rhesus c negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ebbie, 22 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roeska123

roeska123 Bekend lid

28 dec 2010
    933
    1
    0
    arbeidsongeschikt
    Deventer

Ik neem aan dat ik deze week weer moet bloedprikken. Dat hoor ik morgen.
    Op mijn zwangerschapskaart staat geen percentage achter de uitslag.

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Nogmaals, de kans dat zoiets met rhesus c en bij 1e kindje gebeurd is zeeeeeer klein. Bij rhesus c zijn de bloedarmoede en geelzucht heel licht. Vandaar dat ze ook nog niet veel mee doen.
    Rhesus D is veel erger en denk dat je daarmee in de war bent. Dat kan echt ernstige gevolgen hebben.
    En bij zowel rhesus c en vooral D ligt het gevaar vooral bij een volgende zwangerschap. Bij rhesus c komt er pas antistoffen van moeder bij de geboorte of als er wat mis is met placenta. Bij een volgende zwangerschap zijn die antistoffen er vaak al vanaf het begin aanwezig dus veel grotere gevolgen voor baby.

3. Angarcia

Angarcia Actief lid

19 jul 2013
    205
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik ben echt niet in de war.
    Ik heb het echt over rhesus c. Bij 27 weken werden er antistoffen in het bloed gevonden. Uiteindelijk eerder gehaald omdat de antistoffen veel werden. En ze is opgenomen in het ziekenhuis omdat ze erg geel zag.
    Toen er ook antistoffen waren gevonden bij 27 weken bloedtest, gelijk medisch.

Maar goed, heb het nou al 3 keer gezegd... en ik ben echt niet in de war!

4. Smokey11

Smokey11 Actief lid

20 jan 2013
    274
    23
    18
    Vrouw
    Hoi,

hier ook rhesus C negatief geprikt.
    Met 27 weken opnieuw geprikt en bleek gelukkig niets aan de hand te zijn dus verder geen onderzoeken/ controle's nodig.

Ik had ook van alles gelezen op internet.
    Maar je maakt je alleen maar gek wacht gewoon je 27 weken af, het komt vanzelf aeld de allemaal goed en anders verteld de VK je er alles over wat er gaat gebeuren.

Succes!!
    XX

5. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van de website van het RIVM:

Ernstige en zeer ernstige HZFP (=de ziekte die je kindje kan krijgen doordat je afweerstoffen aanmaakt door Non-Rhd-IEA (waaronder anti-c, maar ook anti-e en anti K, waar ik overigens nog nooit van heb gehoord) waarbij een wissel- of bloedtranfusie of intra-uteriene transfusie nodig is komt respectievelijk 10 en 4 keer per jaar voor (op 200.000 bevallingen).

Ter vergelijking; ernstige HZFP door rhesus D negatief komt nog zo'n 55 keer per jaar voor (op 200.000 bevallingen) ondanks de injectie. 0,29% maakt toch antistoffen aan voor rhesus D negatief.

Aan het begin van de zwangerschap heeft 0,33% non-rhd-antistoffen (dus weer anti-c, anti-k en anti-d. Dat zijn ongeveer 650 zwangeren van de 200.000. Later in de zwangerschap komen er daar nog zo'n 6% bij. Dus zeg maar zo'n 13.000 per jaar, waarbij er in 14 gevallen ingegrepen moet worden door een transfusie.

Ik zou dus zeggen, hele kleine kans :) De kans dat er iets fout gaat bij rhesus D negatief is groter dan bij c, ondanks dat er voor D dus wel een injectie is.

6. roeska123

roeska123 Bekend lid

28 dec 2010
    933
    1
    0
    arbeidsongeschikt
    Deventer
    ik ben vanmiddag bij de verloskundige geweest.
    ze vertelde me dat er geen nieuw bloedonderzoek hoeft plaats te vinden, omdat ik geen antistoffen aanmaak.
    dus bij mij is alles in orde.

de kleine meid is al ingedaald! lekker op tijd hihihi!

7. Ebbie

Ebbie Niet meer actief

Dat is goed nieuws!
    Al ingedaald? Dat is snel! Ik wil je alvast veel succes wensen bij de bevalling. Hopelijk blijft ze in ieder geval tot de 36e week in je buik zitten!!

8. roeska123

roeska123 Bekend lid

28 dec 2010
    933
    1
    0
    arbeidsongeschikt
    Deventer
    Dank je Ebbie. De vk zei dat het vroege indalen niets zegt over wanneer ik ga bevallen, dus we wachten het rustig af.Het verklaard iig wel waarom ik zo'n druk op mijn onderbuik heb, en waarom het soms zo'n pijn doet tijdens het lopen...;)

9. mama2be27

mama2be27 Actief lid

12 dec 2011
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat had ik ook. Ben alleen rhesus c negatief. De kans is echt heel klein. Ik maakte mij de vorige zwangerschap daar ook zorgen over. Vooral omdat er veel enge dingen op internet staan. Het klopt dat er geen prikken voor zijn. De verloskundige, gyno en huisarts zeiden allemaal dat ik mij er geen druk over moest maken. Het wordt pas sinds kort getest. Eerder keken ze er met bloedprikken niet naar (dus niet naar de rhesus c) en dan wist je het ook niet. Er werd mij in het ziekenhuis gezegd dat ze tot nu toe nog geen problemen met de rhesus c hebben gehad. Hoop dat dit je iets gerust steld.

Deel Deze Pagina