Anitstoffen wordt sowieso al elke zwangerschap geprikt.... of er antistoffen zijn ontstaan NA een vorige zwangerschap... zoals ik begrepen heb, heb je vanaf... een bepaald aantal weken( weet even het aantal niet meer, maar dacht rond 24) kans op aanmaak... en zou het vanaf week 27 aantoonbaar zijn.... hier nog niet geprikt... moet volgende keer met precies 27 weken naar vk, ben benieuwd of ze het zelf wel onthouden heeft...
Hier ook rhesus C negatief. Maar na mijn bloedafname niets meer gehoord, dus ik neem aan dat het allemaal goed is. Woensdag weer naar de vk, dan vraag ik er voor de zekerheid nog wel even naar. Ik vind het raar dat je geen spuit krijgt als je kindje positief is, terwijl dat bij Rhesus D wel zo is. Wat heeft het onderzoek dan eigenlijk voor nut? Ik snap wel dat het voor de antistoffen is, maar wat als je die later alsnog gaat maken? Die spuit is dan tenminste uit voorzorg lijkt mij. Ik vind het allemaal maar vaag, maar maak me er maar niet te druk om want voor juli werd niemand erop getest en toen ging het ook altijd goed.
@ Doortje: Ik heb van mijn vk begrepen dat je bij een negatieve rhesus C geen spuit krijgt omdat ze daar nog geen vaccin tegen hebben! De rhesus C is pas net ontdekt en ze weten er gewoon nog te weinig vanaf. Ze testen je bloed met 27 weken, en als dan blijkt dat je antistoffen aanmaakt dan ga je onder controle bij de gynaecoloog. Heel veel meer dan jou en je uk goed in de gaten houden kunnen ze volgens mij niet...
Is er hier inmiddels iemand die ook rhesus c negatief is, en waarvan de bloedtest met 27 weken niet goed was? Ik ben zelf ook rhesus c negatief, en heb vandaag bloed laten prikken. Maar het wordt me nergens echt duidelijk wat er nou gaat gebeuren als de uitslag van het bloedonderzoek niet goed is. Wat is er dan eigenlijk precies niet goed, en wat gaat er dan verder gebeuren? Ik hoor en lees alleen overal dat er dan verder onderzoek gaat plaatsvinden. Maar wat voor onderzoek dat dan is, dat weet m'n vk me niet goed te vertellen, en van het internet word ik ook niet veel duidelijk. En kun je dan nog wel onder behandeling van de vk blijven, of moet je in het ziekenhuis onder controle blijven?
Beep.. heb vandaag zelf (ben TS) ook bloed laten prikken.... maar ook geen idee wat er gaat gebeuren. Vk zei wel dat ze normaal standaard prikken gaven maar dat het nu niet meer is... (verder ook niets...) Zag trouwens dat het buisje helemaal naar Sanquin Amsterdam wordt gestuurd.... (moest zelf posten) ben benieuwd...
Ik heb ondertussen de uitslag binnen. Ook Rhesus C. Maar dit was goed, de baby en ik hebben hetzelfde. Na de bevalling word ik nog nog een keer geprikt (zelfde prik als met bloed prikken) en uit de navelstreng wordt bloed gehaald. Dus ik krijg de eerste tijd niets ingespoten. Ook mag ik gelukkig dus gewoon bij de verloskundige blijven. Volgens mij is het bij de meeste meiden hier zo, dat het overeenkomt met de baby. Ik hoop dat dit voor jullie ook zo is!
ik heb ook de rhesus C, ben met 28 weken geprikt en de kleine is ook negatief dus hoeft verder niks aan gedaan wat ik had gebrepen van de vk was dat als de kleine positief zou zijn ze je extra blijven controleren en je in het ziekenhuis moet bevallen
Ik ben gisteren geprikt en ik vroeg me af hoe en wanneer ik de uitslag te horen krijg. Volgende afspraak is over 3 weken.
De assistente van mijn vk zei dat ze de uitslag binnen een week zou hebben, maar dat ze alleen zou bellen als er verder onderzoek nodig zou zijn. Als alles goed is hoor ik dit gewoon tijdens m'n volgende afspraak.
Meen je niet...???!!! (niet dat ik je niet geloof hoor , maar zou ik nu opeens in het ziekenhuis MOETEN bevallen...... bij nr 4) hier ook niet gezegd wanneer ik uitslag zou krijgen... anders bel ik zelf wel over een week.... Ben benieuwd, want ik heb namelijk altijd iets aparts....
dus geen bericht = goed bericht. Nah laten we dan maar hopen dat het stil blijft. Heb me, om heel eerlijk te zijn, nog geen moment druk gemaakt om die rhesus C. zal wel goedkomen.
Bij mij zijn geen antistoffen gevonden, dus geen verdere stappen Vk zei sowieso dat als ze wel antistoffen vinden, ze niet echt iets speciaals doen... Vaag hoor
DAT klinkt wel heel vaag.... kom we "vinden" iets nieuws uit"... we jagen 15 procent van de zwangeren op de kast.... laten EXTRA bloedprikken, maar als daar niets uitkomt, doen we niets.... komt daar WEL iets uit.. doen we ook niets... of zou het een geldkwestie zijn... Bloedprikken valt onder eigen risico... dus... *ketjing*... Heb al op internet gegoogeld of ik iets kon vinden van iemand die anti-stoffen had, maar staat echt weinig op, over rhesus C..... nouja kan hier wel vraag aan vk stellen??? want zullen toch wel richtlijnen zijn??? moet toch duidelijkheid zijn???
Dat er al een topic over is..... nouja ik ga het gewoon proberen.... goed?? Nee heb ik, ja kan ik krijgen, toch.....
mijn verloskundige zei dat het sinds juli pas getest wordt maar wel de meest voorkomende was, dus toch maar goed dat ze het in de gaten houden denk ik
Hier ook C-negatief, maar heb geen antistoffen dus er wordt verder niets mee gedaan. Ik was er ook niet bang voor, voorheen werden vrouwen er niet eens op gecontroleerd!
hier zit het mij niet helemaal lekker.... Waarom niet? ik heb begrepen dat hoe vaker je zwanger bent geweest, hoe groter de kans is op het maken van anti-stoffen.... (dit is mn zesde zwangerschap)... en Juist omdat het NU wel standaard gecontroleerd wordt.... laatste klinkt misschien beetje vaag, maar ik vind (en merk) dat ze hier in Nederland, niet zo gauw "testerig" zijn..... als je kijkt naar bijvoorbeeld belgie, waar veel dingen standaard getest wordt, wat hier niet gedaan wordt, omdat de kans volgens hun zooooo klein is.... voorbeeld hiervan is B-streptokokken...... terwijl (in belgie) hier 10-20% van de vrouwen draagster van blijkt te zijn....
Ik ben ook C-neg, maar wat het betekent? Vorige week bloedgeprikt op antistoffen, maar daar heb ik nog geen uitslag van. Toch maar eens vragen hoe of wat, als er antistoffen gevonden worden.