Ria Blom, ritme en regelmaat. Haalbaar?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fleur88, 5 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Interessant topic, ik vraag me nl. iets af. Onze dochter van 7 weken huilt sinds een paar dagen veel en ik heb het idee dat ze ritme mist. Ik probeer zoveel mogelijk dezelfde volgorde van dingen aan te houden: wakker worden > verschonen > voeden > spelen > slapen. Maar wat nou als ze na de fles nog poept? Dan verschoon je je kind toch, voordat je ze in bed legt? En als ze na het boeren in slaap valt? Dan toch in de box leggen om te 'spelen'? Ik snap het niet zo goed hoe mensen dat doen...een kind is toch geen machine?

2. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Als jouw kind duidelijk aangeeft dat ze moe is leg je haar lekker in bed. Mijn kind 'speelde' in die periode echt nog niet, die dronk en sliep alleen maar.en dan dacht ik ook: help, ze moet nog spelen haha.
    Net als die luier, gewoon lekker verschonen hoor!

3. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Roan1981:
    Tuurlijk wijk je er weleens vanaf ivm een poepluier of een kindje wat eerder in slaap valt of als je boodschappen gaat doen. Het zijn meer richtlijnen om te laten zien hoe je rust en regelmaat aan kan brengen. Ik had namelijk toen niet door, dat mijn kleine meid wakker op bed gelegd moest worden. En zij maar huilen en ik haar maar in mijn armen houden, omdat ze huilde en ik haar wilde troosten. Ik had geen idee hoe oververmoeid ze daar juist van werd. Dus het zijn richtlijnen waar je je eigen draai aan kan geven natuurlijk.

4. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    @RoAn, kan btw ook met een sprongetje te maken hebben. Mijn dochter huilde rond die periode vrij veel. Vanaf een week of 10 huilt ze opeens nauwelijks meer. Alleen als ze bv honger of slaap heeft,De 12 wekensprong is hier ongemerkt voorbij gegaan...

5. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Inderdaad.
    Hier werkte de ene aanpak de ene keer wel en de keer erop opeens totaal niet. Dan dacht ik het eindelijk te weten en gooide madame roet in het eten haha.het is gewoon zoeken in het begin en je wordt vanzelf makkelijker en je kindje ook. Dat huilen gaat echt over! Ik durfde de 1e 2 maanden amper naar buiten, uit angst dat 'ritme' overhoop te gooien en met een huilend kind te zitten.
    Maar ben het toen gewoon gaan proberen, elke dag eventjes naar buiten en dan steeds verder weg en langer wegblijven.Dan ging ik bv naar een vriendin en nam ik de kinderwagenbak mee zodat ze daarin kon slapen. Okay, ze sliep dan wel minder dan normaal, maar dat haalde ze dan thuis wel weer in.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ritme is prima maar wel luier verschonen natuurlijk niet met poepbroek naar bed en als ze al slaapt dan meteen naar bed dan sla je de box over. Zeker met 7 weken is er nog niet echt spelen bij.

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Verschonen is niet zo relevant in de regelmaat. Als je kindje vaak poept tijdens het drinken zou ik sowieso na het drinken verschonen.

Wat betreft het moedergevoel, dat is inderdaad niet een telepathische gave, maar iets dat je moet ontwikkelen door goed naar je kindje te kijken. Het cb ziet een kindje doorgaans maar 10 min? Jij de hele dag. Dat bedoel ik met moedergevoel. En ja onzekerheid en het niet weten hoort daar ook bij. Maar domweg een generaal advies opvolgen wat helemaal geen algemene geldigheid heeft... tja... niet mijn manier ;). Na een tijdje kan je beter omgaan met onverwachte dingen. En dan breekt er weer een nieuwe fase aan en begin je van voor af aan.

8. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Hier werkt regelmaat en voorspelbaarheid.
    Ik heb een dreumes en een kleine baby van 10 weken. Ze hebben allebei hun eigen gebruiksaanwijzing en zijn totaal verschillend.

een baby van 4 weken heeft genoeg gedoe van zijn eigen lijfje. Hij moet daarnaast ook wennen aan alles en iedereen. Geef hem de tijd om rustig aan de wereld te wennen vanuit jouw vertrouwde armen en in een omgeving die niet al te veel verandert. Ga je op stap leg hem dan in zijn vertrouwde reiswieg of draagzak.

Rond de 8e/10e week gaan babies pas echt om zich heen kijken en is de omgeving ook belangrijk. Ga gerust gezellig op pad maar beperk je in het begin bijvoorbeeld tot maximaal 1 uitstapje per dag. Dat is spannend genoeg.

Echte sociale activiteiten zou ik pas na 3 maanden inplannen als je baby door de eerste echte babykwaaltjes heen is. Dan ken je je baby ook veel beter.

