Ondertussen kan ik aan niets anders meer denken dan de aankomende bevalling. "en ik haat het als mensen goedbedoeld dan zeggen ohhhh.. maar je moet nog 7 weken.. en misschien zelfs wel langer" I know peoples! Maar dat maakt mijn ongeduldigheid niet minder Anyway, sinds maandag avond heb ik (en dan vooral s'avonds en s'nachts) menstruatieachtige krampen in mijn onderbuik en onderrug en knijpt mijn bm samen. Het gaat soms gepaard met harde buiken maar niet altijd en ik heb het tussen de 1 en 3 keer per nacht. Zijn dit nou oefenweeen of zou het toch met indalen te maken hebben?
Toevallig had ik het van de week opgezocht, omdat ik menstruatie-achtige-pijn had maar nog maar 29 weken zwanger ben. Ik had toen het volgende gevonden op een site van een verloskundige: Weeën Het woord wee betekent letterlijk pijn. Maar in de verloskunde wordt bedoeld het samentrekken van de baarmoederspier(en). Er zijn verschillende soorten weeën. 1. Zwangerschapsweeën of harde buiken Deze ontstaan meestal vanaf de 3e maand. De oorzaak is het groeien van de baarmoeder en soms vermoeidheid of spanning. Ze komen zonder regelmaat. Meestal doen ze niet echt pijn maar ze kunnen op menstruatiepijn en/of darmkrampen lijken. Ze gaan vanzelf weer weg. Een warme douche of kruik en/of een lekkere massage kunnen heel ontspannend werken en kunnen er voor zorgen dat harde buiken sneller verdwijnen. Ga vroeg naar bed. U mag eventueel een paracetamol nemen. 2. Voorweeën Deze ontstaan meestal vanaf de 6e maand De oorzaken zijn vaak: Hevige bewegingen van de baby, een volle blaas, groeispurtjes van de baby waardoor de baarmoeder extra oprekt, vrijen, vermoeidheid aan het einde van een dag, stress/ spanningen en soms ook een blaasontsteking Het kenmerk van voorweeen is vaak dat ze kortdurend en niet pijnlijk zijn. Het is echter ook wel normaal als voorweeen juist wat langer aanhouden en wel wat pijnlijker zijn. Een warm bad, lang onder een warme douche of een massage, ontspannen en zorgen ervoor dat de voorweeën sneller overgaan. 3. Indalingsweeën Deze kunt u voelen vanaf 34 weken tot vlak voor de bevalling. De oorzaak is het indalen van het hoofdje in het bekken. Het indalen hoeft niet met weeën te gebeuren. Hebt u wel weeën dan voelt u regelmatig de buik hard worden met eventueel een trekkende pijn in de onderbuik. Het kan wel enkele uren duren voordat het over is. Om een onverklaarbare reden beginnen deze weeën vaak 's avonds of 's nachts. Waarschijnlijk bent u dan het meest ontspannen. Slaap overdag nog een paar uur. Uiteindelijk blijkt de bevalling niet begonnen, want de weeën stoppen. Nu helpen warmte en een ontspannende massage ook. 4. Bevallingsweeën Deze weeën zijn vaak veel pijnlijker dan de hierboven genoemde weeën. Ze zullen leiden tot ontsluiting. De weeën komen elke 3-4 minuten en houden ongeveer een minuut aan. De hierboven genoemde voorweeën kunnen overgaan in de bevallingsweeën. Wanneer u anderhalf tot twee uur lang elke 3-4 minuten een wee hebt die een minuut aanhoudt, dan zal de bevalling waarschijnlijk begonnen zijn. U kunt dan contact met ons opnemen. Omdat de bevalling bij een volgend kindje veel sneller kan verlopen mag u na 1 uur weeën al contact opnemen. Uiteraard mag u altijd eerder bellen indien u het gevoel heeft dat het allemaal veel sneller lijkt te verlopen. De bevalling zal dan waarschijnlijk sneller verlopen.
Het zou zeker met indalen te maken kunnen hebben. Een week of 2 geleden begon het bij mij, toen was ze nog niet ingedaald. Vandaag controle gehad en ze is begonnen met indalen, bovenste stukje ligt nu in mijn bekken, ze ligt nog niet vast maar ik heb nu wel het gevoel dat ze verder aan het zakken is. Heb de hele dag al wat last van mijn buik/bekken.
Heb je het alleen 's nachts? Kan anders ook een blaasontsteking zijn, voelde bij mij ook zo, maar de hele dag door. Maar hoop dat het oefenweeen zijn, die heb ik niet gehad,dus weet ik niet.
Heb het inderdaad alleen s'nachts gehad en ik word om de twee weken gecontroleerd op blaasontsteking dus dat kan het echt niet zijn. Zelf denk ik ook dat het met indalen te maken heeft, maar mijn schoonzus herkende het als oefenweeen vandaar dat ik het hier vroeg.