Beste verloskundige, Ik blijk ruim in mijn vruchtwater te zitten en omdat ik veel dorst had de laatste week, is mijn glucose gecontroleerd en die was goed. Nu legde de verloskundige iets uit over een verband tussen suiker en veel vruchtwater, maar ik heb het eigenlijk niet begrepen. Is er een verband tussen te veel suiker (eten) en veel vruchtwater? Volgens mijn verloskundige had het kindje het juist prima bij mij met ruim vruchtwater, maar teveel vruchtwater is toch juist niet goed? Groeten, Marit
Hoi Marit, Als je suikerhuishouding niet op orde is en je dus zwangerschapssuiker hebt, ligt teveel aan vruchtwater vaak daaraan. Maar dat is bij jou gecontroleerd en dat was goed, dus het is niet zo dat wanneer jij een kop thee met suiker drinkt, er direct een relatie is tussen dat en het vruchtwater. Je mag dus gerust suiker hebben, maar net als voor iedereen geldt; niet overdadig. En veel vruchtwater kan inderdaad een gevolg zijn van bv diabetes, maar vaak is er geen oorzaak en heeft je kindje gewoon veel vruchtwater. Zolang de echo goed was en er niets raars aan de urinewegen te zien was, voor nu geen zorgen. Wanneer je vk op een gegeven moment denkt dat het vruchtwater aan het toenemen is, zal ze je voor consult naar de gyn sturen voor nader onderzoek. Groetjes Brigitte