Blaasontsteking

Discussion in 'Zwangerschap' started by MamavanDJ, May 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanDJ

MamavanDJ Niet meer actief

Mijn stukje die ik bij de verloskundige hier op het forum heb geplaatst. Iemand ervaring of tips?

Even een vraagje over blaasonsteking. Weet dat jullie geen dokters zijn, maar jullie weten er vast meer over omdat het vaker tijdens een zwangerschap voorkomt.

Ik heb nu voor de 3x in één maand tijd een blaasontsteking.

Mijn verhaal:
    20-4 Wordt wakker met koorts en had al een paar dagen 'pijn' bij plassen. Huisarts geweest en fikse blaasontsteking. (wist toen nog niet dat ik zwanger ben). Kuur Nitrofurantoine gekregen voor 5 dagen.
    02-05 Weer klachten, dus weer naar huisarts en wederom Nitro gekregen voor 5 dagen (inmiddels wist ik dat ik zwanger ben)
    07-05 Urine gecontroleerd, geen onsteking meer.
    09-05 weer klachten, huisarts. Geen ontsteking maar wel eiwitten en wat onzichtbaar bloed in urine. Geen AB gehad, maar kweek naar ziekenhuis gestuurd.
    Daar kwam uit dat er wel een bacterie zat, die wel gevoelig is voor de kuur Nitro.
    15-05 'pijn' bij plassen is niet heel erg aanwezig, maar wel pijn in m'n rechterflank.
    17-05 Vandaag dus weer naar huisarts en ja hoor, weer (of nog steeds) ontsteking. Nu heb ik weer een kuur Nitro gehad, maar nu voor 10 dagen.

De eerste twee keer kreeg ik als advies, veel drinken! Vanochtend zei de dokter, niet extra drinken, want dan houd je je nieren te schoon en kan de AB niet goed genoeg z'n werk doen!

Nu weet ik dat je als zwangere gevoeliger er voor bent, maar kan dit kwaad? 3x een kuur en constant die gevoelige onderbuik.

Hoop dat jullie me meer kunnen vertellen!

2. medinalil

medinalil Bekend lid

Mar 25, 2013
    799
    1
    16
    ik heb al 4 x een kuur gehad voor blaasontsteking, ik voel de blaasontsteking zelf niet, dus kom er iedere keer toevallig achter.
    Ook meerdere keren op kweek gezet kwam niks uit, dus veel drinken toch maar en is natuurlijk niet goed zoveel kuurtjes maarja rond lopen met een blaasontsteking kan ook weer gevolgen hebben.
    succes

3. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    ken het. ook zonder zwangerschap veel blaasontstekingen gehad. Cranberrypillen helpen bij mij. voor zwangerschap bleef het daardoor erg en nu eenmaal gehad, maar wat mínder heftig. dus cranberrypillen en veel drinken.

4. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    1,031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Misschien moet ik er ook maar eens naar vragen. Ik heb nog nooit blaasontsteking gehad en mijn urine is ook nog nooit gecontroleerd, wat ik persoonlijk een beetje vreemd vind.

5. DotjePK

DotjePK Bekend lid

Nov 11, 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    @mammamuis; dat is nergens voor nodig, zonde van t geld inde gezonheidszorg. De artsen testen pas als er een verdenking is op blaasontsteking is. Heb je klachten dan?

6. Cat1980

Cat1980 Niet meer actief

Bij mij werkten cranberry capsules ook altijd perfect tegen blaasontsteking, zou het iedere vrouw aanraden!

7. MamavanDJ

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben zelf naar de dokter gegaan hoor, je urine wordt niet zomaar gecontroleerd. Gekke is dat ik hiervoor welgeteld 1x in mn leven een blaasontsteking heb gehad.

Mijn dokter adviseerde nu juist om niet (te) veel te drinken, omdat dit de 3e x al is en dat dan de AB niet goed zn werk kan doen. En omdat ik juist zoveel gedronken heb de laatste weken heb ik nu dorst!

8. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    Ow Poe, moeilijk hè meid!

Ik heb er ook een, EN ben allergisch voor a.mocciciline....( een stof in antibiotica) Oftewel de enige antibiotica die je mag als je zwanger bent.....

