Ria Blom ritme en 5 flessen p.dag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door dikkertje dap, 9 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dikkertje dap

8 jan 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu 9 weken oud en drinkt nog 6 flessen op een dag. Ze slaapt nog niet door maar valt na de nachtfles meteen weer in slaap.
    Overdag slaapt ze minder goed in haar bedje.
    Nu adviseerde het CB in te gaan bakeren of puckababy te gebruiken en de Ria Blom methode toe te passen. Ook moet ik over op 5 flessen per dag.
    Nu slaapt mijn kleine meid niet altijd in haar bedje omdat ik mijn oudste naar school moet brengen en weer op moet halen. Als ze dan in haar maxicosi in slaap is gevallen laat ik haar daar lekker in verder slapen!
    Nu is de RB methode zo dat de baby direct drinkt na het wakker worden, speelt en dan naar bed gaat. Dit klinkt zo simpel maar mijn dochter slaapt echt geen 4 uur achter elkaar maar is vrij snel weer moe na de fles (1 uur wakker is de max).
    En 5 flessen per dag red ze echt nog niet. Dat zou betekenen dat er steeds zo'n 5 uur tussen moet zitten? Of moet ik de nachtfles niet meetellen?
    Wat is jullie ervaring?
    Zal ik gewoon door gaan met letten op mijn dochter en geven wanneer ze honger heeft? Of moet ik de tijden gaan rekken met een speentje waardoor ze al moe is voordat ze uberhaubt aan de fles begint?

2. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Zelf vind ik dat je altijd naar je kindje moet kijken en waar zij zich het beste bij voelt.
    Ben ook niet voor allerlei methodes omdat elk kindje zo verschillend is.
    Ik zou mezelf afvragen waar is mijn dochtertje het gelukkigst bij en werkt het best voor jullie dan ga je daar voor.

3. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ria Blom is meer van het hanteren van een vaste volgorde zodat het voorspelbaar wordt voor je kindje en het duidelijk is wat er gaat gebeuren. Veel kindjes hebben hier baat bij en worden hier rustiger van.
    Je kindje wordt bijv. wakker, dan geef je meteen de fles, daarna spelen, verschonen en dan bij de eerste vermoeidheidssignalen op bed leggen (als voorbeeld hoor, want je kunt ook de volgorde anders doen, bijvoorbeeld eerst verschonen en dan voeden). Je kunt dit eerst proberen zonder in te bakeren. Als je baby niet al te onrustig is, dan zou ik dat zeker proberen. Als het niet baat, dan kun je altijd nog inbakeren. Maar laat je wel goed informeren, want je moet het wel goed doen. Puckababy is een manier waarbij je baby nog wel wat bewegingsvrijheid heeft, maar je hebt ook Pacco en die zitten wat strakker. Ons mannetje had nog te veel ruimte in de Puckababy, hij lag nog steeds overdwars onder de lakens, zo beweeglijk was hij. Wij zijn uiteindelijk overgegaan op de Pacco, dat gaf veel meer rust, hij kon zich makkelijk overgeven aan de slaap. Maar als je kindje niet zo enorm onrustig en beweeglijk is, dan zou ik eerst ritme en regelmaat proberen zonder inbakeren.

Eigenlijk groeit je kindje dan vanzelf in een soort ritme. Hierbij een linkje waarin het misschien wat duidelijker wordt allemaal.
    inbakeren.nl - hoeveel slaap heeft een baby nodig?

Hoeveel geef je per fles en wat zijn ongeveer de tijden? Want misschien kun je de fles al ophogen waardoor er meer tijd tussen gaat zitten.
    Ons mannetje kreeg ook nog een nachtvoeding, maar die viel eigenlijk nooit te voorspellen, soms was het 2 uur, soms pas 4 uur of nog later. Overdag zat er op een gegeven moment wel een soort voorspelbaarheid in, maar goed, soms slapen ze iets langer en soms weer wat korter.

4. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Het klinkt alsof je zelf tevreden bent met hoe het gaat, waarom zou je dan een methode gaan volgen om je kindje te dwingen in een ander ritme?

Ipv inbakeren zou je nog buikslapen kunnen proberen, geeft dezefde geborgenheid.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als jij en je dochter het prima vinden zoals het gaat, waarom zou je dan jullie ritme verstoren door moeilijk te gaan doen met inbakeren en Ria Blom?
    Voor deze leeftijd is zes flessen prima...beter dan vijf!

6. dikkertje dap

8 jan 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het slapen in de puckababy vind ik wel prettig, want ook al wordt ze tussendoor eventjes wakker, ze valt vrijwel meteen weer in slaap.
    Ik geef nu 3x 150 ml. en 3 x 135 ml. en dan de grote flessen 's avonds, 's ochtends en tussen de middag. De tijden wisselen iets wat afhangt van hoe laat ze 's nachts is gekomen.

7. Kaat1984

Kaat1984 Actief lid

9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Zou het ook op 6 flessen houden per 24 uur. En vooral je eigen ritme volgen. Elk kind is anders en methodes zijn leuk, maar moeten wel werken voor jullie beiden.
    Een vaste volgorde/ritme is denk ik voor elke kindje goed. Voorspelbaarheid en regelmaat dat werkt het beste. Alleen is het niet altijd mogelijk en ook hierin moet je jullie ritme/volgorde vinden.

8. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.853
    1.061
    113
    Ik zou het ook op 6 flessen houden. Blijkbaar heeft je kindje daar behoefte aan en dat is helemaal niet gek. Erg normaal zelfs. Baby's hebben een hele kleine maaginhoud en het is juist beter om dat te respecteren dan er grotere flessen in te proppen. Ik geef nu nog steeds 5/6 flessen en dat vinden we allebei prima..

9. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik heb t nog even opgezocht...ons mannetje ging geleidelijk over naar 5 flessen toen hij 10/11 weken was. De nachtvoeding verviel toen niet, er kwam gewoon meer tijd tussen. En het ophogen is ook geleidelijk gegaan. Toen ik merkte dat hij er steeds meer tijd tussen liet zitten, ging ik zelf ophogen. Liet hij staan? Geen probleem. Ging het op? Prima. Kindjes groeien ook in minder en grotere flessen. Die fles vervalt op n gegeven moment gewoon.

10. adi

adi Niet meer actief

Ik snap niet waar het advies vandaan komt om perse iets te veranderen. Van wie zou dat MOETEN en vooral.. Waarom?

Laat je echt niet gek maken, zo te lezen doen jullie het prima, en dat zou ik vooral zo houden ;)

11. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Inderdaad zoals gezegd niets moet. Als je kind tevreden is en behoefte heeft aan 6 flessen, dan zou ik dat niet zomaar veranderen. Mijn dochter dronk met 9 weken ook nog 6 flessen. Ze begon toen ook de nachten uiteindelijk goed door te slapen. Toen viel die zesde fles er langzaamaan vanzelf af. Mijn ervaring is dat het terugschroeven van flessen vanzelf gaat. Kijk naar je kleintje en het komt vanzelf goed.

12. Lappie

Lappie VIP lid

27 aug 2012
    5.599
    1
    0
    Ik zou absoluut je kindje blijven volgen. Mijn zoontje is vandaag ook precies 9 weken en drinkt sinds een week zelfs nog 7 (kleinere) flessen. Tot een week geleden nog alle dagen 8 flessen zelfs.
    Ook kreeg ik er nooit een langere tijd tussen dan 2 uur, wat ik ook probeerde. Nu zit er gemiddeld 2,5 uur tussen (overdag) en drinkt hij dus 6 flessen overdag en eentje 's nachts/'s morgens vroeg.

Ik ben gestopt met rekken, uitstellen, proberen hem om de drie uur te krijgen enz. enz. Het gaat nu veel beter. Ik maak grotere flessen klaar (150cc) en hij mag zelf bepalen. Soms drinkt hij zijn fles leeg en soms drinkt hij maar 90 of 100cc. Voorheen dronk hij altijd zijn fles leeg en leek hij nog niet genoeg te hebben. Nu mag hij het dus helemaal zelf regelen.

13. Minerva

Minerva Niet meer actief

Juist. Dit dus! Waarom in hemelsnaam iets veranderen waar jij en je baby je prettig bij voelen?

14. dikkertje dap

8 jan 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties dames!! Ik houd het inderdaad gewoon op 6 flessen en zie wel wanneer er langere tijd tussen komt!
    De puckababy ga ik uitproberen, heb hem nog liggen van mijn oudste.

15. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Hoi,
    WAt hierboven ook al gezegd is. Volg je kindje en je gevoel.
    Ria Blom heb ik niet veel mee, is echt niet bewezen, is alleen iets waar veel CB's mee rondlopen en over praten.
    veel kleinere flesjes is veel prettiger voor een baby dan weinig grote flessen. Ze hebben nog kleine maagjes!
    En veel baby's vallen in slaap tijdens het voeden. Dat is prettig voor ze.
    Zou het advies van het CB dus met flinke schep zout nemen.

16. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ala iets goed gaat, gewoon zo houden! Ieder kind is anders, mijn oudste zat met 11 weken nog op 6 /7 kleine flessen en de jongste nu ook 11 weken zit op 4 soms 5 grote flessen...

17. renee85

renee85 Actief lid

7 apr 2012
    208
    1
    18
    NIET DOEN! Wij kregen Ria Blom advies ook, tot op de dag van vandaag spijt dat we dat volgden. Kindje was - net als jouw baby - nog veel te klein om te laten huilen. Hij hield er angst voor zijn slaapkamer en bedje aan over en dat moesten we weer helemaal 'ontdoen.' Vraag liever consult aan bij Stephanie Lampe, hebben wij ook gedaan, hielp wel. Al bleef het lange adem-werk.

*#(&#*(&*(#$&#Consultatiebureau!

18. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Het gaat om de vaste volgorde, dus om de Regelmaat.

Qua flessen zou ik gewoon je kind volgen en niet het CB. Onze dochter is 9 weken en die heeft soms wel meer flessen per dag, omdat ze heel wisselend drinkt.

Vindt het wel apart dat het CB zich zo bemoeit met alles. Hier in Duitsland ga je naar de kinderarts en die interesseert het eigenlijk niet hoeveel en hoe vaak je kindje drinkt. Het enige dat hij wil weten is of ze genoeg binnen krijgen wat ze aflezen aan de groei (die niet aan de hoeveelheid) en of ze tevreden zijn als ze gedronken hebben. Verder laten ze alles los.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.414
    36.274
    113
    Goede beslissing! Ria Blom gaan toepassen op een kindje dat het prima doet is van de zotte. Puur en alleen omdat er een fles af moet?

Gewoon lekker zo doorgaan, vaker een kleine voeding is veel natuurlijker dan 5 van die grote voedingen. Mijn jongste dronk met 12 maanden nog elke 2/3 uur. Nu is dat met bv wel iets anders natuurlijk, maar ook met flesvoeding kun je prima voeden op verzoek.

Deel Deze Pagina