rhesus factor c negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Seth, 9 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riniti

riniti Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.589
    0
    36
    Roze wolk :-)
    yep, hier nog iemand met een negatieve factor!!! stond er ook helemaal versteld van, bij mijn vorige zwangerschap is hier niet naar gekeken idd, schijnt nu net nieuw te zijn!!! ik moet in week 27 bloed gaan prikken!! ben idd ook benieuwd of veel meiden dit hebben!!

2. Eef5

Eef5 Actief lid

28 jul 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een neg factor. Moet ook met 27 weken opnieuw bloed prikken. Wist ook niet precies hoe het zat, maar wel een goede link. Bij mijn vorige zwangerschap is hier ook niets over gezegd.

3. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Vraag me eigenlijk wel af, hoe de uitslagen in week 27 zullen zijn.... misschien dat we dat hier dan ook kunnen melden??
    hoevaak er nu dan daadwerkelijk anti-stoffen enzo gevonden worden....

(ooohhh ik ben trouwens TS.. alleen onder een andere naam opnieuw begonnen)

4. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Zijn er al meiden die met 27 weken zwangerschap bloed hebben laten prikken? Wat was jullie uitslag?

Ik heb vanmorgen bloed laten prikken (rhesus factor c negatief). De vk zei dat ik alleen gebeld zou worden als ze anti-stoffen vinden. Bij een goede uitslag krijg ik dat tijdens de eerstvolgende afspraak te horen. Ik ben benieuwd...

5. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Hier nog eentje. Heb er tot nu toe niet veel van gemerkt, kreeg alleen na de vlokkentest nog een extra spuit in mn k*nt. Waar ik overigens meer last van had na de tijd dan van die hele vlokkentest. Heb twee dagen een stijf been gehad:D
    Heb idd ook begrepen dat er in week 27 geprikt gaat worden, en ook de bloedgroep van baby wordt bepaald?? Geen idee hoe en wat precies, dat zie ik tegen die tijd wel.

6. Williams

Williams Lid

10 aug 2011
    18
    0
    0
    Mijn bloedgroep is O Negatief. Ik ben nu 19 weken zwanger. Mijn zusje, had ook O Negatief. Ik ben benieuwd wat mijn kleine voor een bloedgroep heeft. Mijn vriend is A positief.

7. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    dan vrees ik dat je extra bloed moet prikken om te kijken of je reageert op de rhesus factor. tot nu toe heeft je vk hier nog niets over gezegd?

8. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Het is al weer even geleden, maar ook ik ben met 27 weken getest op de bloedgroep van de baby omdat mijn resus negatief is. De baby (en dus mijn man ook) is positief, dus met 30 weken heb ik een injectie in mn bovenbeen gekregen. Deze krijg ik nog een keer, binnen 48 uur na de bevalling. Verder was er dus niets aan de hand. Het is ook ons eerste kindje en de vk zei wel dat er dan zowiezo nog niet echt wat aan de hand is, maar je al wel een injectie krijgt in het geval dat... De kans is al erg klein dat je bloed in aanraking komt met het bloed van de baby, alleen tijdens de geboorte is er een kleine kans en daarom dus die prik..
    Zo heb ik het althans allemaal begrepen ;)

9. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Hoi ik heb niet alles gelezen want daar heb ik geen tijd voor. Maar ik ben ook rhesus negatief. Mij is verteld dat dit in de praktijk nooit problemen met zich mee brengt. Het betekent dat als het kindje positief zou zijn (wat niet hoeft, alleen als hij/zij dat van de vader heeft) en het bloed zóu bij mekaar komen van moeder en kindje (wat in de praktijk nooit gebeurd) dan zou moeders bloed antistoffen aanmaken wat via de navelstreng bij de baby komt en dan gaat de baby z'n eigen bloed afbreken met alle gevolgen van dien. Maar normaal komt het bloed nooit bij mekaar, en als dat zou gebeuren, dan alleen zou het een probleem zijn als de baby rhesus positief is.

Ik moet in week 27 extra bloed prikken om te bepalen wat voor bloed mijn baby heeft. Ik heb toen gevraagd waarom ze niet naar het bloed van mijn man kijken, als hij ook rhesus negatief is zou dit helemaal niet aan de orde zijn.
    Mijn vk zei hierop: bij een zwangerschap wordt nooit het bloed van de vader meegenomen. Waarop ik vroeg: hoezo niet? dan weet je toch meteen of dit hele verhaal aan de orde is of niet? Als het niet zo is, dan hoef je het verder ook niet extra te controleren toch? Waarop zij na enig aarzelen antwoordde dat de échte reden dat ze nooit vaders bloed meenemen, is dat 1 op de 10 niet de echte papa blijkt te zijn......Wat ik schokkender vond dan mijn bloeduitslag...

In elk geval heeft zij mij ervan overtuigd dat dit niet iets is om ons zorgen om te maken, dat het in de praktijk zelden problemen met zich meebrengt en dat ze 't alleen een beetje extra in de gaten gaan houden... Dus ik maak me er ook niet te druk om.

Overigens zei mijn tante gister (van 80) dat zij ook rhesus negatief is en dat ze haar lang geleden hebben verteld dat 15% van de mensen dat is... In dat geval is de kans dus groot dat je partner wel positief is denk ik en je kindje dus ook...?

10. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb bloedgroep o- negatief. Heb bij mijn vorige zwangerschap ook alle anti D prikken gehad en nu dus weer. Met een negatieve reshus factor ( zowel c als D)ga je antistoffen aanmaken voor bloed met een positieve reshus factor. Als er dus rodebloedcellen vd baby in je bloed terecht komen ga je afweer stoffen maken tegen die rode bloedcellen en worden die dus afgebroken met als gevolg dat de baby bloedarmoede krijgt. De anti D/ c prik zorgt ervoor dat de rodebloedcellen die evt. in je bloed terecht zijn gekomen afgebroken worden, op die manier gaat je lichaam zelf dus geen afweerstoffen aanmaken en geeft het verder geen problemen. Na de bevalling krijg je ook een prik ( al de baby positief is) zodat je bij een eventuele volgende zwagnerschap geen afweer stoffen in je bloed hebt.

11. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb trouwens afgelopen woensdag een schop in mijn buik gehad en in dat soort situaties moet je er wel omdenken dat je binnen 48 uur even contact opneemt met je vk want dan moet je die anti c/d prik binnen 48 uur hebben. ( heb afgelopen woendag een trap gehad, vandaar dat ik nu helemaal op de hoogte ben ;) )

12. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Schop in je buik?? hoe dat zo...
    (ook een dreumes, peuter te verschonen... ;))

en wat goed dat je het hier meldt... in het maarttopic is iemand van gevallen.. en haar vk zei er niets over...
    had haar al even getipt om het na te vragen ivm de resusfactor...

Bij resus C is dat dus ook zo??

13. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    haha ja een drie jarige peuter die ik even op de bank verschoonde. Dat doen we in het vervolg dus op de commode.
    Wat vreemd dat die vk er niks over zei. Ik moest dezelfde avond nog naar het ziekenhuis voor een echo, een prik en bloedonderzoek. Er was zelfs eerst nog sprake van dat ik een nacht zou moeten blijven.
    Denk wel dat dat ook bij c negatief zo is. Volgens mij is het princiepe van c of d negatie hetzelfde of niet?

14. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    kreeg hier van de week ook een trap van dreumes..;) en met mn andere kindjes deden het ook.. heb ik ook wel eens flinke trappen gehad... dus dacht al zoiets... :)

heb net even diegene gpt en haar vk had er niets over gezegd.... maar blijkbaar weten de vk's het niet hoe het met C zit... aangezien ze ook zo beknopt uitleggen... ;)

15. xjacqx

xjacqx Lid

2 aug 2011
    12
    0
    0
    hallo

ik ben ook rhesus c negatief en mag over 2 weken ook prikken.
    Maar het feit over een trap in je buik heb ik eigenlijk nog nooit gehoord...
    Ik heb weleens een schop van mijn 3 jarige peuter gehad in me buik doordat hij druk bezig was naast me op de bank.... kan dit zelfs al kwaad???

16. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Het ligt eraan hoe hard je in jouw buikt bent geschopt. Bij situaties waarin van buitenaf sterk op de baarmoeder wordt gedrukt (zoals bij een schop / trap tegen de buik, maar ook bij het keren van een kind in stuitligging, een ernstige val op de buik of een auto-ongeluk) is het inderdaad verstandig om binnen 48 uur een injectie te halen. Dat is tenminste wat ik heb begrepen. Anders even navragen bij jouw vk. ;)

17. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ik ben ook rhesus c negatief. De uitslag van het bloedonderzoek (met 27 weken) was goed, ik krijg geen injecties en ook geen verder onderzoek meer. Goed nieuws dus. :)

Ik ben ook benieuwd naar de uitslagen van de anderen. Ondertussen hebben er al een hoop meiden bloed laten prikken, toch?

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Bij mij nemen ze waarschijnlijk woensdag bloed af voor 't onderzoek (ben rhesus c negatief), weet iemand hoeveel bloed ze daarvoor nodig hebben? Niet dat ik het akelig vind ofzo, vraag 't me gewoon af :p
    Ik vind het wel vervelend dat de vk niet echt lijkt te weten hoe of wat, dat komt natuurlijk doordat 't nog maar sinds begin juli getest wordt, maar toch!

19. Suits

Suits Actief lid

1 aug 2011
    242
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Het principe van c en d is weer net iets anders, hoe het precies zit, geen idee...
    Maar ik ben rhesus c neg en heb afgelopen woensdag een vruchtwaterpunctie moeten ondergaan, maakte me dus goed zorgen.

Heb de dokter van het erasmus dit verteld en gevraagd of ik dan ook een prik moest krijgen.
    Hij gaf aan dat dit bij d neg wel het geval zou zijn, maar bij c niet. Kreeg er geen verdere uitleg bij (ook al had ik die wel gehad, had ik het waarschijnlijk toch niet helemaal kunnen herhalen, door de zenuwen ben ik wel meer vergeten wat er tegen me gezegd is daar, geukkig was vriendlief er om me steunen en wel dingen te onthouden;)) maar het is dus net weer even anders...

20. Tante29

Tante29 Bekend lid

29 apr 2008
    656
    0
    0
    @beertje: wat ik niet snap is dat je leest en er verteld wordt dat het vooral bij een volgende zwangerschap risico's geeft, omdat er dan eerder antistoffen in de moederkoek komen. Geeft het dan niet dat er pas standaard bij 27 wkn geprikt wordt? Zou er dan niet bij vervolgzwangerschappen eerder geprikt moeten worden? Want dat is nu niet het geval en dat vind ik een beetje eng.

Deel Deze Pagina