Dilemma: werk

Discussie in 'De lounge' gestart door Skatje, 8 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Mijn man werd vandaag gebeld door een ex-werkgever waar hij heel graag terug naartoe wil. Hij werd daar destijds aangenomen terwijl er 2 anderen voor weggingen, dus belachelijk hoge werkdruk. Dat is de enige reden dat hij daar vertrokken is. Vlak na zijn vertrek, is de verantwoordelijke leidinggevende ontslagen en is het takenpakket herzien. Mijn man heeft daarom spijt gehad dat hij daar weggaan is en heeft altijd gezegd dat hij terug zou komen als er een vacature vrij zou komen.

Maar ja, hij heeft nu een vast contract. En daar is er wel uitzicht op vast, maar eerst zal het via een uitzendbureau gaan. Ik heb een lijstje gemaakt om te kunnen vergelijken.
    A is huidige werkgever, B ex-werkgever
    • 50-55 urige werkweek A
    • 40-urige werkweek B
    • A: gemiddeld van huis van 7.00 tot 19.30 (op maandag altijd om 4.30 weg)
    • B: gemiddeld van huis van 5.15-15.00 of 13.15-23.30
    • A: rond de 2200 euro netto verdiensten, maar wordt iets minder omdat man 1 dag per 2 weken een papadag gaat nemen, zal niet veel hoger worden
    • B: voorlopig 1900, kans op groei bij vaste aanstelling
    • A: 1 dag per 2 weken vrij voor meer tijd met het gezin
    • B: de ene week thuis voor het avondeten, de andere week de kinderen naar school kunnen brengen 's ochtends
    Dan komt er nog bij dat ik momenteel werk als gastouder. Dat betekent dat mijn inkomsten niet altijd hetzelfde zijn. Met zijn huidige baan is het voor mij ook lastig om werk buiten de deur te vinden, aangezien er vaak wordt verwacht dat je ook af en toe avonden kunt werken. Afspraken plannen wordt makkelijker met dat andere werk, want dan hoeft hij niet voor iedere scheet vrij te nemen omdat hij hele dagen werkt. Hij is nu vrachtwagenchauffeur maar eigenlijk ligt zijn hart er niet.

En klopt het dat je geen recht op ww meer hebt als je vrijwillig je vaste contract opgeeft voor een tijdelijk contract? Hij roept dus nu al dat hij het niet gaat doen omdat hij het risico te groot vindt. We hebben geen koophuis, dat is misschien ook goed om erbij te zeggen.

Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit topic, maar ik vind het wel even fijn om wat meer meningen te horen. Wat zouden jullie hebben gekozen?

2. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Waarom zou hij niet bij zijn ex-werkgever een vast contract kunnen krijgen?

3. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Omdat ze dat gewoon niet doen. Hij heeft daar echt 6-7 jaar geleden gewerkt, je krijgt echt niet meteen een vast contract.

4. mama en zoon

mama en zoon Bekend lid

27 jan 2017
    740
    209
    43
    Volg je gevoel. Ik vind allebei de banen voor en tegens hebben.
    Ik zou nooit een vaste aanstelling ruilen voor een uitzendbureau contract. Maar ik kan niet leven met die onzekerheid.
    Aan de andere kant, een baan waar je hart niet ligt is ook niks.

5. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ze willen hem blijkbaar graag terug en dat is onderhandelingsruimte! Ik zou echt gaan voor een jaarcontract.

6. Medinilla

Medinilla Actief lid

20 mei 2016
    317
    32
    28
    Hier een collega die wel een contract voor onbepaalde tijd gekregen heeft na dat ze 8 jaar voor een werkgever gewerkt had en daarna weggegaan is omdat ze het zat was steeds tijdelijke contracten te krijgen. Ze weten wat ze aan je man hebben. Probeer onbepaald eruit te halen nee heb je. ( en nooit naar een uitzend bureau stappen.... wurg contracten ten top )

7. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ja dit is zeker het proberen waard natuurlijk!