Regelmaat en rust moet je invoeren en dat kost tijd. Neem die tijd want nu hoef je maar 2 weken een strak ritme aan te houden maar begin je pas als je kindje bv 1 jaar oud is dan ben je al gauw een paar maanden kwijt. En wees gerust, je sociale leven kan die twee weekjes wel hebben hoor :). En wordt het te moeilijk voor je dan wissel je af met je partner en dan kan je er toch gewoon uit!

9. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ivan was niet zo ontevreden als Tobian. We hebben Ivan op een gegeven moment wel in een ritme gegooid en het gehuil was binnen 2 dagen helemaal over! sliep direct door en alles was goed.. het is nu echt een lach baby :D

Ik voedde hem op verzoek en daar ben ik mee gestopt, nu krijgt hij om; 7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 -23.00.

Er zijn heel veel mensen die het juist tegen spreken om ze in een ritme te gooien, maar wij merken dat het Ivan wel heel goed heeft gedaan :D

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    +1!

Oudste dochter was heel snel overprikkeld. Op een gegeven moment hebben wij de knop omgezet en een aantal dingen veranderd
    -geen bezoekjes aan familie vrienden etc . Ja dat is jammer maar ja..wat wil je dan? Dit zijn nu eenmaal de consequenties van kinderen krijgen en...gelukkig, het is tijdelijk! ;)
    -inbakeren. Dochter hield zichzelf wakker door met haar armpjes te maaien. Eenmaal ingebakerd (eerst de Pacco, daarna de Puckababy) zag ik een nieuw soort rust over haar heen komen.Ze sliep heerlijk. Wel goed opletten dat je de honger-signalen niet mist
    -wel de rust en regelmaat toepassen, maar meer dat er een vast schema was op de momenten dat zij wakker werd. Voeden, knuffelen, spelen, bij het eerste gaapje haar bedje in. Ik gaf ook borstvoeding dus deed dat absoluut op verzoek. Het werkt nu eenmaal op een vraag-aanbod principe. Zeker als ze nog zo klein zijn is dat echt beter dan op schema. Je productie is nog volop in ontwikkeling en moet mee kunnen groeien met de behoefte van je kindje.Maar ook met voeden op verzoek kun je de regelmaat invoeren

Al het bovenstaande zorgde voor meer rust bij onze dochter, al vrij snel. Het uit-huis gebeuren hebben we tot ze een maand of 6 was gewoon gelaten voor wat het was.

Wat betreft het CB, begrijpelijk dat je daar naar toe gaat voor advies.. Let alleen wel goed op als het over borstvoeding gaat. In de meeste gevallen geven ze namelijk de meest vreselijke adviezen die je kan krijgen. Zodra ze beginnen over minder voedingen en rekken: oren dicht ;)
    Een keertje een LK langs laten komen is absoluut een goed idee. Het onrustige zou ook te maken kunnen hebben met de voedingen. Wie weet loopt er toch iets niet helemaal goed, waar jij zelf geen weet van hebt. Het is een goede investering:)
    Succes!

11. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Tuurlijk is het even zoeken in het begin! Mijn zoontje bleek KMA te hebben. Veel huilen in het begin en 1000 goedbedoelde adviezen.
    Het hielp alleen niet.
    Mijn zoontje was 4wk oud en ik keek naar hem en ik dacht en voelde dat heel sterk: jij zit echt niet lekker in je vel en dit zijn niet alleen maar darmkrampjes...

Nou krijg het maar 's voor elkaar om na 4wk een provocatie test te krijgen aangezien elke arts zegt: die krampjes horen erbij.

Geef het een naam moedergevoel of whatever: ik wist dat er meer speelde.
    Eenmaal provocatie test ondergaan en resultaat: KMA.

Zooooooo blij dat ik door ben blijven drammen op zo'n test en geen genoegen nam met 'normale krampjes' terwijl dit dus m'n 1e kindje is.

Echter, hij bleef wel druk. Tis zo'nnnnnn druk maar erg leuk kindje :D.
    Dus ook op mijn manier rust en regelmaat.
    Niks 6 maanden bij mij op de kamer omdat dat goed zou zijn voor de hechting. B.eau sliep dan niet. Die had echt z'n eigen rustige donkere kamer nodig. Dus tezamen met z'n koemelk vrije voeding ging hij met rust en regelmaat naar z'n eigen kamertje.
    Ingebakerd en wel kreeg ik opeens vanaf 5-6wk een heel ander tevreden jongetje die goed sliep en goed uitgerust was. Amper huilde.

Ik werd juist zenuwachtig van boeken lezen en advies van anderen ;).

12. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Ik bedoel dus te zeggen: met teveel boeken lezen van hoe het moet en teveel adviezen van iedereen en CB kun je signalen missen van je kindje die alleen jij als moeder (of vader) kunt zien omdat jij 24u bij je kindje bent.
    Hoe je het noemt maakt me niet uit, maar kijk naar je kindje.

Dus een poepluier niet verschonen omdat dat niet volgens het rijtje van Ria Blom is :(, dan denk ik....ff zelf ook nadenken ;):).

