Hoi allemaal, Er wordt hier vaak gesproken over de richtlijn flesvoeding: hoeveel "mag" je je kleintje geven. Dan wordt gezegd dat de richtlijn is 150cc per kilo lichaamsgewicht per 24 uur. Dit klopt gedeeltelijk, want is slechts het minimum. Er zit ook nog een maximum aan deze formule en die is 180cc per kg per 24 uur. En een totaal maximum over 24 uur is tot 3 maanden 900cc en vanaf 3 maanden 1 liter. En dan gaat het dus over bereide voeding, dus inclusief schepjes poeder. Dit voor de duidelijkheid en om te voorkomen dat jullie je alleen aan de 150cc gaan houden en misschien je kindje te weinig te eten gaan geven. Dat wil niemand natuurlijk!
Ons kleintje is 3 maanden oud en drinkt 100 tot max 130 cc per fles (ongeveer 5/6 flessen per dag) als ie om de 2 uur komt en echt niet te houden is om uit te stellen tot 4 uurtjes!! Als ie wel om de 3 a 4 uur komt voor zijn fles dan zijn t wel 5 flesjes... Hij weegt 5,5 kilo...Is dit voldoende?? Heb echt geen idee wat nou echt een ritme is en wat goed is??!!
Julien krijgt nu al 900 cc p.d. Het maximum dus. Gisteren kwam hij zelfs op 1 liter uit (bij hoge uitzondering). Hij weegt ook al bijna 5 kg. Aan minder had hij niet meer genoeg. Hopelijk kan ik hier even mee doorgaan.
Ik denk dat dit een beetje weinig is Snoopy... Ik geef mijn meisje al een paar weken flessen van 200cc en ze is een klein popje voor haar leeftijd! Die drinkt ze niet altijd helemaal op, in totaal kom ik steeds tussen de 830 en de 900cc uit. En met die grote flessen laat ze overdag ongeveer 4 uur tussen voedingen. Volgens mij kun je wel ophogen hoor! Kijk maar eens hoe hij erop reageert, hij kan en mag het hebben iig... Dan geeft hij zijn eigen ritme vanzelf aan na een dag of twee dagen.
Zo hee, een klein vreetzakje! Ben benieuwd of hij genoeg blijft hebben hieraan, zoniet dan zou ik even overleggen met CB voor voeding voor hongerige baby's.
Miepie, geloof het of niet maar hij is heel slank. hihi. vandaag kom ik op 5 flessen uit dus is al wat minder. Vanavond maar 180 cc dan.
Hihi, dan is hij vast lang want het moet ergens zitten! Mijn mini-Miepie wordt morgen weer gewogen en ik denk dat ze dan zo'n 5 kilo gaat wegen (misschien ietsje meer) en ze is bijna 3 maanden!!! Ik denk dat onze baby's ongeveer hetzelfde postuur hebben, er zit alleen 2 maanden tussen... Ik ben er wel een beetje van overtuigd dat de meeste baby's (niet allemaal natuurlijk) zelf best goed hun voeding kunnen reguleren en niet heel snel te veel zullen eten. Ik lees ook vaak dat mensen al heel snel overgaan op voeding voor hongerige baby's maar volgens mij kun je daar beter voorzichtig in zijn. Bij ons gaat het in ieder geval heel erg vanzelf, ze heeft haar eigen ritme gevonden inclusief 's nachts doorslapen.
hoi hoi, ik geef mn mannetje 150 cc voeding per 3 uur ongeveer. hij krijgt in ieder geval 5 voedingen op een dag.maar hij heeft na zn fles nog steeds zoveel honger dat hij het uitbrult,het cb zegt dat ik 150 mag geven maar vanaf vandaag geef ik hem 160 maar daar heeft ie nog niet genoeg aan.hij is 10 wk nu.hij is met 8 wk gewogen toen was hij 4300.dus zal hij waarschijnlijk nu wel 5kg zijn.wat zal ik doen?gewoon het ophogen naar 180 per voeding?om de 3 uur?en kijken wat hij opdrinkt.ik denk dat ie die ook met gemak leeg drinkt hoor,maar zou het niet te veel worden?
Minimum is niet 150cc per kilo, maar 115 cc per kilo, daar moet je echt niet onder gaan zitten. Richthoeveelheid is 150cc, met variatie van 10% minder of 10% meer. Die 180cc is alleen tijdens groeispurts, je moet daar niet structureel op gaan zitten. So wie so moet je nooit over de 30 schepjes per dag heen gaan.
Wie heeft er nu gelijk? Ik denk dat we beter met onze vragen naar de voedingsdeskundigen op dit forum kunnen gaan. Weten we zeker dat we het goede antwoord krijgen, van iemand die daarvoor geleerd heeft.
Eerlijk gezegd denk ik dat dat ook niet gebeurt. Ik heb al wel gemerkt dat over dit soort zaken zo ontzettend veel verschillende meningen zijn... Waar het mij om ging, is dat vaak werd gezegd dat 150cc per kilo het absolute maximum is en dat is wel echt onzin.
Maar dit kan dus niet in mijn geval. Ik kan mijn meisje echt niet 150cc per kilo gaan geven want dan krijgt ze niet voldoende op een dag! Dan zou ze maar 750cc krijgen en dat is gewoon veeeeel te weinig. En ik heb geen uitzonderlijk hongerige baby of zelfs een reus of dikkerd. Ik heb een klein slank poppetje dat keurig meegroeit onderin de curve en echt niet te veel eten krijgt (ongeveer 900cc per dag nu)
Mijn zoontje krijgt 4 flessen op een dag en heeft 2 flessen van 180/6 en 2 flessen van 210/7 hij komt dus per dag op ongeveer 860 cc voeding, maar soms als zijn fles leeg is na de 180/6 blijft hij door zuigen en gaat hij soms huilen, dit is wel af te leiden door met m te spelen/speentje te geven, maar zou hij dan nog honger hebben? Hij is 4,5 maand en weegt 8,1 kg.
