rhesus factor

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by anita26, Oct 1, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. anita26

anita26 Actief lid

Oct 1, 2006
    118
    0
    0
    pedagogisch medwerker
    delft
    hallo,

even een korte vraag. De Vk vertelde mij dat ik bloedgroep 0 negatief heb en dus anti-stoffen tegen de baby kan maken. Dit gevaar bestaat vooral bij een tweede kindje. Dat snap ik niet helemaal.. Hoe kan het dat ik dan tegen mijn eerste kindje geen antistoffen aanmaak? Heeft iemand ook ervaring met dit rhesusverhaal. Overigens bleek uit mijn eerste bloedtest van 12 weken dat ik nog geen antistoffen aanmaakte, dus nog niets om zorgen om te maken. Maar goed, onduidelijkheid maakt toch dat je ergens in je achterhoofd gaat piekeren..

Groetjes Anita

2. shelde

shelde Fanatiek lid

May 1, 2006
    2,816
    0
    0
  3. shelde

shelde Fanatiek lid

May 1, 2006
    2,816
    0
    0
    uhm... ik denk dat je je eerst moet registreren...

4. Annelies

Annelies Niet meer actief

tijdens de zwangerschap komt jouw bloed niet in aanraking met het bloed van je kindje. pas bij de bevalling komt jullie bloed met elkaar in aanraking en vanaf dan ga jij, als je kindje positief is, antistoffen aanmaken.
    de spuit die je met 32 weken krijgt als je negatief bent, is gewoon preventief.
    na de bevalling checken ze de bloedgroep van je kindje en krijg je, als het kindje positief is (en jij dus negatief) nog een spuit. dit zodat je dus geen antistoffen aan gaat maken voor een mogelijk volgend kindje.
    ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

5. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Hier een lotgenoot van je.. heb ABneg (dus erg zeldzaam ook), en vroeger was dit echt gevaarlijk, nu krijg je die injectie rond de 30 weken en dan eventueel na de bevalling nog een. Hierdoor kan er eigenlijk niets meer gebeuren qua afstoting of bloedvergifteging bij je kindje.
    Dus is maar goed dat ze het hebben gevonden!

Groetjes Daphne

6. Niet meer actief

ik ben O negatief en dus rhesus negatief.. Annelies heeft het duidelijk uitgelegd!

7. pim

pim Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    3,970
    0
    36
    Nijmegen
    De antiD-injectie valt erg mee hoor! Maak je geen zorgen.

Pim

8. Silly

Silly Fanatiek lid

Oct 24, 2005
    1,537
    0
    0
    Heb ook rhesus factor en ben nu in verwachting van m'n 2e kindje.
    Bij 12 en 30 weken is m'n bloed gecontroleerd op antistoffen en die heb ik niet dus bij mij is gelukkig alles in orde.
    Volgens de vk komt het ook gelukkig niet zoveel voor dat er antistoffen in het bloed aangemaakt worden.

Silly

9. Roba77

Roba77 Fanatiek lid

Jul 11, 2006
    1,079
    0
    0
    Inderdaad Annelies heeft het duidelijk uitgelegd, ik heb het ook allemaal nagevraagd bij de VK, zij heeft alles duidelijk uitgelegd aan ons omdat ik het ook allemaal wat eng vond. Ik ben ook O-negatief. Misschien kun je het nog eens navragen bij je VK ik vond het erg fijn in ieder geval.

10. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

Jun 28, 2006
    2,209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    ik heb ook 0-negatief

mijn moeder ene oma hebben het ook. mijn noeder heeft wel een spijt gekregen net als hierboven beschreven is. maar mijn oma heeft best wat miskramen gekregen doordat ze het in haar tijd nog niet wisten.

gelukkig leven we nu in 2006!

Share This Page