is maar vooral omdat het slanker is. Tweedelig gebruik ik voor 's nachts. Al was ik in eerste instantie niet van plan om ook snachts wasbaar te luieren haha. Toen ben ik begonnen met het verzamelen van AIO's en pockets. Steeds een of twee luiers van een bepaald merk en weer doorverkopen wat niet werkt. Gebaseerd op pasvorm (slank genoeg), gebruikersgemak, droogsnelheid en uiteraard lekkages. Al snel kwam ik erachter dat mijn dochter, buikslaapster, eigenlijk altijd een extra absoptielaag op haar buik nodig heeft. Ook grote luiers passen haar beter dan heupmodellen om die reden. Gek genoeg zaten meegroeiluiers haar beter dan de luiers-op-maat die ik heb geprobeerd. Door steeds meerdere merken in huis te hebben merk je beter wat je bevalt of juist niet. Die luiers pak je onbewust vaker. Zo ben ik er nu wel achter dat ik snaps eigenlijk fijner vind dan klitteband. Ik heb nog wel klitteband onderweg voor de oma's. Verder heb ik ontdekt dat het extreem verslavend is dat luieren haha. Als je eerst wta wil proberen kun je bij Bumaround een proefpakket vragen voor een newborn. Verschillende types krijg je dan en die kun je proberen. Alleen wel beperkt tot het assortiment van Bumaroudn natuurlijk. Of je doet zoals Toekan. Op tijd beginnen met aaanbiedingen en Marktplaatsen in de gaten houden en zo een mooie stash opbouwen van diverse systemen voor een mooie prijs. Aanvulling: Mijn eerste wasbare luier was een Itti Bitti voor mijn dochter. Die werkte voor haar (om bovenstaande redenen) voor geen meter. De tweede was een Easyfit. Ook die werkte niet echt lekker (alleen met extra slurper erin). Toch ben ik blij dat ik ben blijven zoeken en proberen. Bij wegwerpluiers ben ik geneigd veel eerder te accepteren dat ze doorlekte. Bij wasbaar niet. Dat heeft ertoe geresulteerd dat ik nu echt nooit meer lekkages heb, ook niet bij spuitluiers of na een natte nacht. Als een luier binnen 4 uur doorlekt acht ik hem niet geschikt voor hier.
Dat verschilt per persoon en per baby. Zoals Juju schrijft dat zij vooral 1 delig wilt, wil ik het liefste 2 delig, dat past beter en lekt hier echt niet door! Wij gebruiken Bamboozle stretch met tots wrap voor overdag, soms ook bumgenius pockets ( voor de makkelijkheid en omdat ik ze nou eenmaal heb ) en 's nachts een wolbroek. Luier met wolbroek is zo makkelijk dat mn man dat zelfs aandoet bij zoonlief terwijl hij verder alleen pampers wilt doen. Pasvorm is belangrijk, dat wisselt soms ook nog flink bij het groeien van je kindje. Daarbij moet je dus of andere luiers gaan kopen, of een ander overbroekje. Bamboozle is bv zonder inlegger best slank, met inlegger geschikt voor een dutje of langere autorit. De overbroek die bepaalt hoe het aansluit. Wij hebben nooit lekkage inderdaad, als ik optijd verschoon. Alleen mn dochter haal ik weleens uit de poep, maar die draagt wegwerpluiers
hmm oke, wijsheid is dus van meerdere merken wat aanschaffen en kijken wat bij de baby past. hoe reageert de kraamzorg hier op? ik ben bang dat die het niks vinden.... en een volle poep luier?? eerst uitwringen en dan pas wassen?
Ik had EXACT hetzelfde probleem! Ik heb dat opgelost door tweedehands vanalles in te slaan. Lekker goedkoop en je kan alles testen zonder dat je moet denken ' ooh hopelijk werkt hij goed want het was een dure' en diegene die hun werk niet doen (omwille van pasvorm, gemak,....) verkoop je daarna gewoon weer verder Op wasbare luiers (fb) / dragen en voeden /marktplaats kan je er vaak erg leuke kopen!
