rhesus c negatief

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door beertje1987, 17 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Vandaag uitslag van bloedonderzoek gekregen en alles was goed gelukkig maar was wel rhesus c negatief. Vk deed er vrij luchtig over en drukte me op het hart me er geen zorgen over te maken. Maar moet nu wel nog een keer bloedprikken met 27 weken en extra controles daarna. Ik kan er niet veel over vinden op internet alleen dat het minder erg is dan rhesus d negatief zijn...

Iemand ervaring hiermee die mij wat extra info kan geven?

Bedankt alvast :)

2. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

2 aug 2011
    660
    113
    43
    #2 Mirjam04, 17 dec 2012
    Laatst bewerkt: 17 dec 2012
    Ik ben O negatief en heb met 27 weken bloed laten prikken. Ons kindje is ook negatief, welke letter weet ik niet. Volgens vk niet van belang. Niks aan de hand dus.
    Mocht het anders zijn geweest had ik een prik gekregen na de geboorte.
    Je hoeft je niet druk te maken hoor. Die eventuele prik is van belang bij een volgende zwangerschap. Op deze zwangerschap heeft het geen effect. Zo is het mij verteld, over na controles weet ik niks. Is mij niet verteld.

3. LBlue

LBlue Bekend lid

10 jan 2012
    764
    0
    0
    C wordt pas sinds een (half) jaar bekeken ongeveer... De gevolgen zijn niet groot. Je krijgt bij verschil (je kindje dus wel positief) volgens mij extra echo, maar niet iets zoals bij een rhesus D.
    Je hoeft je geen zorgen te maken.

4. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik kan het je misschien over een paar weken vertellen. Bij was er ook iets met rhesus C, vorige week opniew geprikt en volgende week bij controle hoor ik meer...

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Jij hebt het over rhesus D negatief ipv rhesus C negatief, dat zijn 2 hele verschillende dingen.
    Rhesus D negatief bestaat een prik voor, rhesus C negatief is niks voor.

Als je rhesus C negatief bent kun je antistoffen tegen het bloed van je kindje maken zodat je kindje ernstige bloedarmoede kan ontwikkelen met oa een groeiachterstand tot gevolg, er bestaat geen prik of niks tegen.

Hier ook rhesus C negatief maar heb met 27 weken bloed geprikt en maak gelukkig geen antistoffen aan tegen de baby

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Daantje, niet zo panieken. Het technische verhaal achter rhesus c is idd hetzelfde als bij rhesus d. Echter de gevolgen zijn lang niet zo erg en de kans dat er uberhaupt iets gebeurt is extreem klein. Wat je vk zegt: geen zorgen maken!

7. acnaib

acnaib Bekend lid

19 mei 2008
    560
    1
    0
    Moeder
    Dongen
    Ik heb het ook en maakte me ook zorgen vorige week, maar heb de vk gebeld en die heeft het nog eens uitgelegd! Er is niks om je zorgen over te maken!

8. Ises

Ises Actief lid

26 mrt 2012
    255
    0
    0
    Ik heb ook een negatieve bloedgroep en heb met 27 weken weer bloed laten prikken. Baby blijkt positieve bloedgroep te hebben. Om zeker te weten dat ik haar bloed niet ga afstoten heb ik een injectie in mijn been gehad, en ik heb er een meegekregen voor een paar uur na de bevalling. Geen prettige injectie, maar verder geen probleem.

9. SeaShell

ik paniek niet hoor, maar mensen halen hier Rhesus D waar je WEL een injectie voor kan krijgen na de bevalling door de war met Rhesus C waar geen injectie voor bestaat en iets heel anders is

Iemand met een + (positieve) bloedgroep kan geen rhesus D hebben en daar hoef je dus geen controle voor, maar iemand met een positieve bloedgroep kan WEL rhesus C, dus enkele halen het door de war in dit topic

dat is dus rhesus D en geen rhesus C.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #10 merah, 18 dec 2012
    Laatst bewerkt: 18 dec 2012
    Klopt (dat door elkaar halen), maar er is geen reden tot zorg. De gevolgen bij een rhesus c 'mismatch' zijn kleiner dan die van rhesus D (omdat rhesus D een sterkere bloedgroep is).
    Onderstaande tekst komt uit jouw bericht en ik vind dit dus wel 'panieken' in die zin dat je vrouwen nu erg ongerust kunt maken, terwijl het verhaal van bloedarmoede (of in ieder geval de extreme vorm hiervan) eerder voorkomt bij D als bij c.
    De kans dat er bij mismatch ernstige bloedarmoede optreedt is iets in de orde van 0,002% of zo.
    Dat is alles wat ik bedoelde.

Als je rhesus C negatief bent kun je antistoffen tegen het bloed van je kindje maken zodat je kindje ernstige bloedarmoede kan ontwikkelen met oa een groeiachterstand tot gevolg, er bestaat geen prik of niks tegen.

11. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

2 aug 2011
    660
    113
    43

Ik haal niks door de war, ik vertel mijn ervaring en wat mij is verteld.
    Dat verhaal over rhesus D en C is mij niet bekend en weet daar niks over.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mirjam, jij schrijft dat je 0 negatief bent.
    Dit 'negatief' slaat op de rhesus D bloedgroep/factor.
    De prik waar je het over had is er dus wel voor rhesus D, maar niet voor Rhesus c. Idd om problemen bij een volgende zwangerschap te voorkomen.
    Ik denk dat Daantje dit bedoelt.