Boven de 4 maanden mogen ze, volgens mijn CB in ieder geval, tot 1000cc melk hebben op een dag, dus het zou heel goed kunnen dat hij honger heeft. Waarom krijgt hij eigenlijk 4 flessen? Misshcien heeft hij er toch 5 nodig? En gebruik je al rijstebloem?
Ik geef 4 flessen op advies van het cb! (arts)! Die zei tijdje geleden al ga maar 4 flessen proberen en toen trok die t echt niet, dus ik weer gebeld en toen zei de verpleegkundige nee joh geef nog maar 5 flessen, ik zeg ja dat heeft jde arts van jullie als advies gegeven...ohh oke maar geef er maar 5 hij heeft ze van nodig! Maar je kan het over een 2 weekjes ofzo weer proberen en dat heb ik toen gedaan en hij doet het er goed op, alleen soms als de fles leeg is blijft hij door zuigen en huilt hij soms wat....dit is wel goed af te leiden door een zn speentje te geven.... En komt ook niet voor de 4 uur! Hij krijgt een half fruithapje op een dag en s'avonds een papfles( 3 eetlepels bambix)! Zal ik dan wat meer voeding gaan geven bijv alle flessen 210/7 aanbieden en kijken wat hij op drinkt? of moet ik wachten tot hij echt niet meer tevreden is???
Hm, ik ben nog niet zo ver dus ik weet niet heel goed hoe het werkt met 4 flessen geven. Tegen mij zegt het CB dat ik voorlopig gewoon die 5 flessen moet geven maar mijn dochtertje is een stuk kleiner dan jouw zoontje! Zij heeft die 5de fles ook wel nodig hoor, al drinkt ze m nooit helemaal op. Als ik logisch nadenk.... Hij huilt wel even en is niet helemaal tevreden, maar hij laat wel zelf die 4 uur tussen de voedingen dus dat geeft eigenlijk aan dat het wel voldoende is, toch? Misschien als je meer zou geven, zou hij zijn fruithapje niet meer eten en dat lijkt me ook niet de bedoeling als je er al mee bent begonnen. Ik zou zeggen: vraag aan je CB maar als die onderling al niet op 1 lijn zitten.... Vaag verhaal hoor!
Allemaal leuk en aardig, maar het zijn dus richtlijnen. Er is me bij Merel verteld dat ze 150 cc per kilo per 24 uur MOEST krijgen. Nou in haar hele leven als fles drinkende heeft ze nog nooit zulke hoeveelheden naar binnen gekregen. Ik maakte me ontzettend zorgen, want soms kwam ze met moeite op 500 cc per dag (en toen was ze al een maand of 5) en nooit meer dan 750 cc per dag. Zij heeft dus altijd onder de richtlijn gedronken, maar is lang en slank en gezond. Dus ik vind dat je goed naar je kindje moet kijken, niet in paniek raken als de richtlijn niet gehaald wordt en er niet over inzitten als er overheen gegaan wordt. Ieder kind is anders en drinkt dus ook anders. Richtlijnen zijn er om even naar te kijken en dan naast je neer te leggen als je kindje het even anders doet dan verwacht..... dan heb je de minste stress als mama.
Helemaal gelijk Merel! Ik zie het zelf ook niet als een wet van Meden en Perzen maar ik zag gewoon zoveel rare dingen gezegd over die richtlijn, vandaar.... En het is wel een handige houvast als je kindje zich wel redelijk aan de richtlijn houdt. Maar zelfs dan geldt: kijk naar je kindje alhoewel dat iets is dat met een paar weken pas komt, althans wel bij mij. Maar nu weet ik ook dat als ze gelukkig is en ze goed groeit, het niet uitmaakt als ze eens een dagje (of vaker) minder of meer drinkt. Uiteindelijk ontwikkelt elk kindje haar eigen patroon en pas als ze daarvan afwijkt voor langere tijd zou ik me zorgen maken. Maar nogmaals, dat kwam pas na een paar weken toen ik wist hoe haar patroon eruit zag.
Mijn zoontje heeft ook een tijd flessen gehad van 180/6 (5x) en is vanzelf naar 4 flessen gegaan. Ik dnek dat dat gewoon vanzelf gaat. opeens werd hij wakker om 9.00 smorgens dus dan kan ik nooit 5 flessen gaan geven in die paar uur. hij krijgt nu om; 9.00 13.00 16.00 20.00 Ik biedt dan flessen aan van 210/7 maar hij drinkt ze niet allemaal leeg. Ik denk niet dat wij als ouder dat opeens kunnen gaanregelen om maar 4 flessen te geven. Als een kleintje op een gegeven moment de klok rond slaapt dan is het mogelijk om 4 flessen te geven. ( overigens heb ikde eerste 4 weken een fles om 23.00 gegeven daarna nooit meer een fles om 23.00 gegeven hij kwam als kleintje na zijn fles van 20.00-20.30 zelf snachts rond 2 uur en dat werd steeds later)
Flesvoeding is het belangrijkste wat een baby mag krijgen. Maar als je kleintje gewoon voldoende drinkt en volgensmij boven de 600cc flesvoeding krijgt naast zijn bijvoeding is het volgens mij voldoende. Anders zou je het even na kunnen vragen aan het bureau. en ik zou als ik jou was gewoon proberen om meer flesvoeding aan t bieden misschien heeft hij toch nog honger.