Ik ben Rhesus c negatief gestest. Dat is anders dan Rhesus D! wat je vaak hoort. Als ik het goed begrijp houdt dat in: Als je c negatief bent is er een kleine kans dat je antistoffen aan maakt tegen bloed kindje. (dit onderzoek is nieuw sinds 2011 kans gevolg zijn bij mij door bijv de bloedtransfusies die ik gehad heb bij geboorte eerste kindje, heb er al 2.) Las net ergens dat er ongeveer maar 60 mensen in nederland zijn die antistoffen aanmaken. Incl mannen .. Als je antistoffen aanmaak gaat je lichaam aanvallen tegen bloed kindje met alle gevolgen van dien. (ernstige, doofheid, hersenbeschadiging of overlijden baby) Zijn er mama's die dit zelfde hadden en ook antistoffen aan maakte?
Geen stess hoor! Rhesus c is veel minder van belang van Rhesus D en de kans dat er uberhaupt iets gebeurt is echt heel erg klein. (Ik ben ook negatief overigens)
Ik heb dat ook en mij zeiden ze dat ik me daar niet te druk om moet maken... Dus dat doe ik dan ook niet...
Hier ook rhesus C negatief. Bij 27 weken bloed moeten prikken (mag pas na 27 weken) en maak gelukkig geen antistoffen aan Rhesus D hebben ze wel een injectie voor, rhesus C helaas niet en kun je niks tegen doen mocht je wel de antistoffen aanmaken
ja dat had ik ook begrepen. Enige wat ze kunnen doen is extra controles. Nu maar hopen dat het meevalt allemaal. Maak me er niet heel druk om, maar hoor liever dat gewoon alles ok is.
Ik ben ook Rhesus C negatief en heb mijn bloed laten testen. Nog geen reactie gehad, dus neem aan dat ik geen antistoffen aanmaak. Qua cijfers begreep ik dat 15% van alle mensen Rhesus C negatief zijn. Van deze mensen maakt ook maar 15% antistoffen aan bij de juiste omstandigheden (aanraking met bloed). Dus van alle 16 miljoen Nederlanders, zijn er 320.000 die antistoffen gaan aanmaken. Bedenk dat de helft man is, dus 160.000 vrouwen. Maar ja, niet iedereen hier van is zwanger en bovendien komt niet iedereen in aanraking met bloed. De kans dat je met bloed in aanraking komt tijdens je zwangerschap is aanwezig, maar heel klein, waarschijnlijk nog het grootste bij de bevalling. Er zullen dus heel weinig mensen zijn die gevolgen ervaren van hun Rhesus C negativiteit. De gevolgen van antistoffen zijn tijdens een zwangerschap natuurlijk heel groot. Daarom wordt het onderzocht. Ook ik heb begrepen dat ze helemaal niets voor je kunnen doen, maar dat ze het wel in de gaten houden. Zal je nog een keer worden getest na de bevalling trouwens? Dat heb ik even niet onthouden.
En zelfs al krijg je een reactie, dan is die veel milder dan bij Rhesus D antistoffen. Dus... leuk dat ze testen (en ook wel goed hoor), maar verder niet te veel bij stilstaan, want de kans dat je er mee te maken krijgt is minimaal.
Ik moet met de 27 wkn ook bloed laten prikken en hier zeiden de gyn en de huisarts dat je juist wel een spuit krijgt wanneer je kindje afwijkt.
Ik heb dit dus ook hoorde ik vandaag. Ik heb net bloed laten prikken. Over twee weken hoor ik of er antistoffen zijn, maar die kans is erg klein zei mijn gyn.
ik ben ook resus kleine c negatief.. en maak geen antistoffen aan. mijn verloskundige vertelde me dat ze het moeten testen, maar dat er niets mee gedaan kan worden.. dus waarom het getest wordt? is mij (en haar) een vraag.. geen zorgen
Ik heb ook rhesus C negatief. Ik maak me er niet druk om en zie wel wat er is. Pas na de 27 weken hoef ik me eventueel zorgen te maken.
Zorgen maken hoeft ook echt niet hoor. Mijn bloeduitslag was negatief, dus geen antistoffen, heel fijn!
hier ook maar weet niet veel over. heb me daarom ook net druk kunnen maken. week 27 moet ik weer bloedonderzioek dat is het enigste wat ik weet.en als het weer negatief is wat dan??
Hier ook rhesus c negatief moet over 2 weken bloed prikken en dan kijken of ik antistoffen aanmaak ook mij is verteld over een spuit die ik dan eventueel zou krijgen voor de antistoffen,maar ga me er niet al te druk om maken dat heeft de vk ook gezegd!
ik ben ook Rhesus C negatief. Ik heb alleen begrepen dat er geen spuit voor is. Dat is alleen maar als je Rhesus D negatief bent. Ze houden je alleen maar meer in de gaten als je na 27 weken bij de bloedtest weer negatief test. Of heb ik het nu verkeerd begrepen?
de vk stelt je best gerust en je maakt je daarom geen zorgen. maar als je zo op internet leest erover vind ik het toch wel een eng idee.als je eenmaal negatief bent kun je dan weer positief testen dan.?