Ik gebruikte bolt niet als schreeuwen maar als verduidelijking van een stuk tekst.... apart want in de marketing en bedrijfsleven betekend dat dikgedrukt ook....
Interessante discussie hier. Op de CB en door de lactatiekundige werd ons idd aangeraden om onze dochter in te bakeren. We durven het zelf niet goed aan, omdat ze de neiging heeft om heel diep te slapen, als ze langer slaapt en waarbij ze dan dan ook uit zichzelf niet meer wakker wordt (ook niet na 9 uur en dan houdt het wat ons betreft op en maken we haar wakker wat heel veel moeite kost). Ook spuugt ze veel en ingebakerd ligt ze wel heel 'acheterover', maar dat is missschien meer ons idee... Gisteren kwam er een moeder van een vriendinnetje die met Ria Blom op de proppen kwam en dat zou helemaal geweldig het einde en fantastisch zijn. We gaan het boekje wel even bestellen denk ik, maar als ik hier de reactie lees dan ik dat het toch niet zo heel zaligmakend is als het gisteren werd gepromoot, dat het in elk geval niet zo bij ons past (laten huilen bv. zou ik niet gauw doen, behalve eventjes als je echt weet dat het om in te slapen is0
Ik vind het hier eerlijk gezegd ook altijd een beetje overbodig. Komt gewoon war schreeuwerig over, zeker als er al een soort van discussietje is. We lezen en schrijven op een forum, we maken geen reclameteksten voor het bedrijfsleven. Sorry! Verder inhoudelijk eensch met Cygnet of course.
@ Towser, koop het boekje en lees het zou ik zeggen. Maar ik denk dat jij/jullie ook wel je eigen ding ermee kan doen en het kritisch kan lezen. Ik ben sowieso altijd een beetje voorzichtig met dit soort 'hypes' als het ware. Op het moment dat mensen ergens bij gaan zweren, haak ik eigenlijk al een beetje af. Ons werd heel in het begin dit boek ook aangeraden door vrienden die hun kindje echt anders opvoeden dan wij het (zouden) doen dus we hebben ons gevoel gevolgd en dat werkte ook prima. Bovendien was inbakeren bijvoorbeeld helemaal niet nodig en huilde ze nauwelijks (nog steeds heel weinig) maar bij andere kindjes is dat misschien weer anders.
volgens mij wordt in jouw tekst gespoken over geconsequent langere tijd laten huilen. En naar mijn mening scheef ik niet laat je baby maar heel lang huilen, zonder te troosten. ook is dat niet waar de methode van Ria Blom voor staat. daar wordt namelijk er van uit gegaan dat het voor een baby erg belangrijk is om te slapen en dat je bij baby`s die zo overprikkeld zijn, je het niet slapen moet proberen te doorbreken. en dat zij heeft ervaren dat deze baby`s wanneer zij gelijktijdig voor het eerst worden ingebakerd zij zich hier tegen af kunnen zetten en dat deze baby`s het misschien nodig hebben om zich voor een korte tijd in slaap te huilen. zij hebben namelijk altijd geleerd om juist te vechten tegen de slaap en zullen zich hier nu aan over moeten leren geven. dit huilen bestrijkt vaak maar 1 een 2 dagen. verder is er nog een verschil tussen een huilbaby en een baby die onrust in zijn lijfje ervaart en daardoor niet in slaap kan vallen en blijven. volgens mij moet je bij huilbaby`s eerst grondig onderzoek doen naar de oorzaak en is er vaak een wisselwerking tussen ouders en kind wat hier aan ten grondslag ligt.
Ik vind dat iedereen zijn eigen methode moet toepassen, geen kind is hetzelfde en bij ieder kind past weer iets anders. Vind zowieso dat hier erg fel word gedaan over het laten huilen van je baby, net alsof je je kind een uur laat huilen, dat doet toch niemand? Soms hebben kinderen/baby's het gewoon nodig eventjes te huilen! Ik ga er vanuit dat iedereen hier giga veel van zijn/haar kind houd en het beste met hem/haar voor heeft dus heeft iedereen zijn eigen manier van opvoeden!
