Ria Blom methode help

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Wonder1983, Feb 2, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wonder1983

May 30, 2018
    5
    0
    1
    Female
    Hallo ik heb een zoontje van bijna 11 weken. Op zich gaat het slapen wel goed maar ik werk met de methode van ria blom en baker hem ook in omdat hij heel beweeglijk is. Het werkte op zich prima. Ik zit nu op 6 flesjes tussen de 120 en 180 per keer. Net hoeveel hij zelf wil. Ik merk dat hij overdag wat slechter of korter slaapt de laatste week tot zijn volgende voeding op zich mag daar nu wel 3,5 a 4 uur tussen zitten. Zeker als hij zijn hele fles leeg drinkt. Dat heeft hij ook een tijdje gedaan en dat ging goed. Van voeding tot voeding sliep hij dan en met voeden erbij was hij dan ong een uurtje wakker. Alleen nu komt hij soms al na 2 uur en is dan wakker volgens mij heeft hij dan nog geen honger.. Maar volgens de methode moet je gelijk voeden na het wakker worden. Ik ben bang dat als ik wacht en hem eerst laat spelen dat hij te moe is voor drinken of dat het zijn ritme aantast.. wie heeft er tips hiervoor dus wat te doen als hij wakker is ver voor de volgende voeding? Daarnaast een andere vraag hij pakt zijn lange nacht van 5 uur vanaf 4 uur smiddags al ongeveer. Ik laat hem nu gewoon slapen maar dan zit er wel 5 uur tussen en heeft hij erg honger als hij wakker wordt.

2. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,229
    28,208
    113
    Denk maar zo: baby's doen niet aan boekjes, volwassenen doen aan boekjes.
    Je kind volgt het boekje niet dus moet jij je kind volgen. Als hij wakker is gewoon lekker wakker laten zijn, beetje spelen, knuffelen, doen wat je altijd doet. En als hij honger krijgt dan geef je een flesje. Niet te moeilijk, dat doet je zoontje ook niet toch?

Ritmes veranderen constant met baby's . Ze hebben periodes van veel slapen en minder veel slapen. Ook periodes van meer eten en iets minder eten. Belangrijk is dat er enigzins een dag/nacht ritme in gaat komen maar dat komt allemaal vanzelf, dat hoef je zeker niet te forceren.
    Als hij zijn lange slaapje smiddags doet dan zou ik hem gewoon laten slapen, hij gaat het vanzelf verplaatsten naar snachts. En wakker worden met erge honger is niet erg toch? Gewoon lekker flesje geven.
    Kijk naar je baby en volg je gevoel.

Zoals ik het lees doe je het goed mama! :)

Rozemarijn33 likes this.
  3. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Ieder kind is anders.
    Wat voor de 1 werkt werkt voor de ander niet.
    Het is al heel wat dat jou kindje op 6 voedingen zit 7 of 8 zou ook nog mogen.

Zolang ze maar niet over het dag totaal komen.

Kijk goed naar de signalen van je baby. Misschien wordt je baby wakker en is een knuffel of speentje voldoende. Weet ook dat ze steeds wat meer wakker zijn.
    Hier hielp de eerste weken die methode ook maar later verschoof het naar. Wakker worden, spelen, eten, slapen.

Niet iedere baby die wakker wordt heeft idd honger. Ze regelen het vanzelf.
    De ene keer drinken ze meer als de andere keer dat maakt niet uit. Als je gewoon minimaal 2 uur en max 5 uur er tussen laat is er niets aan de hand.
    Kinderen wakker maken voor een voeding werkte hier averechts. Als ze honger hebben komen ze vanzelf.
    Snachts ook laten gaan.

Ik zou je kindje laten slapen. Eer er hier een beetje nacht ritme kwam was hij ruim 4 maanden. En nu nog is hij 7,5 maand en af en toe zitten we ook nog snachts te voeden gewoon omdat hij het nodig heeft.

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Probeer ritme te creeëren door vaste volgordes te hanteren ipv de klok. Als handelingen in een bepaalde volgorde komen zijn ze voorspelbaar dat is ook ritme, kind kijkt geen klok.

Die boekjes zijn leuk (alhoewel Ria Blom door menigeen alleen handig geacht wordt om de haard mee aan te steken) maar je kind heeft ze niet gelezen en heeft er echt maling aan. Er staan tips bij die werken voor je kind, sommige werken absoluut weer niet. Volg vooral je kind al wijzigt die gebruiksaanwijzing nog 100.000 keer. Rond 12 weken willen ze ook nog wel eens onrustiger worden.

Niet iedereen gelooft in de sprongen maar hier klopte ze wel aardig, oei ik groei had ik als app geinstalleerd en ik moet zeggen, het klopte niet altijd maar ik kreeg wel wat meer begrip voor mn dochter als ze een wat lastigere periode had en dat maakte t thuis ook in de rottigere fases toch wat makeklijker.

