Hoewel ik het met je eens bent dat er volgens mij geen algemene richtlijn is voor het eerste bezoek aan een gynaecoloog, vind ik dat je wel een vreemde uitspraak doet: 'weet je zeker dat het geen viezerikken zijn die dit adviseren?' Ze heeft het over wat oudere dames met tieners... sinds wanneer behoren die tot de doelgroep viezerikken? TS, ik ben op mijn 19e voor een inwendig onderzoek bij de gynaecoloog geweest, maar dat was naar aanleiding van klachten. Bleek toen ook een cyste ter grote van een sinaasappel te zitten, dus die klachten waren niet vreemd. Was toen al lang en breed aan de pil en had ook een relatie. Huisarts is zelf nooit begonnen over een onderzoek.
Toen ik aan de pil ging en seksueel actief werd geen inwendige onderzoeken gehad hoor. Pas toen ik zelf op eigen verzoek SOA tests liet doen. En later toen ik een spiraal wilde kreeg ik een soort van soa test/uitstrijkje. En toen ik 30 werd de oproep
Ik weet dat het in de meeste landen gebruikelijk is om 'regelmatig' op controle te gaan bij de gyn, en een lichaamlijk + bloedonderzoek te doen als de vrouw aan de pil wil. In Nederland wordt daar volgens mij allemaal niet aan gedaan. Ik blijf me daar over verbazen, vooral omdat pil zo klakkeloos wordt voorgeschreven/overhandigd.