Waarom zou de kraamzorg het niet leuk vinden? Wij hadden er 2 in wasbaar, de baby en de oudste. Ik vertelde vrolijk hoe leuk die luiers wel niet waren, haar advies was te wachten tot na de meconium ( En dat kwam bij hem pas op de 3e dag... Normaal hoort dat veel sneller ) en toen vond ze het hardstikke leuk, veel anders als vroeger. En poepluiers, nee die wring je niet uit. Zuigelingenpoep doe je zo in de was ( Vieze luier in een waszak of emmer, niet in het water inweken ) en dat spoelt prima schoon. Was heb je genoeg; spuugdoeken, rompertjes, hydrofiels. Dus je wast toch wel. Je kan eventueel eerst voorspoelen en dan de andere was erbij, meestal hoeft dat als ze pasgeboren zijn nog niet maar mijn zoontje poept echt chemisch afval dus hier is voorspoelen wel nodig geweest. Bij de oudste was 't niet nodig toen ze kleine baby was. ( Loopt ie ook voor bij de kinderarts, zn moeilijke ontlasting )
Het is inderdaad een kwestie van uitproberen. Ik ben begonnen met pocketluiers want lekker makkelijk. Maar het eerste type gaf veel lekkages, toen een ander merk geprobeerd en dat ging al beter maar nog te snel lekkages naar mijn zin. Al snel gebruikten we voor de nacht een tweedelig systeem met bamboeluiers, dit beviel zo goed dat ik overdag ook steeds vaker tweedelig pak. Voor onderweg pak ik wel sneller een paar pockets mee, maar thuis eigenlijk altijd tweedelig.
popolini is wel een stuk duurder dan bummis. Dat speelt voor mij wel echt een rol. Een probeerpakket van 90 euro vind ik wel erg duur voor proberen. Ik heb een probeerpakket van 30 euro gekocht van bummis. Scheelt wel veel. Pakket van Bummis is 3 luiers, Poplini is 5 luiers, maar dan nog.
De kraam heeft toch niets te zeggen. Ik heb alle luiers altijd zelf verschoond dus dat was dan echt haar probleem geweest anders. Ik ben trouwens helemaal into wol op het moment. Tweedelig vond ik niet zo omdat mijn dochter striemen krijgt van de broekjes (verschillende geprobeerd). Maar kleding over wol vind ik dan weer niet praktisch dus bewaar ik tweedelig voor snachts. Ook omdat pockets voor overdag hier gewoon goed bevallen. Het is gewoon een reis waar je aan begint en zo moet je het ook echt zien.Want zoals je leest: waar de een bij zweert vindt de ander niets (de beroemde geroemde Bamboozles heb ik bijvoorbeeld snel weer doorverkocht, niets voor mij) Poep van mijn dochter (krijgt nog geen bijvoeding) kan zo de wasmand in. Ideaal ook trouwens dat de spuitbroeken keurig in de luier blijven. Poep van mijn zoontje vang ik op in een papiertje wat door het toilet gaat. De randjes moet ik soms wat bijspoelen (harde straal onder de douche) of ik klooi wat met een wc papiertje maar dat is nooit veel.
Ik heb m'n luiers binnen! 5 easyfits en 3 ones & twos. Ik heb ze gewassen voor het eerste gebruik en wat drogen ze snel! Nu de tweede easyfit aan en ze zitten goed. Vanmiddag de ones & twos proberen. Nog een vraag: wassen jullie de luiers apart? Lijkt me wel iets frisser, maar aan de andere kant duurt het wel erg lang voor ik een volle wasmachine heb. Em die inlegdoekjes (rol van 100 van kaatje katoen) kunnen ook een meer worden gewassen, toch? Ik vind die doekjes trouwens te breed voor de easyfit. Zijn er ook iets smallere?
Ja er zijn ook smallere, je hebt verschillende merken. Die van Kaatje en Katoen kunnen meegewassen worden en ook in de wc. na het wassen zijn ze wel kleiner. Ik was 2 of 3 keer in de week een luierwas.
