Hallo, Uit bloedonderzoek is naar voren gekomen dat mijn rhesus factor C negatief is. Nu heb ik vandaag wederom bloed moeten laten prikken om mijn bloed te controleren. Nu is mij (en meer hier op het forum) niet duidelijk wat de richtlijnen van verloskundigen zijn mbt tot het rhesusfactor C- gebeuren en het eventuele vervolg onderzoek. Wat gebeurt er nu (of wat zijn de richtlijnen) als blijkt dat mijn kleine rhesusfactor C positief is? Ik hoor en lees zo veel verschillende dingen... anti D- prikken, extra controles, ziekenhuisbevalling... of helemaal niets??? Ik neem aan dat toen dit landelijk werd ingevoerd er toch "afspraken" zijn gemaakt, daar over ofzo? kunt u mij wat verdere inlichtingen geven.... de verloskundigen (inclusief mijn eigenste) zijn nogal summier.... of is het zelf nog niet bekend hoe te handelen met dergelijke gevallen? groetjes...
Hoihoi, Het is een ingewikkeld verhaal over het Rhesus c, het is ook nog niet zo heel lang dat we dit controleren. Ik heb het volgende van Home - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu afgehaald,hopelijk geeft je dit meer duidelijkheid. Bloedgroep Rhesus (c) Het laboratorium onderzoekt welke Rhesus (c)-bloedgroep u heeft. U kunt Rhesus (c)-positief of Rhesus (c)-negatief zijn. Welke bloedgroep u heeft, is een kwestie van erfelijkheid, net als de kleur van uw ogen en haar. Van alle zwangeren heeft 82% bloedgroep Rhesus (c)-positief en 18% heeft bloedgroep Rhesus (c)-negatief. Soms maken vrouwen met bloedgroep Rhesus (c)-negatief antistoffen tegen het bloed van de baby. Deze antistoffen kunnen bloedarmoede bij de baby veroorzaken. Het bloed van zwangeren met bloedgroep Rhesus (c)-negatief wordt daarom in week 27 van de zwangerschap nog een keer onderzocht op deze antistoffen. Als het laboratorium Rhesus (c)-antistoffen vindt, krijgt u verder onderzoek. Zwangeren met de bloedgroep Rhesus (c)-positief hebben geen verder onderzoek nodig. Imke