Vindt op het loon na de voorwaarden erg fijn klinken. Meer thuis zijn is toch meer waard dan geld. Zou dan proberen te kijken of ze open staan voor een gesprek en dan gewoon kijken wat eruit te halen is. Vast contract zegt tegenwoordig ook weinig meer

8. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ik zou toch echt gaan proberen om een vast contract te gaan krijgen.
    Op zn minst een jaar contact.
    Ze laten immers merken dat ze je man graag terug willen hebben.
    Niet geschoten is altijd mis

9. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik zou zeggen maar ik ben misschien bevooroordeeld naar jullie toe ;) kies voor B. Daar heeft hij het super naar zijn zin gehad. Hij is in de positie om toch eens te gaan praten daar. Desnoods via het uitzendbureau een contract voor bepaalde tijd zodat hij iig zeker is van een jaar werk. Hij heeft nu die kans terug te gaan. Ik had het geweten hij moet doen waar hij zich goed bij voelt

10. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Hij heeft er maar kort gewerkt, een jaar. Die chef heeft hem gebeld, maar heeft geen bevoegdheid om mijn man een contract aan te bieden. Hij kan wel zorgen dat mijn man uitgekozen wordt als hij zich bij dat uitzendbureau inschrijft. Mijn man heeft daar tot een tijdje terug zijn contacten een beetje warmgehouden.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Blijkbaar willen ze je man erg graag terug. Als ik hem was zou ik dus gaan onderhandelen over een vaste aanstelling. Ook al beweert de chef dat hij geen bevoegdheid heeft, hij kan wel iets meer doen dan alleen een aanbeveling lijkt mij.....Anders zouden ze vast niet bellen

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsja ik zou het gewoon doen...

Mijn man is ook van vast naar een detacheringscontract voor een jaar gegaan, uiteindelijk komt het hetzelfde op neer als een uitzendbureau...

Maar hij heeft het nu zoveel meer naar zijn zin ala bij zijn oude werk!

Als het goed is krijgt hij in september een contract bin het bedrijf zelf.... en mocht dat toch niet doorgaan dan zal hij weer wat anders moeten zoeken

13. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Dit dus.

14. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Bij vrijwillig ontslag verlies je inderdaad je recht op ww.
    Je moet daarna weer minstens een half jaar onafgebroken werken wil je weer recht hebben op ww.

Ik zou dus minstens vragen om een jaar contract als het vaste contract niet haalbaar is.
    Maar aangezien het via een uitzendbureau gaat zal ie de eerste tijd een 0 uren contract krijgen.

Vind het wel rare situatie dat ze hem graag willen maar dan wel via het uitzendbureau.
    Als ze het echt graag willen dan bieden ze hem gewoon zelf een contract aan.
    Zou er mee oppassen dat het niet iets word voor korte tijd.

15. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik zou t met deze voorwaarden niet doen. Ze willen hem wel terug maar geen vast contract geven? Dan willen ze m echt niet terug voor altijd. Dan kan je man daar even alles op een rijtje zetten en als het hun niet bevalt of alles is geregeld zoeken ze weer verder.

Goed onderhandelen. Vast of jaarcontract en zwart op wit dat hij kan opbouwen. Takenpakket goed omschrijven en komt daar meer bij, word het ook loonsverhoging.

Doe je t via een uitzendbureau kunnen ze hem altijd overal neer zetten. Is er geen werk bij B moet die wel naar C. En dan maar afwachten wat C voor bedrijf is. En dan klapt B in zijn handjes, die hebben geen zorgen over wat er met je man gaat gebeuren.

16. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Je schrijft net dat de leidinggevende geen vinger in de pap heeft qua contracten. Misschien zou hij een open sollicitatie kunnen schrijven naar aanleiding van het gesprek met zijn oude leidinggevende.
    Dan kan het bedrijf namelijk makkelijk om het uitzendbureau heen en kan hij toch op gesprek worden uitgenodigd.

17. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Als ze hem echt willen hebben moeten ze open staan voor een gesprek, ik zou mijn vaste aanstelling niet laten vallen voor een contract via een uitzendbureau bij mijn ex werkgever.
    Ik stel ook voor dat hij een open sollicitatie naar het bedrijf zelf stuurt en hij in ieder geval een jaar contract krijgt, mocht het dan mislopen na dat jaar heeft hij in ieder geval recht op ww.

18. Deliana

Deliana Niet meer actief

Hmmmm hij gaat 300,- euro minder verdienen en via een uitzendbureau werken. Op basis hiervan zou dit niet mijn keuze zijn. Ik zou als ik hem was een open sollicitatie sturen waarin hij vermeld dat hij heeft vernomen dat er een vacature is en dat hij o.b.v. eerdere ervaringen met het bedrijf graag in aanmerking wil komen. Zo kan hij iig om het uitzendbureau heen en is er meer ruimte voor onderhandelingen.

Deel Deze Pagina