De dokter zei: je kan of allergische zijn, of zwanger, maar niet allebei.....;):(

De microbioloog gebeld, alle artsen in de praktijk gevraagd, ziekenhuis was ermee bezig :D:). Dus...... Uiteindelijk iets gekregen, als ik koorts krijg moet ik naar het ziekenhuis om speciale antib te krijgen via een infuus.
    Hahahah ik dacht echt ok?!?!?:$

Tot nu toe geen koorts gelukkig ;)

Hij zei dat je gevoeliger kan zijn tijdens zwangerschap en dat het goed is dat als je het eens hebt gehad tijdens zwangerschap je om de 4 weken moet laten testen omdat je het wel een niet kan voelen....
    ( voor mij n eerste had ik heeeeeel vaak blaasontsteking, tijdens zwangerschap en erna nooooooooit meer, nu ben ik net zwanger en heb ik het gelijk weer.... Gek hè!)

Mij collega zweert bij cranberrysap.... Ik denk dat ik daar ook maar eens voor ga kijken....
    Sap klinkt ik mijn oren gezonder dan de pillen :)

Succes! Ik hoop dat het nu weg blijft!

9. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    Misschien kan je even je mond spoelen met water voor de dorst...?

10. MamavanDJ

Soepstengel, thanks! Maar jeetje heftig bij jou dat je er zo op reageert!
    Ik heb het 1x gehad en dat was tijdens m'n eerste zwangerschap.
    Dinsdag voor het eerst naar de vk, gelijk even vragen wat zij ervan vindt. Dokter heeft nl. niet gezegd dat ik elke 4w moet laten controleren.

Ik drink ook cranberrysap. Haal t bij de Lidl, kost geloof ik maar 0,73. Bij de Appie hebben ze ook Healthy People, die vind ik erg lekker, maar 2x zo duur! En aangezien ik heel wat wegdrink in een week...

11. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

Sep 26, 2012
    1,184
    0
    0
    Ik had (ver) voor mijn zwangerschap zo vaak blaasontstekingen dat zelfs een operatie is overwogen om mijn urinebuis te verlengen (korte urinebuis = sneller bacteriën in de blaas), uiteindelijk na verhuizen en nieuwe HA de tip gekregen....

(ik dronk al sowieso 3 liter per dag, en slikte cranberry pillen)

Vitamine C! Ik slik dagelijks 3 x de ADH aan vitamine C... (gewoon die goedkope van het kruidvat is prima). Het idee erachter is dat overtollige vit.C via de urine wordt uitgescheiden. Maw, je plas wordt er zuurder van, en de zuurgraad in je blaas is dus hoger = minder kans op infecties.

Vanaf dat ik er mee begon heb ik niet één blaasontsteking meer gehad (en had er gemiddeld 20 per jaar), na een jaar of wat ben ik weer gestopt met extra vitamine C, en nu begin ik er weer meteen mee als ik last krijg van mn blaas.

Daarbij moet je tijdens je zwangerschap wel iets meer drinken dan wanneer je niet zwanger bent (het kan zijn dat je meer transpireert, en vruchtwater moet worden aangevuld).

Overleg dit wel eerst met je HA, want misschien is er bij jou natuurlijk reden om het niet te doen... Ik ben geen arts, dit is slechts mijn persoonlijke verhaal...

(overigens, voor mensen met een reu... ;) Als je hond last heeft van veel smegma afscheiding uit zijn penis, voeg dan eens een vit.C pilletje toe aan zijn eten... Wij hebben nooit meer vieze vlekken op de bank! Mijn zus is dierenarts, en gaf dit advies toen ze hoorde van mijn vit.C verhaal. Onze hond is verder wel gezond, dus geen ontsteking oid waardoor er veel smegma vrij komt)

12. MamavanDJ

Dank je Firsttimemom! Heb ik idd ook gehoord van vit.C. Nog niet gehaald, ga ik maar eens doen.
    Ik ken ook een hond (vrouwtje) die last had van blaasontsteking en die kreeg ook advies vit.c.

Wat fijn dat je nooit meer blaasontsteking hebt gehad! Ik heb er dus nooit last van, alleen nu heel erg. Ga denk straks maar even vit.c halen!

13. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

Sep 26, 2012
    1,184
    0
    0
    Vit. C is wel preventief hè... Als je al een ontsteking hebt, moet je wel AB kuurtje halen, heb een keer nierbekken ontsteking gehad, van een verwaarloosde blaasontsteking... Nou, dat wens ik echt niemand toe!