Zoe123 likes this.
  5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ria Blom is ook juist niet van de klok maar van de vaste volgordes. ;)

OT je kan dan toch gewoon een kleiner flesje evt? Maar eigenlijk ben ik het wel eens met KleineLai.
    Ik deed ook met vaste volgordes. Dochter dronk verschillende hoeveelheden flesjes en nog lang geen 180 op die leeftijd. Dus dan kreeg ze gewoon een kleiner flesje eind van de dag als ze dr 3e slaapje deed die altind kort was. Ik liet ee nooit korter dan 2 uur tussen. Ze kwam nooit aan de max hoeveelheid zo.

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Geen idee heb topics over blom en lampe gezien en haakte daardoor twee jaar geleden al af op beiden. Ik volg mn meiske en met verborgen reflux, lactose intolerantie en een temperament waar je u tegen zegt was dat aardig puzzelen met die flesjes en slaapjes totdat we een ritme kregen waar ze goed op draaide en wat een beetje werkbaar was (voordat de spelregels weer veranderde en je weer kon zoeken).

7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Je kindje wordt ouder en zal dus steeds minder gaan slapen. Dan kan je dat idee toch niet volhouden van wakker en meteen voeden?

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Haha idd. Dat ritme verandert telkens weer. Hier hielp het de eerste maanden enorm die strikte rrr, zoals ik het noem. En dus dezelfde volgorde van alles. Na verloop van tijd ging dat natuurlijk niet meee. Maar ze heeft tot een jaar 3 slaapjes gedaan, tot aan toen was het nog best redelijk te doen.
    Ze is nu nog steeds van de vaste routines en o wee als we daarvan afwijken. Dan komt dat temperamentje wel om de hoek kijken. :roflmao: Wat bij de 1 werkt, werkt niet bij de ander. Ik keek ook naar wat zij nodig had, en dat was toevallig rrr. En zeker niet op de klok hoor. Heb gewoon haar ritme gevolgd.

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Ik zou dat boek héél snel in de kliko gooien en gewoon je kindje gaan volgen. Voeden en slapen op verzoek, en veel liefde, meer heeft een baby niet nodig. Wat een idiote ouderwetse ideeen over opvoeden heeft zij...

Rozemarijn33 likes this.
  10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat laten huilen enzo is idd wel ouderwets. Maar de rest hielp wel echt bij onze baby toen. Die is echt gebaat bij veel.regelmaat en vaste dingen, nog steeds. Die ging van huilbaby naar niks aan de hand binnen een dag toen ik die methode ging doen. En ik kwam erachter dat ze een inslaaphuiltje had van paar minuten. Heb dr niet uren laten huilen natuurlijk.

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    (Gezonde) baby's zijn eigenlijk heel simpel. Al ben ik ook erg van structuur, bij baby's moet je het toch wel een beetje loslaten. Ik weet nog wel dat ik helemaal gek werd bij mijn oudste dochter als het schema niet meer klopte omdat zij eerder wakker werd iod :roflmao:
    Nu bij de derde ben ik er heel makkelijk in. Wij hebben drukke dagen en ze moet gewoon meedraaien met het gezin.
    Ik voed wel op vaste tijden, maar tussendoor ook weleens extra als ze honger heeft. Slapen doet ze overdag eigenlijk altijd in de kinderwagen/draagzak.

Vero0504 likes this.
  12. Wolky84

Wolky84 Bekend lid

Jan 1, 2018
    630
    638
    93
    Female
    Dit.
    Ik heb het boek gelezen en heb er zeker wel wat aan gehad in de zin dat inbakeren bij ons zoon met Pacco goed hielp voor meer rust. En ook de vaste volgorde hielp goed. Maar nu hij ouder is werkt dat niet meer. Onze zoon heeft nooit van voeding tot voeding geslapen dus dan kom je al snel niet meer "uit". Onze zoon kwam namelijk ook sneller voor een voeding en dan loopt alles in de "soep". Volgens het boek moet je dan troosten en rekken wat er te rekken valt. Maar als dat niet lukt dan houdt het boek op.

Ik leerde al heel snel dat zoonlief niks "volgens het boekje" doet. Eten niet. Slapen niet. Maar weet je wat? Het is een blije baby nu die goed groeit en gezond is. En daarmee klap ik in onze handjes! En nee hij slaapt niet door. En nee hij zit nog niet op zus/zoveel flessen. En nee hij slaapt overdag vaak niet langer dan een uurtje per keer.

Meid, je doet het super. Laat je niet gek maken door boekjes of regels. Natuurlijk zoek je houvast en ben je misschien soms onzeker maar volg je kindje en alles komt goed. Want ik werd juist rete onzeker van al die info, tips, boekjes en regels. Juist omdat onze zoon totaal anders van plan was ;) En sinds ik hem volg is alles (meestal) ineens een stuk makkelijker. En ja; soms moet meneer gewoon ff janken. Heb ik ook wel eens last van ;) We leerden dat het uiteindelijk nooit langer duurt dan 7 minuten en zo kregen we onze eigen methode ;) De ene keer gaat ie zo slapen en de andere keer totaal niet. Geen dag is hetzelfde dus saai is het nooit!

Share This Page