naar even te hebben gedoucht kom ik nog met een kleine aanvulling!! Vanuit mijn werk, maar ook als moeder heb ik heel duidelijk ervaren dat alle methodes zijn pakketjes die je consequent moet toepassen. je kan niet alleen maar 1 stap toepassen en verder het tegenovergestelde doen. bijv wel 30 min. laten huilen om vervolgens met de baby de hele dag de hort op te gaan. zo blijf je altijd bij stap 1 hangen en zul je geen postief effect krijgen, juist een negatief effect (zoals in het artikel) Door prikkelreductie consequent toe te passen zul je merken dat het laten huilen niet meer nodig zal zijn, omdat de baby geen last meer heeft van innerlijke onrust. De eerste maanden ging ik daarom ook amper van huis met de kleine, ik merkte dan ook als snel dat toen ik weer wat vaker op pad ging, ik na het uitstapje een huilende baby in bed had liggen. Het leek me duidelijk waar dat van dan kwam. op deze momenten hoef ik haar nu maar max 10 minuten te laten huilen en dan slaapt ze. nou dan ga ik me nu maar aankleden!!! (wordt toch best een beetje koud zo)
Heb niet alles gelezen, maar geef mijn mening en die is vast nog niet gezegd Ik ben ook geen voorstander van ria blom en inbakeren. Heb het boek ook gelezen, maar ik vond het ook belachelijk om je kind een half uur te laten huilen (of nog langer als het tussendoor eventjes stil is geweest). Ook vind ik dat het raar dat het cb adviseerd om kinderen te laten huilen en ik ben onwijs blij dat ik dit nooit gedaan heb, maar mn dochter altijd heb getroost als ze huilde en in de draagdoek bij me heb genomen. Ik denk dat dit veel beter is voor de hechting die je met je kindje hebt en na een paar weken/maanden werd duidelijk dat onze dochter reflux en kma en soja allergie had. Ze had dus ook reden tot huilen want ze had altijd pijn. Nu zijn er ook heel veel kindjes die dit uiteraard niet hebben, maar ik vind de ouderwetse RRR toch minder geschikt (voor de baby) dan zorgen voor regelmaat dmv routines en geborgenheid te bieden. Kan me voorstellen dat het voor de ouders wel veel rust geeft. Uiteraard moet iedereen vooral doen waar ze zich zelf goed bij voelen, maar ik vond de ria blom methode absoluut niet bij mij en mijn kindje passen (gelukkig).
Ik ben wel een voorstander van inbakeren alleen hangt dat heel erg ervan af hoe je kindje is en doet. Die van mij was zo onrustig en lag alleen maar te maaien dat ze dat echt nodig had. Over dat laten huilen, heb dat hier ook gedaan toen mijn dochter 6 weken was en ik haar ben gaan inbakeren maar deed dit niet met een vaste tijd maar op mijn gevoel. Ik ben er van overtuigd dat wij als moeder een aanleg meekrijgen van het kunnen horen wanneer er alarm is. Zeg hiermee niet dat je je kindje uren moet laten huilen haha maar soms heeft een kindje het nodig om even iets te verwerken/leren en dit kan een paar minuutjes duren. Na een paar dagen kon mijn dochter helemaal zelf in slaap vallen, legde haar neer en weg was ze en nu anderhalf jaar later is dit nog steeds het geval en wat daar heel fijn aan is, wanneer ze nu huilt is er daadwerkelijk iets aan de hand omdat ze nooit huilt met naar bed gaan, ok overbodige info verder haha. Ga dus altijd op je gevoel af! (met hier en daar wat adviezen ) Haal uit het boek wat je denkt te kunnen gebruiken dus waar je je goed bij voelt. Blindelings op iets af gaan zou ik nooit doen en zeg ook niet dat andere dat doen hoor trouwens, ook weer overbodige info haha. Naja moest het even kwijt.
Dames, met alle respect maar hier wordt gevraagd naar de ervaringen met de Ria Blom methode of iets wat in de buurt komt. Maar er staat hier bomvol met reacties van dames die het maar niks vinden maar ook geen ervaringen mee hebben gehad. Ik vind het dan echt niet nodig om te reageren. Daar heeft TS dus niks aan. Als het woord huilen hier valt wordt het door sommige vertaald naar langdurig huilen zonder troosten en volgens mij zijn er maar weinigen die daar geen moeite mee hebben. Dus alsjeblieft hou je lappen tekst met hoe slecht heel lang laten huilen is want daar hoef je geen genie voor te zijn om dat te snappen. Maar daar gaat het hier helemaal niet om. Respect hebben voor andere meningen is ver te zoeken hier. Probeer het om te draaien. Zoals sommigen het niks vinden om hun kind ook maar even te laten huilen en willen het altijd bij zich hebben, vinden anderen het echt niet nodig om een kindje bij elke piep op te pakken en je kind de hele dag met je mee te slepen in een draagdoek.
Jeetje Kiwi, waar maak je je druk om? Volgens mij valt het allemaal reuze mee met dat gebrek aan respect waar jij het over hebt.