hoorde gister bij de vk dat ik rhesus negatief ben/heb en dat ik een injectie moet over 3 weken. Ik had echt geen idee dat ik rhesus negatief ben, hadden ze me nooit verteld Gelukkig is het geen probleem maar zijn er meer meiden die de injectie gehad hebben? Hou niet zo van prikken
ALLE zwangere vrouwen die rhesus negatief zijn krijgen een prik met 30 weken (in NL). Ongeveer 15 % van de bevolking is rhesus negatief waaronder ik zelf. Google eens op het onderwerp dan kan je een boel informatie vinden die je meer vertelt over wat rhesus negatief eigenlijk is.
Ja ik heb hem paar weken terug gehad. Ik voelde er helemaal niks van en ben heeeeeeeeeeeel erg bang voor naalden en prikken. Ze neemt ook een buisje bloed af om te kijken of je anti stoffen aan maakt.
Ik had al wel van alles erover gezelezen toen ik net zwanger was maar wist niet dat ik negatief ben. Dat kwam dus onverwacht
haha ik was echt als de dood bang voor die injectie! ik heb namelijk echt een naaldenfobie... maar eerlijk? ik voelde NIETS... het prikken niet en ook het inspuiten van de vloeistof niet... zelfs bloedprikken deed bij mij meer pijn als die injectie haha!
Je hebt toch je bloed moeten laten onderzoeken na je eerste afspraak met je vk? Raar dat ze er toen niks van heeft gezegd! Zeker als je ook nog eens een voorliggende placenta hebt, is het nl wel zaak dat je extra oplet met stoten enzo. Het staat op je status als het goed is!
wat gek! ik ben ook resus negatief en heb 2kinderen van bijna 16 en 11. maar toen ik zwanger was van hun heb ik nooit een spuit gehad? ik ben nu van de 3e zwanger,dus ben wel benieuwd of ik tegenwoordig wel een spuit nodig heb?
Toen heb je 'm waarschijnlijk direct na de bevalling gekregen maar nu is het standaard en dus moet je 'm krijgen! Oja, en wat betreft die voorliggende placenta en rheses negatief... het valt wel mee hoe voorzichtig je moet doen hoor.. gewoon net zoals die andere 85% die rhesus positief is en wel of geen voorliggende placenta heeft...
nee hoor, ik heb dus helemaal geen spuit gehad ook niet na de bevalling? daarom vind ik dit ook zo gek?
Hallo dames, @ Cindybaby: kan het misschien zijn dat je geen injectie hebt gekregen omdat jouw partner ook bloedgroep negatief heeft? Want dan heeft je kindje dezelfde bloedgroep en zou je lichaam in principe geen antistoffen aanmaken.. Positief domineert altijd werd mij verteld. Ik heb ook bloedgroep negatief, hoorde inderdaad van de vk dat ik met 30 wkn een prik in mijn been zal krijgen waarmee ze een vloeistof zullen inspuiten tegen het aanmaken van antistoffen. Na de bevalling zal er ook wat uit de navelstreng gehaald worden ter extra controle. Ik hoorde overigens dat je bij het eerste kindje bijna helemaal geen risico loopt mbt de antistoffen die je lichaam aanmaakt bij het evt. vermengen van bloed, bij een 2e en 3e kindje zou je meer risico lopen, maar goed, met de voorzorgsmaatregelen van tegenwoordig zal alles wel goed gedekt zijn! Ik heb de prik zelf nog niet gehad, maar een collega van me wel, die vond het erg meevallen, minder vervelend dan een injectie voor bloed in je arm. Ik heb zelf binnenkort een vruchtwaterpunctie, ik las op het internet dat je daarna ook een injectie krijgt ivm de rhesusfactor, weet iemand daar iets van?
Oh ja; niet iedereen heeft natuurlijk meerdere grote honden rondlopen die allemaal in je buik springen... Het is WEL extra oppassen geblazen: rhesus neg. en voorliggende placenta want het is gewoon niet goed als het bloed van de baby in de bloedbaan van de moeder komt omdat er dan antistoffen aangemaakt worden tegen de baby en het bloed van de baby dus afgebroken wordt wat kan leiden tot bloedarmoede van de baby tot hartfalen aan toe!
Mijn moeder is ook negatief en ze heeft bij alle 3 haar kinderen (36,32,26) ook een prik gehad! Dus is niet iets wat nieuw is eigenlijk! Wel raar dat jij hem dan niet gehad heb! Heb de prik ook gehad, want ook ik ben rhesus negatief, maar voelde er niets van!
aha hier komt de aap dus uit de mouw het klopt mijn expartner van wie mijn 2 eerste kinderen zijn had idd ook negatief bloed! dus daarom natuurlijk geen prik en het klopt mijn kinderen hebben ook dezelfde bloedgroep als mij dus niks aan de hand. maar nu is het dus even afwachten want mijn man weet helemaal zijn bloedgroep niet,dus zal het wel logisch zijn dat ik deze keer wel een prik nodig heb,mede omdat het dus ook het 3e kindje is
Dat protocol is inmiddels veranderd! IEDEREEN zwangere die rhes-neg. bloed heeft krijgt de anti-D injectie, OOK als de partner ook rhes-neg is!
En dat allemaal om de doodsimpele reden dat de VK niet bij de bevruchting aanwezig is geweest en jou niet op je woord mag geloven... tja, je weet maar nooit hè..
Tsja, ik vond het persoonlijk ook nogal discriminerend, maar ja, er zijn vrouwen die niet door hun eigen man bevrucht zijn. Zonde als de baby dan risico loopt. (Alsof dat vroeger niet gebeurde!).
Normaal krijg je hem rond 30 weken, maar nu dus iets eerder, omdat er door die ingreep bloed van de baby bij het jouwe kan komen. Gewoon voorzorg dus.
haha wat heerlijk toch dit forum en het uitwisselen van ervaringen! Goed dat het nu protocol is inderdaad dat alle vrouwen (rhesus negatief) de injectie krijgen...ik heb wel eens vernomen hoeveel kinderen er (stiekem) niet van de erkende partner zijn...kan het helaas niet meer voor me halen...maar schrok er toen wel van goed dat ze dit soort voorzorgsmaatregelen tegenwoordig treffen voor de baby!! Bedankt ook 'zogelukkig' nog even voor de bevestiging Fijn pasen nog allemaal!!
Moeten jullie trouwens in NL ook meteen je VK bellen als je bloed verliest? Ik ben ook Rhesus Negatief en omdat er bij enig bloedverlies sprake kan zijn van een kruising van jouw bloed met dat van je baby, moest ik dan ook meteen mijn VK bellen. Die zou me dan doorverwijzen naar het ZH om dan alsnog eerder zo'n spuit te halen. Is dit bij jullie ook zo, of zijn ze daar hier nóg voorzichtiger mee? Ik zat daar in het begin onwijs mee trouwens, dat er iets "verkeerd" was. Goed om hier te lezen dat het eigenlijk zoveel vrouwen zijn die dit hebben en dat het geen probleem is/hoeft te zijn. Gelukkig hebben we de medische kennis van tegenwoordig
10% dames!!! Hahahaha! Lijkt me een beetje overdreven hoor, maar laat het de helft zijn en dan zijn in NL nog zeker 800.000 mensen niet zeker van wie hun vader is...