14. MamavanDJ

Dat heb ik inderdaad gehoord dat je het niet zo ver moet laten komen! Had nu ook al pijn in m'n zij ter hoogte van m'n rechternier. Zonder koorts is het geen nierbekkenontsteking,maar wel een beginnende...
    En de dokter zei nog, kan ook iets anders zijn he die pijn in je zij... Gelukkig heb ik doorgedramten toen zei ze ook, maar goed dat je bent gekomen!
    Maar ik ga je tip preventief gebruiken! Bij vermoeden van een nieuwe blaasonsteking zal ik zeker aan de bel trekken!

15. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

Feb 21, 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Zowel vit. C en cranberry verzuren de urine, door een zure omgeving zijn de bacteriën minder blij. Het is zowel preventief goed, maar als je al een blaasontsteking hebt helpt het ook zeker mee :)

Bij de cranberrysap wel opletten dat het puur sap is en geen limonade met toegevoegde suikers en zo, dan kan je echt beter de pillen/capsules halen.

16. justxme

justxme Bekend lid

Mar 27, 2013
    671
    0
    0
    Ik heb ook al 3x blaasontsteking en dus een antibioticakuur gehad tijdens mijn zwangerschap. Werkt niet echt fijn op de darmen, de antbiotica bestrijd namelijk ook de goede bacterien in je darmen.

Wat ik doe om het te VOORKOMEN(wat dus niet altijd lukt): Veel drinken water & thee. En geloof dat het bij de Vomar het goedkoopste is; Cranberrysap in fles. Deze bevat 25% cranberry. Even wennen aan de smaak maar is wel lekker en helpt ook mee met de weerstand van de blaas.

Je kan ook gewone cranberry's in de supermarkt kopen, wel zuur. En anders gedroogde.

17. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

May 11, 2013
    2,604
    3
    38
    ik heb ook meerdere keren blaasontsteking gehad. telkens AB slikken schijnt ook niet goed te zijn, je kan er immuun voor worden

Waar mijn vk wel flink op gehamerd heeft, is om aan het eind van je zwangerschap (36 weken) je urine te laten testen op het GBS virus.
    als je draagster bent, is er kans dat je kindje (flink) ziek kan worden van deze bacterie wanneer het tijdens de bevalling in het geboortekanaal komt. hier krijg je vooraf dan medicatie voor.

18. Isade

Isade Actief lid

Nov 4, 2012
    362
    0
    0
    NULL
    Probeer niet teveel suikers te nemen, denk aan cola en dat soort dingen. En idd cranberrysap alleen puur pakken (je hoeft dan ook geen liters te drinken, gewoon ongeveer 2x per dag een kwart bekertje) met toegevoegde suikers is alleen maar slecht!! Zorg goed voor je darmen met probiotica, het heeft allemaal zn uitwerking op elkaar.... En drink toch wel zon 2 liter op n dag!! Ik laat de urine controleren elke keer voordat ik naar de vk ga. Ik heb alleen deze zwangerschap al 3x blaasontsteking gehad... Ben nu ook aan extra vitamine c!!

19. Hannes

Hannes Actief lid

Aug 27, 2010
    472
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik heb echt dé tip: Blase Care gewoon van de drogist. Juist de D-mannose die in Cranberry zit, zit daar extra in en dat is de de stof die super goed helpt tegen blaasontsteking. Ik zweer erbij.
    Ik heb heel goed op internet gezocht wat goede middelen waren en dit gevonden en het helpt echt super goed. Ik vind ze wel duur, maar soms zijn ze flink in de aanbieding gelukkig. Ik neem het nu ook preventief nu ik weer zwanger ben, maar het werkt dus heel goed als kuur als je al een blaasontsteking hebt, bijvoorbeeld als je geen AB meer wil nemen.

20. MamavanDJ

Bedankt voor al jullie reacties! De cranberry die ik drink bevat idd ook 25% cranberry. Klachten zijn nu iig minder, dus denk dat de AB is aangeslagen.

Alleen nu ben ik zo enorm misselijk. Kan van de AB zijn, maar ook van de zwangerschap natuurlijk!!

Share This Page