De Bummis zijn nu twee keer gebruikt. Een keer overdag en afgelopen nacht. Goede absorptie al had ik wel het idee dat vanochtend zijn billen een beetje vochtig waren. Hij had hem toen wel 11uur aan. Ik voed 's nachts wel, maar verschoon niet. Het is alleen wel een hele dikke luier. Ik heb weliswaar een maat te groot, hij weegt 6 kilo en het is vanaf 8 kilo, maar dan nog erg veel luier om zijn billen. Het staat wel heel schattig, echt een ouderwets beeld met een hip broekje. Mijn zwangere schoonzus vondhet ook super schattig. Verder 2keer Chinese pocket luiers. Zitten mooi, maar lekte na 2 uur langs het randje. Ik ga de inleggers nog een paar keer wassen. Dat had ik nog maar een keer gedaan terwijl de andere al 3 keer waren voorgewassen. Kijken of het dan beter gaat. De bamboe luiers zitten nog in de was. Ik vraag me met die dunne doekjes af hoe het kan dat je ze kan wassen, maar ook in de wc kan gooien. Als ze in de wasmachine niet oplossen doen ze dat in het riool toch ook niet. Dat zorgt toch voor verstopping?
Natte billen lijkt me vrij normaal na 11 uur? Bummies is katoen toch? En 2 uur is voor een chineesje met 1 inlegger prima, de meeste pockets hebben nl 2 inleggers.
Natte billen leek me inderdaad niet vreemd, maar bij pampers heeft hij het niet. Bummis zijn inderdaad katoen, eigenlijk gewoon dikkere kleinere hydrofiel luiers. Ze zijn niet heel zacht, maar wel lekker. Ik vind ze wel prettig overkomen, voelt degelijk. Ik zal de Chineesjes eens proberen met 2 inleggers. Ik vind ruim 3 uur wel een minimum. Bamboe ook net aan. Ook weer erg groot, maar heel makkelijk. Ik heb het idee dat ze goed werken. Ben benieuwd naar vannacht. Ze drogen wel extreem langzaam.
Ja die droogtijd is beetje jammer, wacht maar hoe erg dat in de winter is! Pampers hebben zo'n super chemische 'droog' formule he! Een inlegger van fleece kan wat droger aanvoelen maar zolang je kindje er goed door slaapt en geen rode billen heeft is het prima. De vouwluiers kan je ook in de pocket vh chineesje stoppen voor een dutje of langere middag
Op zich ook leuk idee, alleen blijft het wel een dik pakket dan. We hebben net lekkage langs de bamboe luier gehad. Ik had in mijn hoofd dat bamboe ontzettend absorberend was, dus misschien niet goed aangetrokken. Mijn man vond de katoenen luiers ook het makkelijkst overkomen. We hebben net een beetje poep gehad. Ik wil graag bij alle luiers een spuitluier meemaken, dat vind ik wel erg interessant. Het is trouwens best verslavend dit luier gedoe.
Bamboe is erg absorberend maar 1 inlegger niet. Je hebt het over de chineesjes toch? Met 1 inlegger erin? Daar moet je nog geen wonderen van verwachten, chineesje - of andere pocketluier - met 1 inlegger moet je niet van verwachten dat dat hij het 3 uur volhoud. Bamboe is super absorberend, en dan zeker een hele luier van bamboe. Niet 1 dunne inlegger. Dikke pakketten heb je toch al snel met luiers Ik heb net een bambooty gebruikt bij zoonlief. Na een uurtje aan en een klein dutje was alles nat behalve de achterkant van de luier, de buitenkant was zelfs doorgelekt. Dissapointment... Vond er al zo weinig inlegger in zitten tov de bumgenius...
De ones & twos lekt helaas al na 2 uur door. Easyfit bevalt goed. Heeft iemand deze al eens 's nachts gebruikt met extra bamboe inlegger? Heeft iemand ook ervaring met de stelling dat kinderen eerder zindelijk zijn met wasbare luiers?
De chineesjes zijn inderdaad met inlegger, maar ik heb ook nog bamboe luiers van Lollipop. Dat is echt en hele luier met een over broekje eroverheen. Daar had ik wel hogere verwachtingen van. Mijn man heeft vandaag alleen maar lekkages gehad, dus hij heeft weer een pamper aan. Ik ga weer even wassen en kijken hoe ik verder wil.