Rhesus c negatief (bloedgroep a pos)

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MinnieM, 6 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nisjebakkerr

9 jun 2016
    31
    34
    18
    NULL
    NULL

Nee klopt. Tegen die D heb je wel een prik dus dan hoef je je verder geen zorgen te maken. Maar hier hebben ze gewoon niks tegen.. omdat zo weinig mensen het hebben. En dan hoor je net bij die paar procent.. niet te filmen

2. Kruimelmuis

Kruimelmuis Bekend lid

4 jun 2011
    672
    28
    28
    Vrouw
    Moeder. Student social work (AD)
    Emmen
    Hier ook apos en cneg.

Nu zwangerschap 3. Bij de eerste was het niet eens bekend dus toen niet getest en niet extra gemonitord. Bij nummer 2 wel getest maar geen anti stoffen.

Wèl 1 week na een auto ongeluk bevallen .. maar dat had waarschijnlijk een andere reden.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    De kans dat je antistoffen aan vaat maken is al best klein, en áls je antistoffen aanmaakt is de kans op complicaties ook nog eens klein. Dus ik zou die check met 27wkn afwachten nu, meer kan je toch niet :)

4. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Hier zwanger van baby nr vijf en tot nu toe altijd goed gegaan hoor. Ook tijdens de bevalling. Hoop dat dat je een beetje gerust stelt. ;)

MinnieM vindt dit leuk.
  5. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Hier ook rhesus C negatief en zelf o positief. De eerste keer werd mij al verteld door de verloskundige dat ik mij echt geen zorgen hoefde te maken, want meestal gebeurt er toch niets. Hier derde zwangerschap en weer niks aan de hand gelukkig.

MinnieM vindt dit leuk.
  6. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.772
    1.363
    113
    Ik heb zelf bloedgroep O-negatief en ben C-positief. Ik heb bij alledrie de kinderen geen enkele last hiervan ondervonden. De oudste twee hebben een andere bloedgroep dan ik, de jongste dezelfde als ik. Bij alledrie dus ook met 27 weken een bloedtest gehad of ik antistoffen aanmaakte en dat was niet het geval.

MinnieM vindt dit leuk.
  7. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    #27 Waxinelichtjes, 11 mei 2019
    Laatst bewerkt: 11 mei 2019
    Even een antwoord op jouw vraag: wat als ik antistoffen ga aanmaken tijdens/na de bevalling door bloed/bloed contact met de baby?
    Bij de volgende zwangerschap kom je hier dan achter met 12 wkn bloedprikken (dat je antistoffen hebt aangemaakt). Wat ze gaan doen, is opnieuw bloed afnemen om te kijken hoe hoog het aantal antistoffen in jouw bloed zijn (adcc test) en of de foetus rhesus c negatief of positief is. Is hij negatief, is er niks aan de hand want jij 'bijt' hem niet met jouw antistoffen. Is hij positief, dan zal hij extra gemonitord worden.
    Momenteel krijg jij met 27 weken extra controle, dit is belangrijk vanwege de betrouwbaarheid van het onderzoek. Het mag dus niet vóór die week. Sowieso wel vóór de 31ste week.

Maak je geen zorgen. Rhesus c staat er niet om bekend enorm agressief te zijn. Ik zou het loslaten.
    Daarbij even het volgende: misschien is de baby in jouw buik nu ook wel rhesus c negatief, net als jij. Dit betekent dat als er bloed van de baby in jou komt tijdens de bevalling, jij sowieso geen antistoffen gaat aanmaken.
    En al wel, dan volgt dus bovenstaand riedeltje. Maar echt meis, het risico van rhesus c is klein en ze kunnen medisch al zoveel. Je bent écht in goede handen mocht het nodig zijn.

MinnieM vindt dit leuk.
  8. MinnieM

MinnieM Fanatiek lid

8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Thanks meiden voor alle reacties.

Ik probeer me er nu ook niet meer zo druk over te maken, want ik kan er helemaal niks aan doen.

Ik was gewoon overvallen door het nieuws en vond het slecht van de vk dat ze dit niet eerder aangekaart hadden.

Ik duim nu volop dat er geen antistoffen gemaakt worden.

Weet iemand trouwens of ze bij de 27 weken test ook de bloedgroep van de baby gaan bepalen?

Liefs en dikke knuffel

9. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Nee. Tenzij er een gegronde reden voor is, dwz antistoffen van jou.

10. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hier ook a-pos en rhesus c negatief.

Ik sta er zo in :

Er is niks aan de hand tot er iets aan de hand is.

Ik heb een verleden met hypochondrische angsten. Ook tijdens mijn vorige zwangerschap (toen om andere redenen).
    Ik weiger om deze laatste zwangerschap te laten verpesten door angsten om iets dat waarschijnlijk niet eens aan de orde zal zijn. De kans op complicaties is erg klein.

MinnieM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina