onzeker

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door riek2, 15 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riek2

riek2 Niet meer actief

Beste verloskundige,

Lichamelijk heb ik een hele makkelijke zwangerschap, heerlijk ;)
    Maar vooral psychisch vind ik het heel erg zwaar.. Ik ben ontzettend bang dat ik dit kindje moet verliezen en pieker daardoor over alles wat ik doe of het daardoor niet verkeerd kan gaan. Ik ben ondertussen al 32 weken dus het einde komt gelukkig wel in zicht.
    Maar vanochtend hoor ik van iemand dat het heel slecht is om onregelmatig te eten nou slaap ik regelmatig uit dus eet ik mijn ontbijt pas om 11 uur en middageten om 13.30 kan dit echt kwaad voor je kindje?

Ook heb ik ontzettend last van poetsdrang het zal ook best een stuk nesteldrang zijn, maar het slaat wel door en ik kan er niet mee stoppen.
    Ik was de hele dag mijn handen en ben echt panisch voor toxoplasmose en listeria terwijl ik best weet dat de kans hierop heel klein is. Ik vind het gewoon moeilijk om bij iemand op visite te gaan omdat ik dan geen controle erover heb of ik mag hebben wat ik te eten krijg. En ik maakte me nooit druk om zulke dingen, nu als een theedoek op de grond valt pak ik al een schone want hij is vies, als mijn man in de tuin werkt en hij zit aan de deurklink is de deur vies, als ik mijn keukenkasjes uitsop moet mijn servies ook afgewassen worden want misschien is er wel sop ingevallen, halverwege het eten denk ik soms misschien is het wel niet genoeg opgewarmd en eet ik het maar niet meer op... Kortom ik kan niet meer en wordt echt gek... (en m'n man erbij)

Ook vind ik het erg moeilijk om te genieten van dit wonder! Het is heel erg gewenst en welkom (al heb ik de gebruikelijke onzekerheden of ik het allemaal wel kan) Maar zodra ik denk heerlijk hij/zij schopt lekker bekruipt mij het gevoel misschien gaat het kindje wel overlijden.
    Nu is het wel zo dat kortgeleden in familiekring een kindje onverwachts na de geboorte is overleden en sindsdien is het heel sterk vermeerderd. Maar ik weet niet wat ik er mee moet.
    Ik heb constant huilbuien en ben echt de hele dag mijn huis aan het poetsen (mijn man herkend me niet weer, want ik hield niet van schoonmaken) Komt dit door de hormonen en gaat dit weer over? Want dit is niet meer leuk ik heb echt het idee dat ik gek wordt. Soms denk ik geef me een spuitje dat ik over 8 weken wakker wordt en het kindje er heerlijk is.. Terwijl ik echt de hele tijd heb genoten van mijn zwangerschap (eerste 3 maanden wel bang voor een miskraam want die heb ik al eerder gehad) maar ik ben nu echt op!
    Alvast hartelijk bedankt voor het doorlezen van mijn verhaal...
    (ik ben al in therapie voor een dwangstoornis, maar die is verminderd/ bijna weg en nu is dit er voor in de plek gekomen ofzo maar hier kan ik niet mee leven, maar mijn psycholoog zei ook dit kan ze niet in zo'n korte tijd wegnemen)

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord!
    Groetjes

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Je moet je niet alles wijs laten maken hoor! Onregelmatig eten kan geen kwaad voor de zwangerschap.

Je maakt jezelf wel heel erg gek, door een vuil doekje te gebruiken krijg je geen toxoplasmose en ook geen listeriose.
    Ga je op visite en vertrouw je het niet kan je gewoon nee zeggen.
    Ook van een vieze deurklink krijg jij geen toxoplasmose. En sop kan ook geen kwaad dat droogt op.
    Als jij je eten goed verhit kan het echt geen kwaad.
    Probeer te relaxen en er niet in door te draaien want dat is wat je nu aan het doen bent. Bespreek het met je verloskundige.

Dat je onzeker bent is normaal want je hormoonhuishouding legt alles op z'n kop maar je moet ook vertrouwen erin hebben dat je zwangerschap en bevalling goed loopt.

Advies is bespreek het met je verloskundige maar ook met je psycholoog want je maakt jezelf op deze manier helemaal gek en onzeker en je moet juist genieten van de zwangerschap.

Succes.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina