Hallo, ik heb even een vraagje. In week 14/15 moest ik van de VK bloed laten prikken (standaard controle voor HIV e.d.), maar nu is daar uit gekomen dat ik dus rhesus c negatief ben. Blijkbaar kun je dan antistoffen aanmaken tegen de bloedgroep van je baby, die kans is overigens heel klein volgens de VK. In week 27 moet ik opnieuw laten bloedprikken om te kijken of dit het geval is. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik hoor er graag wat meer over . Groetjes!
Hier hetzelfde.. Maak je niet te druk.. Volgens mijn verloskundige kan het geen kwaad is het alleen maar ter controle, en dat mocht je straks dus een andere bloedgroep hebben dan de kleine krijg je rond de 30 weken een prik en houden ze je bij de bevalling goed in de gaten dat je bloed zich niet mengt met de kleine.. Anders zou je elkaar kunnen vergiftigen. Bij mij was de uitslag goed en hoef dus uiteindelijk geen prik of iets meer gelukkig.
Hier ook deze controlles gehad en het bleek met week 27 allemaal goed te zijn... Maar daar is wel een fout gemaakt bij mij want kleintje had toch een andere bloedgroep waardoor hij geel ging zien en 2dagen onder de lampjes moest... Volgende zwangerschap krijg ik daar dus een prik voor.. Maar het is gelukkig niks ergs alleen een andere bloedgroep
voor de resus c is geen prik. Ben het zelf ook en ook met 27 weken nog een keer getest en niets aan de hand tot een paar jar terug testen ze dit niet eens. waar de dames bovn mij het over hebben is de rhesus d negatief kijk hier maar eens naar Bloedgroep Rhesus c-negatief - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Rhesus c negatief is idd geen prik voor, ik ben zelf ook rhesus c negatief en moest met 27 weken weer bloedprikken. Ik had geen antistoffen tegen m'n dochter. De kans dat het foute boel is, is erg klein bij rhesus c negatief.
Bedankt voor jullie reactie. Hopelijk is de uitslag van het bloedprikken in week 27 gewoon goed en hoeft er verder niets gedaan te worden . We wachten het af...
Hier had ik bij de "eerste" check ook dat er uit kwam dat ik resus negatief was maar eenmaal bij 27 weken was er niks meer aan de hand
In principe maak je ook geen antistoffen aan tegen je kindje, ook niet als je kindje positief is. Dit komt omdat jouw bloedbaan volledig gescheiden is van de bloedbaan van je kindje. Alleen als er iets uitzonderlijks gebeurd, bijvoorbeeld een harde klap op je buik, is er een kleine kans dat er een adertje springt waardoor het bloed toch met elkaar in contact komt. Op dat moment zou het kunnen zijn dat je wel antistoffen gaat aanmaken. Zoals gezegd, de kans is gelukkig klein bij Rhesus C negatief, en er is geen prik voor. Wel willen ze het graag nog een keer extra controleren. 1x aan het begin van de zwangerschap, en 1x rond 27 weken. Meestal komt er niets uit, en merk je er verder niets van.