13. SeaShell

Idd Merah, dat bedoel ik

Dit topic gaat over Rhesus C negatief
    En Mirjam04 en Isis hebben het over Rhesus D negatief waar dit topic niet over gaat en iets heel anders inhoud dan Rhesus C negatief

14. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #14 piccolina, 18 dec 2012
    Nou ik heb het ook en?
    heel veel mensen hebben dat en het kan pas gevaar zijn als
    - jou man heeft andere resus en je kindje dan ook kan het hebben misschien.
    - jou bloed komt bij die van de baby en dat kan allen komen door de ongeluk (auto of vallen etc). Omdat resus C wordt afgestoten door ander resussen testen zij het bij 27 weken of je bloed een anti stoffen heeft gemaakt als dat wel het geval is dan er is een kans dat je bloed bij de bloed van de baby heeft gekomen.

Bij 27 weken testen zij of je geen zwangerschapsvergiftiging hebt of wel of bloed van jou niet bij de baby komt als dat het geval is dan wordt je baby zo snel mogelijk geboren.

niks aan de hand de kans is echt mini mini

Ze testen het op C trouwens pas sinds 1 juli 2011 dus het is niet zo echt erg of zo als D (kan is er wel maar die bestaat echt uit allen zoals mijn vk mij zei dat door ongeluk of door vallen of iets dergelijke je bloed in de bloed van de baby komt)

"Soms maken vrouwen met rhesus-C-negatief bloed antistoffen tegen het bloed van de baby. De antistoffen kunnen bloedarmoede bij de baby veroorzaken. Het bloed van zwangeren met bloedgroep rhesus-c-negatief wordt daarom in week 27 nogmaals gecontroleerd op de aanwezigheid van deze genoemde antistoffen. Als het laboratorium deze rhesus-C-antistoffen vindt krijgt u verder onderzoek in het ziekenhuis. Zwangeren met rhesus-C-positief bloed hebben geen verder onderzoek nodig."

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    TS, laat je aub verder voorlichten door je vk.
    Want ook wat Piccolina zegt is niet waar. Als je al antistoffen hebt gemaakt met 27 weken dan wordt het kind niet zo snel mogelijk gehaald. Je wordt enkel dmv echo's beter in de gaten gehouden en alleen als er tekenen zijn van ernstige bloedarmoede wordt overwogen het kind eerder te halen.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Merah - ik heb het ook over allen als er ongeluk was bijvoorbeeld auto ongeluk waardoor je antistoffen aanmaakt dan halen ze baby wel eruit (dat was bij mijn vriendin ook zo: zij had cyste en die is geknapt en zei had resus C: ze hebben het niet eens meer gecheckt bij 27 weken maar ze werd gewoon ingeleid zsm baby geboren.
    in elke andere manier kan je die antistof niet aanmaken (jou bloed komt niet bij de baby gewoon). misschien bestaan er andere mogelijkheden dat dat wel kan maar dan bekijk ziekenhuis het per geval. sommige worden prik gegeven en sommige worden geadviseerd om eerder ingeleid te worden.

Ik heb die info van mijn gen. en mijn vk ook gekregen.
    dus per geval verschilt het wat ze verder doen als het zover is, maar principe van wat ik zeg is wel waar :)
    Antistoffen veroorzaken niet alle bloed armoede maar behalve dat ook: schade aan hersens, nieren en enorme achterstands groei. Google even anders....

TS hoeft zich geen zorgen te maken gewoon vooral niet nu.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #17 merah, 18 dec 2012
    Antistoffen kun je zeker wel ook op een andere manier maken. Met name aan het einde van de zwangerschap kan er uitwisseling zijn tussen bloed van moeder en kind (zonder ongeluk) en ook tijdens de bevalling. Dit geldt zowel voor rhesus c als D.

Nogmaals een prik voor rhesus c is er niet (en is ook niet nodig omdat de risico's van rhesus c antagonisme veel kleiner is dan bij rhesus D).

Even een toevoeging: Ik wil niemand persoonlijk aanvallen. Iedereen heeft natuurlijk gewoon gehoord wat hij/zij heeft gehoord.
    Maar wat ik heb geprobeerd duidelijk te maken is hoe het zit (het verschil tussen Rhesus c en D) en hoe de procedure normaal gesproken gaat, incl mogelijke risico's.

18. SeaShell

klopt idd wat je zegt. als je rhesus C negatief bent en antistoffen aanmaakt tegen de baby kan het kind foetale bloedarmoede ontwikkelen waardoor de groei stagneert en erger. Door echo's word dit idd in de gaten gehouden en als de nood er is ingegrepen.

19. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Dank voor jullie reacties. Ik ga er maar van uit dat er geen probleem is. Zeker omdat het nog maar net onderzocht wordt en mijn vk heeft gezegd dat ze het nut er niet heel erg van inziet. Ik heb ook nog niemand gehoord die er problemen mee heeft gehad. Rhesus D is gewoon positief dus dat gaat geen problemen opleveren en daar iemand het had over een 0.002% kans ga ik daar maar van uit.

20. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0

Deel Deze Pagina