Richtlijn moet zelfmoord jonge moeders voorkomen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 22 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Richtlijn moet zelfmoord jonge moeders voorkomen
    Uitgegeven: 22 april 2008 14:28
    Laatst gewijzigd: 22 april 2008 14:29

AMSTERDAM - De afgelopen tien jaar hebben ongeveer tachtig zwangere vrouwen en jonge moeders met psychische stoornissen zelfmoord gepleegd. Met een speciale richtlijn voor de behandeling van dit soort vrouwen kunnen mogelijk zelfmoorden in de toekomst worden voorkomen.
    Inertia Stock

Dat schrijven vijf artsen deze week in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Volgens hen is bij meer dan negen op de tien gevallen van zelfdoding in de zwangerschap of kraamperiode sprake van een psychiatrische stoornis.

Het gaat meestal om een psychose of een ernstige depressiviteit. De artsen noemen het opvallend dat zwangere vrouwen en jonge moeders vaker op een gewelddadige manier zelfmoord plegen dan andere depressieve of psychotische vrouwen.
    (c) ANP

Bron nu.nl

2. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Maar jeetje, 80 in 10 jaar is bijna niks..

3. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    is toch 8 per jaar en dus 1 per anderhalve maand, ik vind het nogal wat

4. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ja misschien...maar toch weet ik niet of dit zo heel veel is als je naar de hoeveelheid mensen kijkt die in nederland wonen...
    Men zou dit in procenten uit moeten drukken en dan tegenover de vrouwen die niet zwanger zijn zetten..
    En dan nog hoeveel van die vrouwen zouden er ook als zij niet zwanger waren geworden een eind aan hebben gemaakt.
    Ik bedoel...misschien heeft bij een deel van deze vrouwen de zwangerschap verder geen betekenis bij de beslissing tot zelfdoding.
    En verder weet ik zelf hoe onzinnig en niet werkend de diversie hulp en zorg instanties te werk gaan. Heb zelf namelijk een vorm van depressie.
    En ken diverse gevallen van mensen die dan uiteindelijk een diagnose depressie krijgen en dan daarna nog even (lees 4 maanden!) moeten wachten tot er plek is ergens voor hulp...
    Mensen die uiteindelijk die diagnose krijgen zitten er al maaaaaanden door heen. Voor hen lijkt een week door komen zonder die hulp die zo zo tergent nodig hebben al een eeuwigheid. Laat staan 4 maanden. Dan zouden ze net zo goed volgend jaar kunnen zeggen.
    Dat werkt gewoon niet.
    En ja dan kunnen ze anti depressiva gaan slikken. Maar die werkt ook pas na ongeveer 6 weken slikken...mits ze de goede dozis hebben EN t aanslaat...

Deel Deze Pagina