rhesus c negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Bodien, 28 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bodien

Bodien Fanatiek lid

15 mrt 2013
    1.614
    166
    63
    ik heb te horen gekregen dat ik rhesus c negatief bloed heb. heeft iemand hier ervaring mee hoe alles dan gaat verlopen? en ook in een volgende zwangerschap?

2. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    ik ben ook rhesus negatief.. eigenlijk steld het niet zo veel voor omdat ze in de 27ste week nog een keer bloedprikken (om te kijken wat je kindje is, dacht ik) en als je kindje rhesus positief is krijg je een prik. weet het niet meer zo heel erg precies...... maar als jij zelf rhesus negatief bent en de baby is bv rhesus positief, kan je antistoffen gaan aanmaken op dat rhesus positieve bloed, als je daarmee in aanraking komt. voor deze baby maakt het niets uit. maar als je nog een keer zwanger raakt en dat kindje is ook rhesus positief, krijg hij dus te maken met die antistoffen.
    die prik zorgt er voor dat je lichaam geen antistoffen maakt.

in ieder geval niets om je zorgen over te maken,
    prikje, en klaar :)

3. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    klopt niet helemaal.. rhesus d negatief krijg je een injectie voor,
    rhesus c daar hebben ze dat nog niet voor.

Bloedgroep Rhesus c-negatief - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Ik ben zelf rhesus d negatief rhesus c positief.
    Niet te veel zorgen maken, doe je dat wel, bespreken met je vk dan kan die je vast gerust stellen!

4. Bodien

Bodien Fanatiek lid

15 mrt 2013
    1.614
    166
    63
    ja ik heb het hier specifiek over rhesus C, hoe dat dan zal gaan.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Voor rhesus C is inderdaad geen prik. Dat is voor rhesus D.
    Ik was ook rhesus C negatief. Volgens de vlos was dit iets wat ze nog niet zolang testen. Soort proef. Ze gaf aan dat ze in 10 jaar tijd nog nooit een baby tegen was gekomen met rhesus C negatief en dat me niet druk hoefde te maken. Er waren veel vrouwen bij wie ze negatief testte maar waarbij de uitslag rond 27 weken gewoon goed was. Sterker nog, er is onder vlosjes zelfs weinig tot niet bekend wat ze uberhaupt moeten doen als de test niet goed blijkt te zijn. Dat zou ze dan na moeten vragen in het ZH. De 1 zegt dat je onder de gyn gaat vallen en in het ZH moet bevallen en de andere zegt weer van niet.
    Ik kreeg iig te horen dat al als de waarden tussen mij en de baby zouden verschillen, ik antistoffen maak tegen het bloed van de baby. ALS die antistoffen in aanraking zouden komen met die van de baby dan zou de baby bloedarmoede kunnen krijgen tijdens zwnagerschap en/of na de bevalling.
    Maar de kans dat het bloed in aanraking zou komen was zeer klein. Alleen als de placenta zou scheuren of tijdens bevalling? En als ik een harde klap in mn buik zou krijgen dan moest ik me ook melden. (Kon er ook bloed vrij komen bij de placenta).
    Vond het wel vreemd want dacht dat je sowieso bloed deelde met je kind... maar goed, weer wat geleerd:)

6. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    oh wist niet dat dat zo verschillend was, sorry.
    maar wat vervelend dat je nu niet zo goed weet wat je te wachten staat...

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Geen zorgen maken hoor! Het stelt echt niets voor. Er wordt per jaar slechts een enkel kind geboren waar problemen zijn met Rhesus c antagonisme. Die problemen zijn vergelijkbaar bij rhesus D, maar meestal milder.
    Er is geen middel (prik) voor. Mocht je antistoffen maken dan krijg je vaak wel een extra echo om te kijken of alles nog goed zit daarbinnen.
    Maar nogmaals, bij 99,99% van de zwangerschappen is het een storm in een glas water.
    Zwangeren maken zich ongerust, de gmiddelde vk kan niet uitgelegd krijgen hoe het nu precies zit...
    Ik zeg: Afschaffen die screening (en vele medici met mij).

8. Bodien

Bodien Fanatiek lid

15 mrt 2013
    1.614
    166
    63
    jah wou dat ze me het nooit verteld hadden en gewoon deden wat ze moeten doen.

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier was het ook heel vaag; ik was rhesus c negatief, met 27 weken weer bloed laten prikken, dus ik vroeg;'Wat als ze dan antistoffen vinden?' Vk:'Dan... euh... niks.'. Je krijgt geen prik, geen extra controles, niks. Dus ja... vaag :D

10. Volgens mijn vk wordt het ook nog niet zo lang getest... Dus zo erg zal het wel niet zijn ;)

11. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Sinds juli 2011 word het getest inderdaad. Daarvoor nooit.

Hier ook rhesus c negatief. En snapte ook niet echt hoe of wat. Maar wat ik lees op internet krijg je als je antistoffen maakt extra controles.

Mijn eigen bloedgroep is positief. Nouja we wachten maar af, maar de kans dat er echt iets is, is heel klein heb ik begrepen.

Overigens 1 op de 5 vrouwen is rhesus c negatief.

Deel Deze Pagina