13. Brechtje

Brechtje Actief lid

22 sep 2008
    493
    0
    0
    Hier gaat het heel erg goed op die manier. En we zijn er vanaf dag 1 mee begonnen. We hebben haar ook goed leren kennen en ik herken ook goed de huiltjes als er echt iets is.

14. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik heb het boek Baby in een droomritme ook gelezen.
    Maar ik vond het niet zo gemakkelijk als zij in het boek uitlegt hoor!
    Zodra ik mijn dochtertje in bed legde, begon ze te huilen.
    Ik heb het enkele dagen geprobeerd, maar het lukte me echt niet.

Ik ben dan heel veel de draagdoek gaan gebruiken. Een paar weken heeft ze daar overdag altijd in geslapen.
    Op een gegeven moment was dat niet meer nodig, ineens viel ze zelf in haar bedje in slaap.

15. Fleur88

Fleur88 Actief lid

12 dec 2012
    342
    289
    63
    Wow, bedankt voor alle goede adviezen!
    In overleg met mijn vriend zijn we wel gestart gisteren met het inbakeren en het ritme. Gisteren ging wonderbaarlijk goed. Tobian heeft drie keer 3 uur geslapen overdag!
    Vanaf 3 uur vanochtend is het echter weer prut, ondanks dat we netjes het schema aanhouden: voeden, verschonen, boertje, knuffelen en bij de eerste gaap: inbakeren en naar bed. De eerste vijf minuten iss hij stil, maar dan begint hij toch telkens te huilen. Een speentje helpt dan eventjes maar zodra hij deze kwijt raakt is het gillen. Soms lijkt hij even weg te zakken en dan schiet hij toch opeens weer in een kramp en huilt hij weer, dit gaat dan eindeloos door!
    Hij huilt dan niet eindeloos ontroostbaar, maar slapen doet hij dus ook niet. Hij heeft vandaag 1 x 2 uur geslapen en dat was op zn buikje nadat hij aan de borst in slaap was gevallen. Niet erg consequent dus maar hij sliep en om hem nou wakker te maken om in te gaan bakeren...

Wb mijn TSR, deze is wel vrij heftig geloof ik dus laat idd dan even de eerste melkstroom eruit stromen maar dit lijkt geen verschil te maken.

Wat zouden jullie doen, laten huilen een tijdje zonder te gaan troosten zoals in het boekje van Ria blom staat?
    Wij troosten tnt door bij zn bedje te gaan staan, speentje te geven, aai over de bol en weer te gaan.

Hij ligt nou weer te huilen en vind het zoooo zielig, maar aan de andere kant, als ik hem uit bed haal slaapt hij óók niet. Pfff ik weet het echt even niet meer!
    Heb ook veel meer moeite met het huilen dan mijn man, dat helpt ook niet.

Tnt weinig resultaat dus!

16. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou een baby van 4 weken niet laten huilen. Als hij bij jou op de borst in slaap valt, zou ik daar voor kiezen. Hij komt tot rust, jij daardoor ook en het is ook nog iets prachtigs! (zoontje kan dat nu echt niet meer hier :) )

Ik heb ook veel meer moeite met het huilen dan mijn man. Hij kan het van zich af laten glijden, ik niet!

Houd je niet teveel vast aan een boek met regels als ze nog zo klein zijn. Doe waar jij je prettig bij voelt. Als je je kind wil pakken, lekker doen! Hij is nog zo klein.

Sterkte!

17. Fleur88

Fleur88 Actief lid

12 dec 2012
    342
    289
    63
    Ik pak hem heel graag op, en loop met liefde heel de dag met hem in een draagdoek, alleen dan slaapt hij óók niet en huilt hij ook! Vandaar dat ik nu opensta volgens een methode uit een boekje. Blijkbaar werkt heel veel mama-liefde en aandacht bij Tobian niet ook al voelt troosten en knuffelen voor mij het meest natuurlijk...

Ik hoor trouwens iedereen zeggen dat ze. Bv nooit teveel kunnen drinken maar we hebben eergisteren geoefend met een flesje gekolfde melk en hij dronk 125 ml leeg en leek nog meer te willen, en dat terwiml hij 4,5 kg is. Is toch veel te veel?? Had flesje erg vol gedaan om te testen hoeveel hij ong. Zou drinken. Nooit verwacht natuurlijk dat hij de 125 ml op zou drinken!
    Dus, kan een kindje zich ook té vol drinken?

18. Fleur88

Fleur88 Actief lid

12 dec 2012
    342
    289
    63
    Wel bedankt trouwens hoor voo je reactie!!

19. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou mijn kindje van 4 wkn ook niet laten huilen. Het belangrijkste is nu dat hij wel gaat slapen. Dus ik zou ook van alles uit de kast halen om dat te bereiken.
    Succes meid.

20. Maia

Maia Niet meer actief

Ik zou ook niet laten huilen, daar is je kindje veel te klein voor.

Deel Deze Pagina