rhesus factoren

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Within, 27 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Within

Within Niet meer actief

Al mijn hele leven krijg ik te horen dat ik een stof in mijn bloed mis, waardoor wondjes minder snel genezen.
    Zojuist aan mijn moeder gevraagd welke stof ik nou mis, omdat ik het nooit onthou. Het is dus Anti-D

Zoeken op google levert mij allemaal gevallen van rhesus negatief of positief op, en hoeveel ik ook lees, ik snapte het bij biologie al niet laat staan nu.

Zijn er meiden die hier ervaring uit de praktijk mee hebben wat voor gevolgen dit heeft bij eventuele zwangerschap?

2. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik ben ook bepaald geen expert, maar volgens mij betekent dit dat je Rhesus negatief bent. Als ik het goed begrepen heb, heeft dit alleen implicaties voor je zwangerschap als je kindje rhesus positief is (bijvoorbeeld omdat je partner dat is). In dat geval moet je zodra jouw bloed zich mixed met dat van jouw kindje (bij de bevalling) binnen een bepaalde tijd hierna stoffen toegediend krijgen die er voor zorgen dat jouw bloed een volgende zwangerschap met een rhesus positife kindje niet afstoot (spuitje of pillen volgens mij, stelt niet veel voor). Dit moet je na de geboorte van je kindje krijgen of na een mk als deze na 10 weken plaatsvindt.

Mocht je moeite hebben met zwanger worden (maar je bent nog niet zo lang bezig zie ik -dus eigenlijk niet van toepassing ;)) dan kun je je bloed laten testen op antistoffen tegen rhesus positief bloed, maar als je niet eerder zwanger bent geweest van een rhesus positief kindje of je geen ongevallen hebt gehsd, waarbij jouw bloed zich kan hebben gemixed met dat van een rhesus positief iemand, dan is die kans zeer klein. Over het algemeen zijn er dus maar heel weinig consequenties voor het hebben van rhesus negatief bloed voor zwanger worden en blijven. Gelukkig maar, want 10% van de bevolking heeft dit.
    Succes!

3. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Hier iemand uit de praktijk. Ik heb bloedgroep A negatief.
    Bij je eerste zwangerschap heeft dit geen invloed op je kindje (zo ver ik weet).
    Het kan wel van invloed zijn op je 2e zwangerschap.
    Daarom krijg je, in het geval je kind een positief bloedgroep heeft meen ik, inderdaad een prik na de geboorte.

Heb m tevens gehad na mijn miskraam (buitenbaarmoederlijke zwangerschap).

De verloskundige kan je, als het eenmaal zo ver is, hier meer over vertellen.

Dat wondjes minder snel genezen wist ik trouwens niet. Heb hier geen last van.

Liefs, Kweenie

4. I S

I S Fanatiek lid

13 dec 2009
    2.224
    1
    0
    Nederland
    Wist ik ook niet .... ik ben O-negatief. Ik heb ook na mijn miskramen altijd een injectie gekregen om idd geen problemen te krijgen bij een evt. volgende zwangerschap.

Je mag de moed opgeven, maar nooit de hoop verliezen!

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook rhesus negatief. (manlief positief).
    Ik heb met 30 weken een prik met antistoffen gehad, zodat ik zou niet evt zelf zou gaan maken tijdens de bevalling. (dit kan namelijk de gevolgen hebben voor een volgende zwangerschap).

Na de bevalling is met bloed uit de navelstreng de bloedgroep van mijn zoontje getest. Is ook negatief, dus ik hoefde niet nog een prik. Mocht hij positief zijn geweest, dan had ik binnen 24 nog een prik met antistoffen moeten hebben.

6. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    Is dat wel zo dat je wondjes langzamer genezen???? Nooit wat van gemerkt en heb ook niet het idee dat ze langzamer genezen??

Ik heb a neg.

7. Within

Within Niet meer actief

Dat is mij verteld.. heb ook veel littekenvorming. Of dat met die anti-D dan te maken heeft, geen idee.

8. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    ik heb bv regelmatig een wondje i.v.m. sport en die genezen volgens mij super snel hoor. ze bloeden ook niet langer.
    heb k.s gehad was ook zo genezen en geen overmatig litteken.
    ben zelf verpleegkunidge en heb er nog nooit van gehoord

9. Within

Within Niet meer actief

gaan we eens navragen dan maar :p

10. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    je resusfactor heeft weinig met stolling te maken.
    (stollingsproblemen en miskramen wel, dus ik zou het bij mijn arts navragen als ik jou was)
    Die prik is wel enorm belangrijk hoor! Ik ken een stel wat hem na een miskraam niet kreeg en dat heeft grote gevolgen gehad bij volgende zwangerschappen!!!

11. Within

Within Niet meer actief

Het is bij mij ook geen stollingsprobleem.. bloeden stopt gewoon en korstje vormt zich. Alleen duurt het heel lang voor het wondje dicht is.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    heb je ooit wel eens je bloedgroep laten bepalen?
    Dat wondjes langzamer genezen vanwege een negatieve bloedgrpoep daar heb ik ook nog nooit van gehoord ( ben ook vpk)
    Zou eerst maar eens bij een arts navragen welk stofje je precies mist.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Anti-D heeft niets te maken met wondgenezing, echt niet (ben laboratorium-analist).
    Wel idd, zoals hierboven beschreven kan het problemen opleveren als de vrouw negatief is en het kind positief (omdat de vader positief is). De vrouw maakt dan antistoffen tegen de rhesusfactor en bij een 2e kind dat weer rhesus positief is kan dat bij dat kind tot de dood lijden. De moeder breekt in dat geval het bloed van de baby af. Het kind komt dan bont en blauw ter wereld.

14. Within

Within Niet meer actief

Ga ik mijn moeder dan maar eens vertellen.. die hield altijd vol dat dat met elkaar te maken had. Niet dus!

zal het eens bij mijn dokter aankaarten.

15. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik heb er idd ook nog nooit van gehoord maar lees al dat je even bij je HA gaat navragen :)

Ik ben B-nega en heb met 30 weken een spuit gekregen. Mijn zoon was posi en heb ik na de bevalling weer een spuit gekregen. Nu bij de 2e zal ik weer met 30 weken een spuit krijgen.

Deel Deze Pagina